Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Ilkka989, 3 Maaliskuu 2010.

    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    En ole väittänyt tuollaista, itse kuvaan yhtä vanhalla rungolla jossa herkkyyksien käyttö jää siihen iso1600 hyvällä valaistuksella.. pärjään vallan mainiosti.
     
  1. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Juu, en maininnut nimiä, ihmettelin vaan miksi D200 olisi huonontunut ihan pskaksi yllättäen uusien runkojen myötä?
     
  2. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Kysehän ei ole siitä että olisi muuttunut huonoksi vaan tänä päivänä uudet rungot tarjoavat parempaa jälkeä varsinkin isoilla herkkyyksillä ja dynamiikka on parempi.
     
  3. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Eipä se dynamiikka juurikaan ole lisääntynyt... Joku voisi kirjoittaa esseen aiheesta:
    "Mitä tekisin 0,3 aukon lisääntyneellä dynamiikalla käytännön kuvaustilanteessa?"
     
  4. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Tuon dynamiikan kanssa ihmettely on enemmän näiden doxmark miesten touhuja, mutta näin minulle on kovasti väitetty :)
     
  5. peeän

    peeän Member

    51
    2
    8
  6. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Ns. vanhojen mallien dissaaminen on täyttä tuubaa.

    Totta kai D200 on käypänen kamera. Ja vielä hyvä sellainen.

    D70 oli pirun käypänen kamera ja kuitenkin nykypäivän "mittapuun" mukaan pikseleitä on liian vähän (?), käyttökelpoiset ISO-herkkyydet loppuu liian alas (max 800 hyvissä olosuhteissa), LCD on kuin postimerkki...

    Bonuksena D200 pelittää vielä vanhojen, hienojen Nikkoreiden kanssa. En tiedä mistä (ehkä zoomien valovoiman puutteesta) johtuu se, että mitkään herkyydet eivät nykyisin tunnun riittävän. ISO 800 ja f/2.8 tai f/4 riittää hämmästyttävän pitkälle.
     
  7. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Edelleen sanon että sen jälkeen kun D3nen tuli taloon niin onhan se D200 tuntunut ankeammalta. Hyvää kuvaahan se tekee edelleen, mutta kun tietää että niiden värien vaan ei ole pakko sammua 800:n jälkeen silleen kun ne sammuu niin...

    Tosin, eilenkin kuvasin D200 ja 35/2-kombolla kukkasia yhdellä kädellä (vauva toisessa, kuten nytkin), hienoja tuli. Miksi? En kyllä tiedä.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Totta. Mutta  tuo on asia jonka itse kukin oppii vain kantapään kautta - jos sittenkään.

    Sama tietenkin pätee vielä enemmän optiikkaan. Nikonilta ruinataan jatkuvasti päivityksiä, että pitäisi olla AF-S, VR ja nanopäällysteet joka mallissa. Kuitenkin on olemassa laaja valikoima Ai-S ja AF-D optiikkaa, jotka ovat kooltaan käteviä ja hinnaltaan huokeilta.
     
  9. WB

    WB Member

    207
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Itselläni ensimmäinen digijärkkäri oli D40 ja toinen D700. Ikävä myöntää itselleen, että parhaat kuvat olen edelleenkin ottanut tuolla D40:lla. Tuolla kameralla ehdoton maksimi oli ISO 800. D700 surraa surutta 1600 ja vielä 3200:kin..  D40 kusi AF kohdalta pahasti, eivätkä vanhat lasit toimineet. D700 on käsittämätön laite. Ensimmäisten kuvien jälkeen olin vain hiljaa paikallaan. Tajusin, että olin matkannut muutamassa sekunnissa muutaman valovuoden. D700 käyttäminen on pelkkää juhlaa, mutta edelleenkin D40 on käyttökelpoinen työjuhta jos pitää lähteä paikkaan mihin ei kehtaa D700 ottaa mukaan. Itselle se kuva merkitsee enemmänkun kamera. En ole käyttänyt mutta voisi ainakin uumoilla että kyllä se D200 on hyvä kamera jos hinta on kohdillaan.
     
  10. iago

    iago Member

    179
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Ihan hillitöntä keskustelua etenkin asian vierestä.

