Olin jotenkin yleisen mielipiteen höynäyttämä ja ostin Sony A900 rungolle lisäkahvan, eli yhden rungossa olevan akun sijaan voi käyttää kahta akkua jotka sijaitsivat kahvassa. Kahvassa on myös pystykuvaukseen laukaisin. Nyt parin viikon jälkeen otin lisäkahvan pois täysin tarpeettomana. Yksi akku kestää ja kestää, ei mitään syytä kahdelle akulle. Pystykuvaukseen en tarvitse erillistä laukaisinta, kuten en ole tarvinnut koskaan filkka rungoissakaan. Tuolla lisäkahvalla kamerasta tulee "pallo" joka ei pysy paikoillaan vaikkapa auton istuimella, ilman kahvaa kamera makaa penkillä kuin laiska renki. Mitä etuja te näette lisäkahvoilla kameroissa joissa otteelle on jo olemassa hyvät muodot, eli en puhu kameroista joissa ei ole sormille kunnon otepintaa. Minusta ostamani Pentaxin 67 oli tosi hienon näköinen puukahvoineen, mutta sillepä en löytänyt mitään käyttöä toistaiseksi, koska erillistä salamaa en käytä (sille on paikka kahvan yläosassa), joten kahva sai mennä hyllylle ja näin sain niskahihnat symmetrisesti kiinni kuten hihnat on aina olleet peilikameroissa kummallakin puolella prismaa.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Kahva parantaa painopistettä ja vakautta, joten käsivaraiset valotusajat selkeästi pitenevät. Ja myös ote paranee suhteellisen suurillakin ja hyvin muotoilluilla rungoilla koska rungoista puuttuu yleensä riittävä korkeus. Itselläni on D800 rungossa lisäkahva, mutta en ole toistaiseksi käyttänyt kahta akkua vaikka kaksi sopisi. Virta tuntuu riittävän muutenkin paremmin kuin hyvin. Toinen akku voisi yhtä hyvin olla taskussa tai laukussa.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Tuo korkeuden lisäys on yksi iso asia, minulla ainakin on koura sellainen, että kamera on riittävän kokoinen vasta lisäkahvalla, pieniä kameroita ja niiden ihailua en ole koskaan ymmärränyt. Jos ei kamera ole jalustalla tasapaino ja vakaus paranevat käsinlaukaisussa ja pystyasennon laukaisinkin lisää vakautta, kun ei tavitse temppuilla. Mitä yksinkertaisempaa, sen vakaampaa.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Pieni oheishaitta lisäkahvasta on, eli vanhat laukut ei enää olekaan niin käteviä, koska kamera ei korkeuden huiman lisän takia enää mahdu kuin tunkemalla.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Vanhan koulun miehenä olen oppinut kääntämään kättäni/rannetta myös pystykuva-asentoon. Nopeissa tilanteissa , jos vaihdetaan vaakakuvasta pystyyn, on nopeampaa, kun ei tarvitse vaihtaa otetta rungosta. En myöskään ole nykyroiskija, joten akkukin riittää. Ja jos lopahtaa, niin on minulla aikaa vaihtaa toinen. Turhake minulle. Kapa
Vs: Lisäkahvan merkitys? Kyllä ne lisäakut minullakin on lähinnä lisäpainon takia (kalliita painoja ), on tietysti ihan hyvä, että on virtaa varalla, varsinkin talvella, mutta ihan samalla tavalla kuin aseissa, myös kamerassa sopiva lisäpaino antaa tiettyyn rajaan saakka lisää vakautta. Minulla kun ei ole kiire, on otteen vakaus tärkeämpi kuin käännöksen nopeus. Onhan sitä aikoinaan tullut käsi kameran päällä kuvattua paljonkin, mutta hyvien kahvojen takia enää ei tarvitse, vaan voi ottaa ihan kunnon otteen.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Samaa mieltä. Jos jotain vakauspainoja tarvitsee, niin siihen voisi löytyä jopa painavampi ja silti pienempi vaihtoehto vaikka teräslevystä jalustakierteeseen kiinni, jos sitten kameran oma kahva on liian pieni, lisäkahva on tietysti luontevin ratkaisu ja aika paljon hienompi kuin teräslevy )
Vs: Lisäkahvan merkitys? Mjaa, makuasia, tottumiskysymys. Minulla on D600 ja pienet kädet. Silti akkukahvan kanssa pystykuvausote on minulle merkittävästi vakaampi ja mukavampi. Myös vaakakuvauksessa kuvaaminen tuntuu jämäkämmältä, eikä siitä toisesta akusta ainakaan haittaa ole.
