Mitäköhän en ymmärrä... Kirkosta eroamiset taas tapetilla syynään eilinen eduskunnan päätös sekä arkkipiispa Mäkisen mielipide aiheeseen. A: Jos olisin uskossani hyvin vakaa, niin yhden arkkipiispan sanomiset tuskin horjauttaisivat sitä. B: Jos kuulun kirkkoon lähinnä kulttuurisyistä, niin mitä sen on väliä, mitä joku arkkipiispa on mieltä suhteessa perinteisempään/jäykempään kirkon/raamatun mielipiteeseen tai mitä kulloinenkin laki määrittelee maallisen avioliiton. Ts. keitä nämä kirkosta eroavat ovat ja mikä on heidän motiivi?
Vs: Kirkosta eroamiset Sääli. Kohtuuttoman sekavaa puuhaa. On selvää, että kirkon ja valtion suhde on ihmisten mielissä täysin sekaisin. Ja molemmilta puolilta on äänestyspäätöksestä hyvä syyttää kirkkoa(kin). Noloa toimintaa.
Vs: Kirkosta eroamiset B-tyyppi on yleensä tottumus- ja tapasyinen. Kansallinen kulttuurimme ei enää odota kirkkoon kuulumista. Suvussa on kenties "aina oltu" jäseniä, vaikka siihen ei ole sukupolveen ollut mitään syytä -- ei tietoon eikä uskoon perustuvaa... Muutos tarvitsee kuitenkin joskus laukaisevan "syyn", mikä voi olla rationaalinen tai ei, kunhan vain on.
Vs: Kirkosta eroamiset "Kepu-Suomesta erotaan" http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014112918877378_uu.shtml
Vs: Kirkosta eroamiset Minä en voi periaatteessa ymmärtää kuinka kirkko voi tälläisissä perusasioissa muuttaa kantaansa. Raamattua luetaan kuinka kulloinkin, tulkinnan mukaan kohta kaikki on sallittua. Mua ei hetkauta nämä asiat suuntaan tai toiseen, ihan sama.
Vs: Kirkosta eroamiset Oletko sitä mieltä että yksi ajankohtajolloin raamattua tulkitaan tai yksi tulkinta on ainut ja oikea tulkinta? Mihinkä ajankohtaan ja tulkinta pohjaan sinä näkemyksesi/uskosi perustat?
Vs: Kirkosta eroamiset Varmahan 70-luvulle ;D Mutta jos raamatussa jotakin selvästi sanotaan, niin kuinka se ei ajanmittaan olekkaan pätevä kirjoitus, eli voidaan tehdä toisinkuin on kirjoitettu?
Vs: Kirkosta eroamiset Helposti, tiedon lisääntyessä yhä harvempi ottaa vanhoja tarinoita kovin tosissaan
Vs: Kirkosta eroamiset Kautta-aikain ihmisillä on ollut tarve uskoa johonkin suurempaan, siksi varmaan. Onko tämä aikakausi nyt niin ihmeellinen? Kehitystä on tapahtunut aina.
Vs: Kirkosta eroamiset Mulle kirkolliset jutut antavat jonkinverran töitä. Jos ne loppuu niin saa laittaa lapun luukulle.
Vs: Kirkosta eroamiset Kyllä mä voisin taas kirkkoon kuulua, vaikkei mua uskonnot ja jahvetit kiinnosta v*n vertaa. Mulle se ei ole poliittista, mä olen alkanut pitää kirkoista ja noista riiteistä sinänsä. Ei niiden rapeuttaminen ketään hyödytä. Joku Räsänen ei minusta liity kirkkoon mitenkään. En mä eroa Suomestakaan vaikkei pressa maailman välkyimpiä ole.
Vs: Kirkosta eroamiset En ole ollut kirkon jäsen neljännesvuosisataan ja siksi vähän jäävi kommentoimaan asiaa mutta luulen, että kyseessä on ollut nk. kolmen kaljan protesti. Vaikea on jyrkän arvokonservatiivin elää seurakunnan ulkopuolisena. Eksyneet lampaat (vai olisiko tässä kyseessä pässit) palaavat varmaankin laumaan pikkuhiljaa.