    Kysymyshän taisi koskea käyttökokemuksia D200:sta, ei D2:sta joissa on eri kennot, erilainen rungon kokonaissuunnittelu, eri näyttö...

    Minua eivät D200:n kanssa koskaan kiusanneet liika kohina tai käyttökelpoiset herkkyydet, vaan hillitön virrankulutus. Sen D300 ainakin korjaa.

    Ja ainahan on D3 ja 50/1.2.
     
  11. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Olihan tuossa kommentti D200:kin.
    Minusta D20 oli hyvä muuten, mutta runko oli pikkusormen verran matala, etsin on lian pieni, eikä tähyslasikaan miellyttänyt. Kumit ei oikein pysy paikollaan, ja kohina vaivaa 1600:lla. Muuten hyvä ...kuten usein on tullut toisteltua.
     
  12. iago

    iago Member

    179
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Juu, kumit tuppasivat irtoamaan. Pysyvätkö D300:ssa sitten paremmin, mene ja tiedä. Etsin on uudemmassa karvan verran parempi, mutta edelleen aika pieni.

    Käteensopivuus onkin sitten hankalampi juttu kun kouria on eri kokoisia.
     
  13. Vompo

    Vompo

    3
    0
    0
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Omakohtaisia kokemuksia D200:sesta on nyt noin vajaan 2v ajalta. Ostin kyseisen vehkeen käytettynä korvaamaan D40:sen ja nykyisissä hinnoissaan hinta/laatusuhteeltaan se on ollut hyvä ostos. Vertailuja en pysty tekemään muihin kameroihin, mutta kerronkin tässä vain omakohtaisia kokemuksia kyseisestä aparaatista.

    Itse kamera on toiminut luotettavasti eikä ole jättänyt kertaakaan pulaan. Jos valotus osuu kohdalleen, ei D200:nen mielestäni kohise iso-800:llakaan häiritsevästi. Ongelma muodostuu vain, jos kuvat alivalottuvat huolimatta korkeasta iso-arvosta ja niitä haluaa sitten uudelleen valottaa kuvankäsittelyn avulla. Silloin etenkin tummat pinnat kohisevat.

    D200:sen perustekniikka ei tule vanhenemaan vielä vuosiin. Tiedonsiirto toimii usb2.0:n avulla, kuten lähes kaikissa tämän hetken uudemmissakin kameroissa, nykyaikaiset objektiivit toimivat, samoin salamat. Myös esim. sb800:sen ohjaus suoraan kamerasta langattomasti toimii D200:sessa. D200:seen käypiä lisävehkeitä, tarvikkeita ja muuta tilpehööriä on saatavilla niin paljon, kun sielu ja lompakko sietää.

    Jos satut löytämään hyväkuntoisen ja maltillisesti ammutun D200:sen sopivaan hintaan, uskallan väittää, että saat pitkäaikaisen ja hyvin palvelevan kumppanin.
     
  14. Ilkka989

    Ilkka989 Member

    477
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    D200 ostettu, ja nyt on vajaan kuukauden käyttökokemus takana.

    - Pikkasen tekee pehmeää jälkeä, mutta Nikonin tapa käsittää valo/värit miellyttää silmää.
    - Toimii mainiosti manuaalilasien kanssa, leikkolasi ja etsimen suurennin ovat ostoslistalla.
    - Käs'tuntuma on sopivan jämerä.
    - Virrankulutus ei häiritse vielä.
    - Toiminta SB-16:n kanssa on vähän sinne päin. :)
    - Paljon ihan turhia säätöjä, mikä digidigimaailmassa muutenkin häiritsee. Kai sitä pitää keksiä kaikenlaista kun valon kanssa leikitään elektronisesti...
    - Silti looginen perustoiminnoiltaan.
    - No, ne otekumit lerputtaa.

    Kyllä tällä kuvia ottaa! :) Aika tyytyväinen voi olla.
     
  15. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Ei kannata. Minulla on moinen, mutta joudut valitsemaan haluatko tarkan kuvan vai etsintiedot.
     
  16. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Minulla oli D200:ssa tuollainen. Tarkka kuva ja etsintiedotkin ymmärrettävässä muodossa.

    kapa
     
  17. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Joo, ei se fonttia vaihda.