Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Jukkis71, 17 Toukokuu 2013.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Oon ihmtellyt mm. Pekka Potkan blogin kuvia, joissa on erinomaisen hieno ja 'jyrkältä näyttävä' kontrasti ilman, että musta menee lähellekään tukkoon. Itse en ole koskaan saanut lähellekään sellaisen näköistä kontrastia kuvaan ilman, että tummat sävyt eri väreissä menevät liian tummaksi.

    Ei siinä varmaan mitään suuria salaisuuksia ole ja se ettr -valotus lienee olennainen tuollaisen lopputuloksen kannalta, mutta kiinnostaisi myös ne kuvankäsittelyn perusvaiheet.

    Kuinka paljon tehdään paikallista säätöä eri kuvanalueille?

    Miten kontrastia voi lisätä keskisävyihin ilman, että värikylläisyys lisääntyy järjettömästi ja kuvasta tulee luonnottoman värikäs? Curvesistahan voi valita eri vaihtoehtoja, mutta kyllä aina joku tökkää, valitsi sitten minkä tahansa tavan, mihin curves -säätötaso kohdistuu.

    Mitä, miten, siis?

    Sama koskee tietysti kirkkaita sävyjä: kontrastia on, mutta ei mene puhki?
    T Jukka
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    (Kannattaa kertoa ohjelma, jota käyttää)
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Photoshop cs5 ja sen raw-konventteri.
    T Jukka
     
  4. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Tämä on nyt heittoarvaus:

    Veikkaisin että Pekka(kin) käyttää Lightroomia tuohon oikean kontrastin hakuun. Jos säädät siinä ensin kuvan valoisuuden niin, että tummat ja vaaleat eivät ole puhki, niin kontrastisäätö ei enää muuta tätä. Se säätää vain keskialuetta. Ainakin nelosversiossa tämä toimii hyvin ja uudet säätimet tukevat tällaista säätötapaa. Nopeus on ihan jotain muuta kuin curvesin kanssa näperrellessä.

    Samoin Lightroomin Clarify-säätö (paikalliskontrastin säätö) on melko tehokas tapa korostaa noita keskialueiden kontrastimuutoksia.

    Jos curves-säädintä olisi pakko käyttää, niin hakisin ensin tumman ja vaalean pisteen (siis viimeisen tumman ja vaalean, jossa pitää sävyjen näkyä), sitoisin ne kiinni curvesissa ja sitten lähtisin hakemaan sopivaa s-käyrää siihen väliin.

    Jos taas haluaa matkia Clarifyn toimintaa, niin se on suunnilleen tässä:

    http://dpexperience.com/2010/04/09/photoshop-technique-high-pass-contrast/
     
  5. Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    veikkaisin myös että Lightroom on avainsana tässä tapauksessa.
     
  6. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Käsittääkseni cs:n konventteri on sama kuin lightroomin?
    Cs konventteria kyllä käytän ja tuo keskiväsyjen kontrastihan se näkyvin ongelma onkin, käsittääkseni.
    Tai oikeastaan sen puute.
    T Jukka
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Taisi olla vain puhe Lightroomin 4 version säädinten kätevydestä.
     
  8. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Väsymyksestä tiedän liikaakin  ;)  mutta keskisävyistäkin jotain. Kurveillda onnistuu helposti.
    Tai sitten tuolla acr/LR:n kontrastisäätimellä. Valotuksista tai ohjelmista tuo ei ole kiinni. Paitsi tietysti jos haluaa tosi avonaiset varjot ja mustan pään muodikkaasti harmaaksi, silloin ylivalotusta.

    Mutta tässä tuskin oli mitään uutta.
     
  9. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 627
    1 535
    113
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Ei kai tässä ACR:n kanssa mitään kovin kummallisia vaadita, kaksi helppoa lähestymistapaa: ensiksi ihan vaan käyrät joissa ääripäät lukitaan, toinen vaihtoehto on tietysti se klassinen contrast - recovery - blacks - fill light ja tässä järjestyksessä.
    Jiipekeillä Color Efexin Tonal Contrast on lyömätön:)
    Vai menikö minulta jotakin ohi alkuperäisestä kysymyksestä?
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Jukkis kysyi, miten ACR:llä ja CS5:llä homma tehdään. Toki pitää siinä sitten moneen kertaan kehua, miten kätevä LR4 on, mutta sehän ei ole vastaus Jukkiksen kysymykseen.  Itse asiassa sama kuin kysellessä, mitä tietä kantsisi ajaa Tampereelta Lappeenrantaan, vastaisitte:  mene junalla.

    ACR:ssa on käyrien säätöön neljä liukua. Aloittele vetämällä keskimmäisiä vastakkaisiin suuntiin, niin että saat S:n muotoisen käyrän. Sitten clarityä reippaan puoleisesti...  Sitten fotarissa voi vielä kokeilla shadow/highlight-säätöä. Siinä voi niin shadow- kuin highlight-säädön jättää nollille niin halutessaan, ja lisätä keskisävyjen kontrastia....  No, 15-20 prosenttia, jos joku luku pitää sanoa. Mustien ja valkoisten leikkautumisellekin on siinä prosenttiluvut, laita vaikka 2 aluksi, ja katso mitä tapahtuu.

    Jos ei vielä piisaa, niin käyrät S:lle (sekoitustila luminanssi, etteivät värit muutu) ja USM jollain arvoilla 30, 30, 0 tai sinnepäin. Johan alkaa olla kontrastia.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Kopioi taso, tee väännöt sille ja vaihda sekoitustilaksi luminanssi.
     
  12. RB

    RB Well-Known Member

    9 429
    1 277
    113
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    LR 4 ja CS6:n ACR säätimet vastaavat toisiaan, CS5:ssa säätimet on vanhanmalliset eivätkä toimi niin kivasti.
    Olis kannattanut päivittää CS6 vielä silloin kun niitä sai......
     
  13. Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Toinen asia on, miksi se musta pitää pitää auki?
     
  14. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Koska musta tuntuu.
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Tasan samat jutut niillä kuitenkin voi tehdä.
     
  16. Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Pyh, vanha kirjapainolegenda vaan painaa "faktana" jengiä...
     
  17. RB

    RB Well-Known Member

    9 429
    1 277
    113
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Kyllä, mutta CS6:n säätimillä kuitenkin mukavemmin, ja lisänä moireen poistot ja muut hyödylliset jutut
     
  18. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Minusta on hyvä, että osaisi tehdä sellaisenkin kuvan, joka olisi kontrastinen, muttei musta tukossa.
    T Jukka
     
  19. Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Varmasti, jos semmoisesta kerran kyselet.
     
  20. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 683
    233
    63
    Vs: Kontrastia siten, ettei musta mene lähellekään tukkoon?

    Vemputat kaikkia liukuja sinne sun tänne. Jossakin kohdin kuva on just sellanen kun haluat. Sitten äkkiä paperille ylös missä säätimet on ja kokeilet samoilla arvoilla seuraavaan kuvaan. Luultavasti pienellä viilauksella tulee joka kuvaan sopivaa kontrastia eikä mustapää ole tukkoonen.