Mistä aineesta olisi hyvä valmistaa softboxiin se osa jonka läpi valo ammutaan? Entä kannattaako softboxin sisäpinta vuorata jollain heijastavalla aineella, esim. foliolla? Myös muita hyviä vinkkejä softboxien tekoon saa tähän laittaa.
Minä käytin omassa softboxissa polyesterikangasta (PC-31 ?), se on normaalia leija-/spinaakkeripurjekangasta. En tiedä mitä muuta voisi käyttää. Hyvät ohjeet softboxin tekemiseen löytyy: www.dforum.de Tässä minun versioni, materiaalina Tiimarista mustaa kartonkia, hopeoitua (alumiinipintaista ?) kartonkia, kirjanpäällystysmuovia, leveätä mustaa teippiä, luiskale 2mm paksua pahvia ja valkoista leijakangasta. - Tulosta sivulta löytyvät PDF-tiedostot mallipaloiksi. - Mittaa oma salama ja muuta kaulan mitat mallipaloihin sille sopiviksi. - Leikkaa mallipalat irti tulosteesta. - Leikka kartongeista mallipaloja pikkasen suuremmat palat. - Liimaa musta ja alumiinipinnoitettu kartonki toisiinsa. - Päällystä kaikki kirjanpäällystysmuovilla molemmin puolin. - Liimaa kaulaan 2mm pahvi tueksi. Itse laitoin tuen sisäpuolelle. - Leikkaa kaikki palat mallipalojen mukaisiksi esim. mattoveitsellä viivainta apuna käyttäen jotta saat suorat ja terävät sivut. - Taivuta kaulat ja teippaa palat yhteen. Se kiiltävä puoli sisäpuolelle. - Sitten se valokangas. Itse leikkasin pikkasen valoaukkoa isomman palan polyesterikangasta ja ompelin reunat niin että kankaasta tulee ikäänkuin laatikko 10mm korkeilla reunoilla. Nurkat pitää vielä kiinnittää toisiinsa jotta kankaan voi pingottaa softboxin valoaukkoon. Reunojen taittamiseen käy myös kaksipuolinen teippi. http://www.kolumbus.fi/asko.hiltunen/image/sb_2.jpg
Mistä tuota kangasta kannattaisi hankkia ja onko miten arvokasta? Ajattelin tehdä 500W:n raksavalolle tuosta softboxin pingottamalla sen suunnilleen metrin päästä lampusta.
Kangas- ja askartelukaupoista kannattaapi kysellä. Olen ostellut myös purjeneulomosta leikkuujätettä ja rullanloppuja. Hinta on liikkunut 9...12e/neliömetri. Valaisimen lämpö saattaa sulattaa kankaan puhki.