Vs: Kirkosta eroamiset Eroaminen on vain ilmotusluontoinen juttu. Siitä on eroakirkosta.fi pitänyt hyvää huolta Mutta muuten kyllä sääli. Eroamisinto tällaisina aaltoina kohtuuttoman sekavaa puuhaa. On selvää, että kirkon ja valtion suhde on ihmisten mielissä täysin sekaisin. Ja molemmilta puolilta on äänestyspäätöksestä hyvä syyttää kirkkoa(kin). Noloa toimintaa. Väitän, että jokaiselle tulee elämässä tilanteita, jolloin jokin itseään suurempi voima tulee mieleen. On sitten jokaisen oma asia miksi Häntä kutsuu. Väitän myös, että kirkon palveluja käytetään mielellään. Esim. lapsen kastaminen, rippikoulu (valtava osanottoprosentti maapallon mittakaavassa), häät ja hautajaiset. Lisäksi kirkon lapsi- ja iltapäiväkerhot ovat erittäin arvostettuja ja niihin on pääsääntöisesti jatkuva jono. Kirkoissa järjestetään myös ulkopuolisten toimesta monenlaisia tilaisuuksia (näyttelyjä, eri alojen kursseja sekä konsertteja). Palveluja, joita ei käytetä mielellään ovat kaikki diakoniapalvelut. Ne ovat juuri niitä, joita valtion tulisi lakisääteisesti hoitaa mutta ei ole hoitanut. Tässä kohtaa vain äärimmäisen harvaa kiinnostaa ennen ongelmatilannetta mitä se kirkko sillä saralla huseeraa. Mutta kun ei tiedä niin on helppo haukkua ja aliarvioida Ääni muuttuu kummasti kun hukkuu sossun byrokratiaan, rahat on finis ja balsa kanis. Sieltä nimittäin tulee usein miten ainakin ensiapu - kuuluitpa kirkkoon tai et. Puhumattakaan itsemurhien ja perheväkivallan ennaltaehkäisemisestä. On muuten helvetin rankka työpaikka.
Vs: Kirkosta eroamiset Joo, mun velikin meni kirkkoherrantoimistoon eroamaan kun täytti 18 ja sai sitten kärsiä ;-) Itse siirrätin vaan paprut maistraatissa. Mutta tottahan tuo on nyt muotia, eroilu. Avioliittokin on nykyään vaan kvartaalisuunniteltua hommaa. Ja siten on toki niitä jotka pitävät typerinä niitä, jotka ei vuosittain vaihda vähemmänajettuun...
Vs: Kirkosta eroamiset No tämän seikan vuoksi kannattais lähteä siitä että kaikki vaan kirkkoon niin saadaan isompia bileitä sinne ja oikeeta Jeesus meininkiä. Sellasia isoja bändejä kirkkoihin ja kaikkee muutakin mukavaa. Valokuvaajille lisää hommia jne. Muistutan sanoneeni että maailmassa on 7 miljardia erinlaista uskontoa. Aika moni niistä pohjautuu raamattuun ja tuntee ajattelevan että minä olen oikeassa. Niin minäkin ajattelen. Kukaan muu ei näe samanlailla uskoa kun minä.
Vs: Kirkosta eroamiset Räsänen taitaa laskelmoida "nousevalle" keskustalle kivaa pettymystä vaaleihin, kun yrittää sysätä sille velvollisuutta vesittää tämä lakimuutos. Sopii mulle kyllä, eikä samalla tulevan laskevan persulan jyrkennyskään haittaa ;-)
Vs: Kirkosta eroamiset Kunhan nyt vaan itse pysyisi jatkossa poissa, jo omiin puheisiinsakin vedoten. Voi toki olla mielenkiintoinen "vaaliase" tämäkin..
Vs: Kirkosta eroamiset Juu. Sinänsä hyviä nämä hälymöly-jutut, saavat nekin, jotka normaalisti eivät jaksa äänestää minkään puolesta: äänestettävää jotain vastaan.