Olen tässä mietiskellyt käytetyn A-1:n tai jonkun muun A-sarjalaisen hankkimista kanniskelukameraksi. Mitä olen noita netistä metsästänyt, hyvin monessa kerrotaan että suljin tai pelikoneisto vinkuu laukaistaessa. Olen ymmärtänyt että tuo on jonkinlainen tyyppivika? Onko tuollainen vinkuva kamera mennyttä kalua vai onko vika korjattavissa? Jos on korjattavissa ja joku on omansa huollattanut / huoltanut itse olisi kiva tietää mitä operaatio maksoi tai miten itsehuolto tapahtuu. Netissä myydään jotain satseja joissa tulee voiteluohje ja pieni injektioruisku jotain öljyä, onkohan tuollaisesta mihinkään? Mikä mahtaisi olla A-1:n käypä hinta nykypäivänä, vinkunalla tai ilman?
Tuo on tosiaan tyyppivika ja se on huollettavissa. Perushuollon yhteydessä (Mustonen & Laine) muistaakseni vaihtoivat omaani jonkun prikan tai vastaavan (anteeksi asiantuntemattomuuteni), millä tuo poistui. Huollossa vaihdettiin myös tiivisteitä yms. sekä tsekattiin valotusmitari. Hintaa tuolle tuli jotain 100-120 euroa. Itse en missään nimessä lähtisi kyllä öljyä truuttailemaan kameran sisään . Tuolla kun voipi saada pysyvää vahinkoa aikaan, eikä se vinkuva osa ole alun alkaenkaan ollut öljyllä voideltu. A-1:sten hinnat vaihtelee melko paljon riippuen siitä onko ne missä kunnossa ja milloin huollettu. Ebayssä haarukka liikkuu muistaakseni jostain alle sadasta eurosta aina kolmeen sataan ja joskus jopa ylikin. Noin suunnilleen. Suomessa sitten ehkä vähän enemmän. Hyvä kamera tuo kyllä muuten on, jos tuota vinkuominaisuutta ei oteta huomioon.
En itsekään alkaisi omahuoltoon. Katso netistä, jossain oli ohje miten se öljytään oikein kuvien kanssa. Sen tutkailun jälkeen oli helppo viedä oma kamera huoltoon ;-) Hintahaarukka tulikin jo käsiteltyä. A-1 on monipuolinen, mutta minusta ei kauhean intuitiivinen käytöltään - ja aikamoinen patterisyöppö. Itse metsästäisin ilman muuta F1N kameraa AE-prismalla..