Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Ilkka989, 3 Maaliskuu 2010.

  1. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Miten kukaan voi tuon noin ymmärtää ? Olin jo valmis lopettamaan hirvittävän häiriköintini ihanan mekaanisessa teknislumoketjussanne, mutta tämä jiiperalan ihme väite vaatii välitöntä oikaisua, yksinkertaistettua ja hidastettua selitystä ... oikein pitkää valotusta.
    Ihan oikein sinä olit -silloin alunperin- asian ymmärtänyt. Ja nytkin ilmeisesti vain vittuilet, olethan "tuomittu taparikollinen" ja "hullu valehtelija", kuten itse itseäsi kuvailet. Mitä rehellisyyttä voisikaan odottaa, jos henkilö on itsekin itsestään tuollaista mieltä ?

    Siis:
    Karkea työ - Karkeatekoisemmat, yksinkertaisemmat työvälineet kelpaavat mainiosti.
    Edellistä hienovaraisempi, aistiherkempi ja tarkempi työ: On eduksi että työkalut ovat niin kehittyneitä etteivät turhaan hidasta luomisprosessia. Pysäyttää eivät huonotkaan välineet oikeata luovaa voimaa voi, mutta, hidastaa sen hedelmien kypsymistä kyllä. Tietyt rajoitteet ovat jopa usein eduksikin, ne kehittävät luovuutta ja aiheuttavat jopa onnellisia vahinkoja sekä virheitä. Persoonallisuuskin on poikkeavuutta, tavallaan vain virheitä verrattuna kuvitteelliseen täydellisyyden ideaaliin. Ja mitä on taideteos ilman persoonallisuutta ?

    Mutta jperala... kun nyt on niin että teen myös muuta (tehnyt koko yön ja tämän päivän putkeen) - voisitko provosoida vaihteeksi jotain muuta tahoa.

    Mä en jaksa, ja vasen käsi, joka tätä kirjoittaa, ottaa liikaa valtaa oikealta, joka tekee kuvia paperille. Väsynyt mieleni on nyt liiaksi jakautunut ja oikea työni on itselleni tätä skeidanjauhantaa niin paljon tärkeämpää.

    Heippa.
    - Est

    Edit: Lisätty kahdet lainausmerkit.
     
  2. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Digikameroissa olisi syytä hankkia mahdollisimman pitkälle kehittynyt malli, jos tekee sellaisella luovaa taidetta. Silloin ovat mahdolliset virheetkin omia ja oman persoonan heijastumia, ei mekaanisia kameran kehittymättömyydestä johtuvia puutteita.

    Ei kukaan maalarikaan osta kuin parhaita käyttöönsä soveltuvia siveltimiä, mihin hänellä vain on suinkin varaa. Jos on työssään tosissaan. Tämähän on itsestäänselvyys.

    Jokaisen nuoren lahjakkaan ja luovan valokuvien tekijän, uuden luojan, kuuluisi saada käyttöönsä uusin ja paras, hänelle sopivin kameramalli. Vanhat ja huonommat mallit voisi dumpata tällaisten jo aikoja sitten lopullisesti epäonnistuneiden luuseritaiteilijoiden käytettäviksi. Olen jo lähes kokonaan haihtunut pieru, mutta Ilkalle suosittelen vakavasti sitä Nikon D700 - kameraa. Hänelle siitä olisi hyötyä. Ja hänen kuuluisi se saada. Perkeleen "raha - pilaa kaiken jalon", kuten edesmennyt R.Wagner kerran totesi, tarkoittaen myös sen ainaista vähyyttä tarvitsijoilleen.


    - Est
     
  3. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Tiedän hyvin mitä olen, eivätkä pienet tekstinpätkät asiaa muuta, ainoastaan lukija voi tehdä niistä omia johtopäätöksiä jos vain haluaa. Onko provosointia jos ei pysy sinun ajatuksien mukana ? Heippa vaan.
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Tutulla tässä lähellä on d200, d300 ja d700.
    he ottavat studiokuvat d200, koska herkkyyttä ei nosteta yli 400 asan.
    Printatusta 30*45 kuvasta ei varmasti pysty kukaan sanomaan, millä noista kameroista se on otettu.
    Heillä on seinällä myös 50*70 kuvia perhosista d200 otettuna, ja niissäkin laatu on enemmän kuin riittävä.
    Joten d200 on riittävä kamera, ellei pääsääntöisesti kuvaa käsivaralla välillä 1600-3200 jatkuvasti.
    Sen 800 herkkyys on täysin käyttökelpoinen, isoihinkin kuviin.
    T Jukka
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Tarkoittanee minua tuo kitaransoitto?
    TJukka
     
  6. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Edit: Tästä uupui - jostain syystä - teksti, missä pyysin "jperalaa" lainaamaan rehdisti EDES ilmaisten että itse varsinainen asia on kokonaan jätetty pois lainauksestaan. Se oli asian ydin ja sitä hän pyysi.
    Tuosta "lainauksesta" ei näy että kyseinen, varsinainen asia siis, on epäkelvosti katkaistu pois. Koko kirjoitukseni romuttuu ja sitä käytetään pilkallisesti. Raiskaamista.