Vs: Lisäkahvan merkitys? No, onhan näitä mielipiteitä. Totuus on kuitenkin se, että lisäkahva on välttämätön. Jos on normaalit miehen kädet, on tuo d700 pienen kokoinen ilman lisäkahvaa. Lisäkahvan akku on ehdoton, sillä kuvaa yli tuhat kuvaa yhdellä latauksella. Ja kun ottaa eniten pystypotretteja, niin senkin takia. Ei siis ole kahta puhetta. T Jukka
Vs: Lisäkahvan merkitys? Jukkis, sun täytyy Fujin sijasta vaihtaa DeeÄffään, saat reilusti yli tuhat kuvaa yhdellä latauksella ilman lisäkahvoja.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Vieläkin sitä unohtaa käyttää väliin lisäkahvan pystylaukaisuotetta kun ei ole tottunut sellaiseen hienouteen. FM2+MD12 kun on muistijäljet liikkeisiin syövyttänyt. No, löytyypähän ainakin laukaisin, kun sitä ei kadota sormelta ollenkaan. Vaan ei tuossa uutuudessa mitään varsinaista vikaakaan ole. Harjoittelua vähän sekin vaatii, niin kuin kaikki. ed. Tuosta lisäakun tarpeesta. Voi olla että joskus mielellään laittaa toisenkin akun sisään. Sitten kun on vakaaja ja AF vaikkapa. Yhdistettynä pakkaseen.
Vs: Lisäkahvan merkitys? D7000:lla paukuttelee yhdellä akulla/latauksella likemmäksi 3000 ruutua ihan uutena meni vähän ylikin.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Vuoden päästä nämä vakautuskahvat ovat teistä välttämättömiä. http://img.gawkerassets.com/img/18jp19qezfnz9gif/ku-xlarge.gif
Vs: Lisäkahvan merkitys? Jos tuollaista still-kuvauksessa kantaisi, niin taitaa mennä samalla vaivalla jalustakin, joten ei taida tulla diiliä. Jalusta on kuitenkin se ykkösvaihtoehto minullakin aina, mutta hyvänä (kohtuullisena) kakkosena lisäkahvalla varustettu runko.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Kahvaa voisi ajatella, jos runko ja objektiivi olisivat erityisen pahasti epäbalanssissa tai ergonomisesti hankala. Lisäksi jossain oikein pitkäkestoisessa timelapse-otoksessa voisi tarvita. Muutenhan niitä myydään, koska valmistajat haluavat lisämyyntiä ja pistävät mannekiininsa kauppaamaan niitä.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Elikkä hieno asia, että se kahva on irroitettavissa, niin kaikille löytyy oikea ja itselle sopiva kokoonpano. Huomasin muuten saman kuin mirrored, eli en edes muistanut kahvan pystylaukaisumahista, ja kun sen kerran muistin, niin jopa oli kökköä vaihtaa otetta kesken kuvauksen, yksi ja sama nappi sopii mulle paremmin. Tuo A900 syö virtaskaa tooodella vähän, nyt kun ostin uusia merkittömiä akkuja, niin eihän tuo 100% varaustilan näyttö muutu miksikään puolentoista tunnin kuvaussession aikana, kuvia otin +-0asteisessa kelissä n.90kpl (JPEG + RAW). No, A900:ssa ei ole liveviewiä eikä elektronista etsintä, joten kai tuo pihiys selittyy sillä.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Olympuksen M5 kamerassa on jalustakuvauksessa lisäkahva hyödyllinen. Ilman lisäkahvaa kääntyvä näyttö osuu jalustan levyyn ja oliskohan se syynä näihin näytön halkeamisiin. No, en tiedä, mutta lisäkahva kuitenkin nostaa näytön turvallisen etäälle pikakiinnityslevystä. Akkukotelolle ei jokapäiväistä käyttöä ole. Ainakaan minulle. Tässä huomioitani lisäkahvasta.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Ilmaisujen "elikkä" ja "tietyllä tapaa" /"tietyllä tavalla" tarpeeton käyttö pitäisi kriminalisoida. Näin aluksi voisi rikesakko riittää.