Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

negojen/diojen puhdistus ennen skannausta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mad, 1 Joulukuu 2010.

1. mad

mad Member

433
    0
    16
    Tervehdys!

Negojen, negaliuskojen ja diojen puhdistus pölystä on usein hankalaa. Juuri kun luulee saaneensa negan pölystä puhtaaksi harjalla, käsipuhaltimella tai esimerkiksi Mr Muskelknutte Air Dusterilla ja valmiiksi skannattavaksi niin siihen ilmestyy johonkin kohtaan pieni mutta harmillinen pölyhiukkanen. Kyllä, - olen kokeillut pölynimuriin liitettävää supistuspäätä erilaisine harjoineen mutta tehokkaammalta vaikuttaa kuitenkin juuri hankkimani pieni kompura (Biltema model PT 380 AC), joka siis puhaltaa syklittäin ilmaa negan pinnalle ja niin tulee pölylle lopulta lähtö!

Samalla voi ennen jokaista skannausta puhaltaa paineletkulla skannerilasin puhtaaksi juuri ennen negan sille laskemista. Että tälleen ... .... Atshii!, - liikaa pölyä ei tietenkään saa olla muuallakaan koko skannausympäristössä ...

terv mad

2. Vs: negojen/diojen puhdistus ennen skannausta

[QUOTE>
    [/QUOTE]mites voiteluaineet ja vesi?

3. Vs: negojen/diojen puhdistus ennen skannausta

Sieltä kun kompura räkäsee kunnon satsin kondensiokosteutta, luulen että kumipallon kaivat taas esiin..

4. mad

mad Member

433
    0
    16
    Vs: negojen/diojen puhdistus ennen skannausta

Hyviä huomioita sinänsä; - kompura on kuitenkin öljytön eikä siinä ole varaavaa säiliötä - joten ilma ei sisällä öljyä eikä räi. Laitteen käyttöohjeessa mainitaan, että se soveltuu käytettäväksi tiloihin, joissa ilman on oltava öljytöntä, kuten puhtaaksi puhallukseen, ruiskumaalaukseen jne. Ko. kompuraa (teho n. 45 l/min) käyttää mm. eräs kännykorjaaja Mannerheimintiellä, jolta itse asiassa sain idean tarkoitukseeni. Kompurailma ei aiheuta myöskään yhtä helposti, lyhyen kokemuksen perusteella tosin, staattista sähköä kuten esimerkiksi imuri. Eipä silti, vanha konsti on usein parempi kuin pussillinen uusia: kumipallo on halpa ja hyvä pölyputsari sekin!

t. mad