Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Koneeseen lisäpotkua. Tämän hetken järkipäivitys?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana J.Vuokko, 22 Kesäkuu 2015.

1. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  2. Vs: Koneeseen lisäpotkua. Tämän hetken järkipäivitys?

On toki, eikä kukaan käske häntä nopeuttamaan konettaan. Jossain sanottiin että 5 vuotta sitten ihmiset eivät jaksaneet odottaa nettisivun aukeamista 4s. kauempaa, nykyisin aika on 0,5s. Mun modeemi riitti hyvin nettiin, ja varmaan siis rittäisi nytkin, vai onkohan se hidastunut kaapissa?

3. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

4. Vs: Koneeseen lisäpotkua. Tämän hetken järkipäivitys?

Joo, ei tuossa tutkimuksessa minultakaan kysytty. Pitäisiköhän tehdä eduskuntakysely? ;-)

5. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Koneeseen lisäpotkua. Tämän hetken järkipäivitys?

i7-2600k se sitten on koneessa. Pelkkä lutikan vaihto ja enpä muista milloin konepäivitys viimeeksi toi näin paljon lisävauhtia. Lightroomissakin näkee exposure yms. säätöjen vaikutuksen reaaliajassa eikä vasta hetken odottelun jälkeen. Vähän eri fiilis säätää kun edellisinä vuosina.

Tämä oli hyvä. Pienellä budjetilla pääsi kun löytyi käytetty (kiitos teille, en olisi keksinyt käytettyjä etsiä!) eikä muita sisuskaluja ollut pakko uusia.

6. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Hienoa! o/

7. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Omassa Supermicron X8SAX emolevyssä on muistia 24GT ja Intel Xeon W3520 2,67 GHz. Prosessorikanta on LGA1366. Kannattaako tuohon laittaa tällainen? http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... itin-boxed"]http://www.verkkokauppa.com/fi/product/54725/cshkt/Intel-Xeon-W3565-3-2GHz-LGA1366-suoritin-boxed. Emolevy tulee Intel® Xeon® 5600/5500 series Intel® Xeon® 3600/3500 series. Käytössä on ECC muistia, joten Xeon on ainoa vaihtoehto.

8. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

9. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Mä oon ajatellut tuollaista.
    http://de.pcpartpicker.com/user/jhalmu/saved/
    Cooler Master Elite 130 Mini-ITX ‐kotelo
    Tosin on jo vähän päivittänyt ajatusta paremmaksi eli prossu ja näytönohjain aavistuksen paremmiksi. Paitsi ostohetkellä sitten voi miettiä uudestaan. Mutta muuten kätevä sivusto ollut. Virtalähde ehkä yhdestä vähänkäytetystä.

10. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

11. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Mahtuuko tuollaiseen Mini-ITX koteloon nää isommat näytönohjaimet? Ihan hyvältä paketiltahan tuo muuten vaikuttaa. Kannattanee pyytää tarjousta myös Jimmsiltä, yleensä ne suostuu tinkimään jonkun verran.

12. Vs: Koneeseen lisäpotkua. Tämän hetken järkipäivitys?

Jospa minäkin kysyisin tässä pari kysymystä, kun täällä varmaan on joku joka osaa sanoa näihin suoralta kädeltä vastauksen. En ymmärrä näistä juurikaan mitään. Minulla on seuraavanlainen kone: Intel Core i7-860 2,8 GHz-3,46GHz, 8 Gt DDR3 -muistia ja näytönohjaimena nVidia GT 330 1Gt. Kiintolevynä on SSD -levy. Haluaisin päivittää tuota näytönohjainta hieman parempaan paria "peliä" varten. Lightroom ei osaa hyödyntää tätä nykyistä näytönohjainta, joten voisin hankkia samalla sellaisen jota se osaa käyttää (3D kiihdytys vai mikä se nyt lienee).

