Jaa-a, mihinkähän osastoon tämäkin viesti olisi kuulunut... Tarvetta olisi löytää niitä pieniä harsopusseja, joissa on jotain hiutaleita (silikonia?) sisällä ja jotka poistaa esim. kameralaukusta kosteuden. Ymmärtääkö tällä kuvauksella kukaan mitä on hakusessa? Ja jos löytää niin osaisiko kukään kertoa mihin kauppaan pitäisi marssia? Kosteudenestoharsopussikauppaanko? ;-) Olli
Aine on Silicagelia ja sitä saa mm. hyvin varustetusta apteekista. Itse ostin kaverin kanssa kilon, tein vaimon vanhoista sukkahousuista sopivan kokoisia pussukoita ja hyvin on kosteuden kurissapito toiminut. Sukkahousujen lahkeita käytettiin siksi, että niiden läpi pystyy tsekkaamaan rakeiden toimintakunnon. Aine vaihtaa väriään imettyään maksimimäärän kosteutta. Silloin se on taas helppoa palauttaa aktiiviseksi "paistamalla" sitä 50 asteisessa uunissa, kunnes sininen väri on palannut.
Silicageliä myydään marketeissa ja eläinkaupoissa myös hitech "kissanhiekkana". Eikä maksa paljoa. Osta IKEAsta sisustuspellavaa, tee siitä pussukoita, jotka täytät silicagelillä. Pellava kestää hyvin lämmittämisen noin 100 asteeseen, jolla silicagelin saa "tuorestettua". Tuollainen ison nyrkin kokoinen löysästi täytetty pussukka toimii myös ns. hernepussijalustana. EDIT: ai niin onhan mulla kuvakin Foto Safe- Photography tips and tutorials EDIT2: tuo URL on lakannut toimimasta...
Itsehän olen juuri tuolta hankkinut omat silicageelipussini, joita taitaa ollakin muutama sata kpl... Ei muuta kuin liikkeeseen kysymään, että voisivatko he laittaa aina ne pussit jonnekin talteen.
Joskus näkee kyllä törkeitä hintoja pyydettävän pikkupusseista, eli kannattaa vähän katsoa sitäkin. Mulla on tullut noita erilaisista pakkauksista aina tarpeeksi, ei ole tarvinnut ostella.
Kissanhiekkana myytävä kirkas rae lienee halvin, alle kympillä lähtee taatusti ja saa muutaman kilon. Huonona puolena on siinä merkkiaineen puuttuminen, joten se ei ole kuivana sininen ja märkänä punainen. Se on täysin väritön aina. Merkkiaine puuttuu (tai ei näy) läpi näkymättömistä paperipusseista, osti tai sai niitä sitten ilmaiseksi. Myös mulla on käytössä sekalaisista pakkauksista syrjään nostettuja pikku pusseja. Askartelukaupoistakin saa silikageelia, takuulla merkkiaineellisenakin. Käytetäänhän tuota vaikka kukkien kuivailuun tai muuhunkin kummaan. Hinta ylittää takuulla "kissanhiekan" hinnan kyllä reilusti. Silikageeli sitoo (nesteeseen upotuksen jälkeen) n. 30% painostaan vettä. Tällä voi arvioida montako pussia tarvitsee, jos tietää karkeasti onko vettä muutama tippa vai mukillinen. Kuivaus onnistuu lämmittämällä, yleensä reilu 100 astetta on paras. Käytännössä esim. liimatut paperipussit eivät tosin kestä kuin ehkä 50-70 astetta, jolloin kuivausaika lähinnä pitenee. Myös mikrossa saa kuivattua. Mikrossa kannattaa varoa tietysti sitä, että silikageelin kuivuttua ottaa paperipussi sitten täydet tehot ja syttyy
Jos ei halua (tai saa) uhrata vaimon/tyttöystävän Wolfordeja taiteen alttarilla voi noita rakeita laittaa kinofilmipurkkiin, johon sitten tekee sopivia reikiä...