Mitä mielipiteitä ihmisillä on asiasta nykyään? Perinteisesti seinällä roikkuville vedoksille on suosittu neutraalin keskiharmaata tai vähän vaaleampaa taustaa - valkoinenkin on vielä mennyt. Vaan entäs nyt kun kuvia on paljon esillä digitaalisessa muodossa. Netissä ja PDF-tiedostoina. Mikä on se miellyttävin tausta digikuvalle ja miksi? Itse olen tottunut katsomaan näytöltä valkoista/hyvin vaalean harmaata taustaa vasten, mutta parina viime vuonna trendi on ollut selvästi kohti selvästi tummempia taustoja. Alkaen jo kuvankäsittely-ohjelmien käyttöliittymistä (photoshop, lightroom, nikonin capture -softat, ...) Samanlainen suuntaus näkyy monissa weppigallerioissakin nykyään.
Vs: Paras taustaväri kuville? Näytöllä toimii, itselleni, usein kuvissa (oikeastaan useimmissa) keskimäärin "keskiharmaata" tummempi tausta .. Aivan vaalea syö omissa silmilleni sävyjä pois (on näytöllä liiian kirkas ja kuva muuttuu joskus sösseliksi ilman tumman pään sävyjä ja yksityiskohtia. Mutta tämä asia vaihtelee ; Vaihdan taustan tummuutta kuvien vaihtuessa joskus (keskimäärin käänteisesti aiempaan verraten, siis) - kuten säädän usein myös näyttöä. Lopulliset säädöt yritän saada vastaaman tulostetta. Mutta säädellessä yritän nähdä kuvasta mahdollisimman paljon informaatiota. Väärin tai ei - näin nyt teen ja näin toistaiseksi jatkankin. Seinälle laitetussa kuvassa ei oikein nämä asiat samoin toimi - kuten moni on itselleni esittänyt - vaan puhun siis nyt vain näytön taustaväristä kuvaa käsitellessä - ja muutenkin kuvaruudulta/näytöltä tarkastellessa. Varsinaisia "värejä" en taustassa käytä ikinä vaan pyrin mahdollisimman neutraakin harmaan variaatioihin. Useat kai suosivat sitä keskihamaata - mulle se ei läheskään aina käy, Mahdollinen syy on ehkä omassa päässä .(?). Edit : Keskimäärin melko tumma on muodostunut itselleni ja varsinkin omien kuvien katseluun parhaimmaksi tässä mediassa. Oikein vaalea suorastaan häiritsee - joskus lähes silhuetoi kuvan.