1) Hyödynköhän käytännössä mitään, toimiiko Lightroom nopeammin jos hankin esimerkiksi nVidia GTX 750 1Gb näytönohjaimen? Se maksaa hieman yli satasen, Lightroomin pitäisi tukea sitä ja ennenkaikkea se on tarpeeksi vähävirtainen, koneessa kun on aika pieni virtalähde. Vai mikähän olisi paras vähävirtainen valinta reilun satasen hintaluokassa? Entä tuo pelikäyttö, minkähänlaista parannusta on odotettavissa jos ostan vaikka tuon ko. ohjaimen.

2) Kannattaako minun päivittää koneen muisti tappiin eli 16 gigaan. Jos ostan lisämuistia niin minkälainen muisti koneeseen sopii. Voinko edes lisätä tuohon rinnalle toisen 8Gb muistin?

Kysyn lähinnä siksi että en tulisi heittäneeksi rahaa kaivoon, kun koneessa ei ole tuo prosessori kovinkaan tehokas, menevätkö nämä päivitykset ihan harakoille? Jos prosessori on pullonkaulana niin että kone ei pysty hyödyntämään muita osia.

13. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Tsekkaa, että siinä ja empassa on tuki openGL- ja openCL- kirjastoille, niin ne osaavat käyttää ristiin rastiin prosessorin ja grafiikkakortin laskentaa. Näyttärin muistia tarvitaan 3D:ssä materiaalien pyörittämiseen ja näyttärimuisti on kallista. Kantsuu kantsoa Tom's Hardware tai muita sivustoja, jotka penkittävät eri ohjelmistoilla grafiikkakortteja. Tässä pari linkkiä

http://www.videocardbenchmark.net/
    http://www.anandtech.com/bench/GPU15/1248

14. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
  15. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Tuohon menee isommat ja normikokokoiset powerit. Jimmsillä oli kone tohon koppaan melko hyvä. Mutta aattelin ruveta kokoilemaan ihan harrastukseksi.

Kepakko: Juu varmasti saa osia halvemmalla muualta, tuohon olen kerännyt samaan paikkaan talteen ettei tarvii olla notepädissä - ja samalla voi tuolla tiirailla muiden virityksiä ja kommentteja. Mitä ominaisuuksia ja komponentteja jäit kaipaamaan? Tuossahan on vain nuo jotka minä olen valinnut. P.s päivittynyt tuo mun lista. En muistanut tallentaa edellisellä kerralla.

16. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Ja täytyy myös huomioida poweri, sillä tehokkaampi vaatii enemmän. Ja parempi poweri on monesti... no parempi. Itse olen kun ajattelen pelaamistakin niin joku GTX 960 olisi aika passeli/minimi, tosin neljällä kigalla muistia. Jos olisi rahaa niin 980 olisi heti hyppäys parempaan.

17. Vs: Koneeseen lisäpotkua. Tämän hetken järkipäivitys?

Tuo "huono" näytönohjain joka minulla on nyt vaatii Geforcen sivujen mukaan enemmän tehoa kuin GTX 750 jota ehdotin. Ilmeisesti siinä on käytetty jotakin modernimpaa prosessoria.

Löysin heti tuolta yhdeltä sivustolta, nykyinen näyttikseni saa pisteitä 551 (jotain 3Dmark -pisteitä ilmeisesti) ja tuo GTX 750 saa 3250, tosin ilmeisesti 2Gb versio. Joten kai tuo olisi oleellinen parannus. Ilmeisesti tukee myös näitä opengl -juttuja joten Lightroom hyötyisi siitä.

Mites tuo muisti, mahtaako 16Gb päivitys kannattaa. Toistaiseksi raskain käyttö on varmaan joku "40 megapikselin" laakafilmiskannien käsittely photoshopilla.

18. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Käytetty GTX 780 pyörinee suunnilleen samoissa hinnoissa uuden 960:sen kanssa?

Niin toki koneestakin voi pyytää sieltä tajouksen mut ajattelin ihan kasasta komponentteja :)

19. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Ne ovat mielikuvani mukaan yleensä kovimpia pelirautoja, joissa on se (Titanium) Ti -tunnus merkkinä reippaasta ylikellotuksesta. Meidän kundilla on 660Ti ja se pesee mun 760 GT:n, vaikka mulla on seuraavan sukupolven rauta.

20. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Näinhän se on, ja hintalisää on vastaavasti.