Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kokemuksia Velbon Sherpasta?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana keegan, 6 Huhtikuu 2010.

1. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113
    Päivää
    Jalustana on pitkään palvellut Manfrotton 190 kinopäällä. Viime aikoina se on alkanut tuntua jotenkin huteralta, luultavasti on aina ollutkin. Kuitenkin olen nyt menettänyt luottamukseni siihen, ja jalustan kohdalla luottamuksen menetys on vakava asia:) Siksi toiseksi en enää myöskään pidä tuosta kinopäästä, haluaisin kuulan (en päähäni vaan jalustaan). Manfrottoa en enää halua (ei, en suinkaan tee tällaisia päätöksiä fiilispohjalta) ja Gitzoihin ei ole varaa. Pitkähkön nettiretkeilyn jälkeen mietin puolivakavissani tuota Velbon Sherpa 803R-mallia tuolla Maitolaituri TV verkkokauppa; video- ja valokuvaustarvikkeet...
    Jos se tuon luvatun neljä kiloa pitää oikeasti tukevasti paikallaan riittää se minulle mainiosti. Todennäköisesti en ikinä niin painavalla kombinaatiolla kuvaa. Mukana tulisi valmiiksi kuula ja tuollainen kätevä keskiputki-puristin-zydeemi.
    Kaipailen siis tuosta kokemuksia. Tai jos on ehdottaa muuta tukevaa jalustaa kuulalla sanotaan tuossa parinsadan hintaluokassa...

Väinö Louekari

2. Lorvi

Lorvi Member

470
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Velbon Sherpasta?

Minkälaista kalustoa ajattelit tuon päälle laittaa?

3. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113

Päälle tulisi kino- ja digijärkkäri ehkä akkukahvan kanssa, sanotaan kilo. Lasitavara luultavimmin alueelta 24 - 200 mm, painavimmasta päästä voisi olla Sigman makro joka on tuollaiset puoli kiloa. Normaalisti siis siinä puolitoista kiloa, jos joskus temppuilisi jonkin 300 / 400 millisen kanssa niin sitten ehkä kaksi kiloa, ei sen kummempaa.

Väinö Louekari

4. Lorvi

Lorvi Member

470
    0
    16

Jos et Manfrotton 190:sen tukevuuteen ole tyytyväinen, niin tuskin olet tuon Velboninkaan.
    Maksimi kantavuudeksi luvataan 4 kg, ja jos sen siihen päälle lataat niin kyllä notkuu ja heiluu. Tuskin kannattaa noita mainitsemiasi 300 tai 400 millistä  päälle laittaa.

Itsellä oli reilun vuoden käytössä Sherpa Pro CF635 ja QHD-71Q kuula, joiden voisi ainakin hinnan perusteella kuvitella olevan parempia kuin linkkisi jalusta ja kuula.
    Jalustasta itsestään ei nyt varsinaisesti pahaa sanottavaa ole, ei se kyllä tukeva ollut, mutta kuula oli mielestäni aivan surkea. Pannauksen ja kuulan lukitus samalla vivulla ei ollut hyvä. Kun oli sommitellut kuvan ja kuulan oli kiristänyt paikoilleen ja päästi kamerasta irti niin kamera ja linssi notkahti. Kameran ja linssin painoa oli päällä maks. noin 2,5 kiloa, pienemmilläkin painoilla tuota notkahtelua tietysti tapahtui, ja makrojen kuvaaminen oli kyllä hankalaa tuon vuoksi.

En näe mitään järkeä siinä että laitetaan kameraan ja linsseihin pari kolme tonnia, tai enemmänkin, ja sitten ostetaan jalustaksi satasen parin rimpula. Kannattaa oikeasti koittaa venyttää budjettia jos vain suinkin mahdollista.

5. Lorvi

Lorvi Member

470
    0
    16

.

6. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113

Päädyitkö itse tuon Sherpa Pro CF635:n jälkeen johonkin muuhun? Osin on kyllä ongelma siinäkin, että liikkeissä ei ainakaan täällä Oulun suunnalla ole kovinkaan monia jalustoja esillä, niitä ei juurikaan pääse käpälöimään ja siksipä kaipailenkin toisten kokemuksia.
    Järkevintä kai tässä olisi pärjätä toistaiseksi tuolla Manfrottolla ja alkaa säästää Giottoon tai Berlebachiin.

Väinö Louekari

7. Gris

Gris

119
    0
    0
    Mukava reissujalusta

Pari vuotta olemme tuollaista kanniskelleet, vaimoni ja minä... Pönttörollikan tai taskukameran se kantaa vaivattomasti, samoin järkkärin pikkutelellä. Kun päälle ruuvataan F3,moottori ja 180/2.8 niin ollaan perimmäisten kysymysten äärellä, varsinkin kuulapään osalta. Jalustan tukevuutta voi lisätä mukana tulevalla painopussilla.

En ostaisi tuollaista jalustaa kovaan käyttöön. Se on pirun hyvä kevyessä sissikäytössä.

8. Vs: Kokemuksia Velbon Sherpasta?

Mielilpidekysymyksiähän nämä ovat. Mutta itse olen tullut siihen tulokseen, että halvemmalla pääsee säästämällä ja ostamalla laadukasta kuin ostamalla melkein hyviä tuotteita. Hankinnan jälkeen jää monesti miettimään, että olisiko sittenkin pitänyt investoida enemmän.
    Tämä ei tarkoita, että vain kalliilla kamoilla saa kuvia. Kuvien laadun kanssa hinnalla ei ole tekemistä. Kuvauskokemuksen kanssa sitten taas enemmänkin.

9. Vs: Kokemuksia Velbon Sherpasta?

www.digitarvike.fi on oululainen nettikauppa jolla on myynnissä Benro:n jalustoja.
    En ole kuvannut itse benrolla, mutta duunikaverin jalustaa tutkin ja totesin ihan hyväksi. Toisella kolleegalla on velbon sherpa 640 jota myös tuli ihmeteltyä. Noista kahdesta kyllä mä kallistuisin benron valintaan. Itsellä on saman kokoluokan Gitzo, eikä sen tukevuus ole maagisempi kuin benrolla. Käyttömukavuus on toki parempi = liitokset kiristyvät pienemmällä voimalla ja putket liukuvat nätisti. Toki vertailu ei ole reilu sillä benro oli suoraan paketista mutta gitzo oli nähnyt rantojen miesten suolaista elämää jonkin aikaa. 

10. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Mulla on ollut Benro nyt parisen vuotta. Käyttö ei tosin ole ollut hirmu rankkaa, mutta olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. eBaystä noita saattaa saada vielä vähän halvemmalla kuin digitarvikkeesta.