Vs: Laadukas tasoskanneri Minulla oli pitkän aikaa Epsonin 3200 -malli, sekä sitä ennen edeltävä malli. Olen sitä mieltä, että ko. laitteilla saa parempia skannauksia keskikoon filmeistä ja siitä ylöspäin, kuin nettipalstoilla väitetään. Skannaus on taitolaji ja vaatii harjoittelua ja laitteeseen tutustumista. (Vertailulaitteena minulla oli Imacon Flextight) Jotkut testaajatkin ovat näköjään sitä mieltä, että jopa 3200-malli oli aivan ok. aikoinaan. Kts: http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_13.htm Sen jälkeen on tullut parempia versioita, kuten 4990-malli ja viimeisempinä V700/V750, jotka ilmeisesti ovat ensimmäisiä tasoskannereita kuluttajahintaluokassa, joilla voi ihan oikeastikin skannata laadukkaasti kinodioja. Tosin on huomioitava se, että ainakin vanhemmilla laitteilla kun skannasi yksittäistä kinodiaa, kannatti se ympäröidä aika leveällä maskilla. Vaalea, kontrastia alentava huntumainen alue yksityiskohtien ympärillä jäin paljon pienemmäksi ja sen pystyi korjaamaan PS:n säätimillä. Lopputulos parani, mutta työn määrä kasvoi selvästi. Juuri kinodiojen skannaaminen ja niiden suhteellinen osuus on tässä kynnyskysymys. Pinta-originaaleja skannattaessa ovat ko. laitteet aivan loistavia. Vanhemmisssa laitteissa oli pulmana se, ettei 6x6 -6x9 filmiliuskoja mahtunut kerralla kunnolla skannaamaan. Uusimmissa ja kalliimmissa malleissa asia on täysin toinen. Lisäksi skannauslasin puhtaanapito oli lähes toivotonta puuhaa - enkä nyt puhu pelkästä pölystä, vaan skannerin sisällä olevasta kelmusta lasin pinnassa. Jäi tekemättä- mutta aioin monta kertaa teettää skanneriin negapitimen, joka olisi korvannut skannerin lasin, jolloin kaksi heijastavaa ja pölyä keräävää pintaa olisi jäänyt pois välistä ja newton-renkaistakin olisi päässyt eroon.
Vs: Laadukas tasoskanneri Itselläni on canonin 8400F ja olen sitä mieltä että jos vain kinokokoa tarvitsee skannata, niin kunnon filmiskanneri, tai sitten PAREMPI tasofilmiskanneri On tullut tuon kanssa sen verran nyt tuskailtua diojen ja ihan negojenkin kanssa, kun menee puhki ja tukkoon. Itse oon harkinnut minoltan jonkun scandualin ostamista käytettynä esim. ebaysta koska ovat siellä suht halpoja, esim scandual II vain reilut 100e, tosin postit päälle. Eli ei ehkä kannata mennä siitä mistä aita on matalin, niinkun itse tuon kanssa tein. 200e oli hinta, eli oikein mukava, mutta kyllä pakko hommata parempi kinofilmiä varten ;-) Tiedä sitten mitä noilla paremmilla vastaavilla sais.. Keskikokoon takia en taida jaksaa panostaa montaa sataa euroa tai jopa tonnia, ainakaan ihan hetkeen.
Vs: Laadukas tasoskanneri Kyllähän tuo epson ihan kivalta näyttää.. tuossa kun oli esimerkki mv:stä skannattuna b&w asetuksella ja sitten värinä, niin tuohonkin itse suosittelisin ehkä vuescania, jolla saa rawia ja siitä voi itse säätää sitten asiat, eikä softan automaatit hukkaa dataa mitä ehkä itse ei haluis hukata (puhki / tukkoon ...)
Vs: Laadukas tasoskanneri Kaveri kyseli mielipidettäni V750:stä ja lueskelin sen speksejä. Siinä näytti olevan SilverFast ja Monacon EZ profilointisofta IT8-targetteineen mukana.
Vs: Laadukas tasoskanneri SilverFast on laadukas ja monipuolinen skannerivalmistajista riippumaton skannaussofta. Monacon softalla taas voi profiloida ("kalibroida") skannerin. Erikseen ostettuna noi maksavat melkoisesti.
Vs: Laadukas tasoskanneri Väärä juoma, siinä syy. Lämpimällä juodaan kossuvissyy tai kevyttä viskiä. Toki myönnän että ohi meni täälläkin ja olen tyytyväinen AnselAn ystävällisesti antamasta lisäinfosta. Ensimmäinen askel sähköiseen kuvanjulkaisuun lähestyy, ehkä...
Vs: Laadukas tasoskanneri Mulla on Epsonin 3200 skanneri, ja oli Epson 2400 laaka/rullafilmikannella. Ostin skannerin rullafilminegan skannaamista varten, mutta petyin. Olen kyllä nähnyt vastaavanlaisilla skannerilla rullafilminegasta skannattuja hienoja studiokuvia, mutta itse en kiivaista yrityksistänikään huolimatta sillä hyvää jälkeä saanut. Jos negat on juuri oikein valotettuja niin skannaaminen onnistuu helpommin. Loppujen lopuksi pääsin parempaan kuvalaatuun kuvaamalla Nikonin D 100:lla kuin kuvaamalla 67:lla ja siitä skannaamalla.Ja ajan säästö oli todella hurjaa. Diaa olen jonkinverran skannannut, mutta 3200:n jälki ei siinäkään tunnu vakuuttavan. Itse tykkään Epsonin omasta skannaussoftasta, jotain Vuescannia (vanhaa) olen kokeilllut ja järkytyin sen TODELLA VAIKEAAN käyttölokiikkaan. Nyt skannailen satunnaisesti negoja ja paperikuvia säännöllisemmin. Epsoni ajaa asiansa aivan hyvin.Mukavan nopeakin se on.
Vs: Laadukas tasoskanneri Totta että vuescanin käyttöliittymä on todella sekava. Mutta jotenkin en vaan tykkää luottaa mihinkään autolevelsiin jne, vaan skannaan sillä RAW:ina ja säädän sitten kaikki ite. Työn määrä kasvaa mutta onhan se suurempi jo muutenkin filmille kuvatessa. Tosin dialla ei ehkä niin kamalasti tuolla ole merkitystä, kun "aidon" kuvan näkee ja voi siihen verrata skannattua tulosta ja korjailla. Negalla ärsyttää kun ei millään tiedä mikä on "oikea", eri filmien eroistakaan on vähän hankala sanoa kun kaikki menee autolevelsin läpi ja valotuksen oikeudesta ei aivan tarkkaan osaa sanoa. Toki menee se RAW-hommankin jälkeen itse tehtyjen säätöjen läpi. Pitää siis kuvata diaa ja mustavalkosta