    Kummaa ja kälämiä meininkiä, vääristellä toisten kirjoituksia ja sanomaa.

    Miksi ? Mistä tuo perin kummallinen pahansuopaisuus ja kaunaisuus ?
    Kertoisit, jperala, motiivisi tuollaiseen hyvin eriskummalliseen toimintaasi, ehkä keksisimme -yhdessä- jonkin luovan ratkaisun ongelmiisi, antipatioihisi ja muihinkin ?
    - Erska
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Tarkoittaako?
    T Jukka
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Minua ei kamalasti kiinnistä sen enempää D200:n mollaaminen kuin sen ylistäminenkään. Yli vuoden olen D700:lla jo kuvannut, mutta parhaat kuvani sillä D200:lla olen kai ottanut. Toisaalta heikommassa valossa D700:n kanssa on tullut otettua paljon materiaalia, joka D200:lla jää haaveeksi, ellei kamalan rakeiseen kuvaan tyydy. Tämä siiis kertauksena mennestä...

    Est:lle tiedoksi, etten kuvaa ammatikseni, mutta sen verran siitä tiedän, että jos kuvaisin, niin en haluaisi työkalukseni D200. En ainakaan jos lehteen kuvaisin. Enkä varsinkaan syksyllä tai talvipimellä.
     
  9. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Mitä helvettiä sä tivaat ?

    Täällä pikkukylässä, missä minä asun, ei ole yhtään valokuvaavia kitaristeja, ei voi olla.
    Kaikki esimerkit on haettava Suur-Varkaudesta.

    Uskotko ?

    Oletko sinä muka ammatiltasi kitaristi ? Luulin että jonkinlainen musiikkiopiston ope - tai joku sellainen - en muista mitä tittelisi oli. En kyllä olisi ikinä uskonut että olet ammatikitaristi, olen tuntenut monia. Oikein hyviäkin. Monilahjakasta väkeä usein, maalavat jotkut myös ja semmoista.
    Tekisi mieli sanoa että sinuahan se tarkoittaa, kun noin tivaat, mutten sano.
    Jos logikkaa Jukkikselta löytyy, voit yrittää nyt päätellä olitko SINÄ kysymyksessä. Miten merkittävä hahmo sinä luulet elämässäni olevan, ylipäätänsä. En käsittääkseni ole juuri paljon viestinyt siihen suuntaan.
    En kyllä ajattele teikäläistä juuri ikinä. Riittääkö vastaukseksi ?

    En minä ihan ammattikitaristiksi olettanut, mutta jos niin on niin ok. Olihan se Youtube-Blues aika kiva. Ja sulla on, tosiaan, kalliit kameratkin ? Enpä muistanutkaan.
    Taisi otsasuoni alkaa tykyttämään. Hauska sattuma. Voi että, hengähdä nyt silti, ei noin kovaa nyrkkeilijää kukaan herjata ala.

    Voit lähetellä taas "yksäreitäsi", jatketaan niillä, jos ei asia selvinnyt. Mä olen oikeasti valvonut niin helvetin kauan että alkaa tämä vittuilu jo riittää ja käydä hermoille. Eikä ole sulle kyllä tämän enemmän asiaakaan.


    Yritä löytää itsestäsi se pieni jyvä, joka ymmärtää mitä on mielikuvitusta.
    Jospa se on ihan vain teoreettinen hahmo (se kitaristi), kuten ne miljonääripolitikotkin.

    Ei sitä kannata noin kyrpiintyä, jos jostain "punahuulikuvasta" tulee lievää epäylistävää palautetta. Ihan kivasti ne lamput oli siinä potretissa laiteltu.
    Ihan kiva kuva.

    Aikooko jukkapoika jatkaa tätä linjaa vai lopettaako nyt ?
    Onko tämä joko tosikkozombien kostonilta 13.3. ja talvisodan loppumisen muistopäiväkin...
    Pimeetä on.
    Heippa ja kiitti.
    - E
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Minä en ole mistään kritiikistä kyrpiintynyt, päin vastoin.
    Kunhan vain tarkistin asian.
    Älä hyvä mies hiilly noin herkästi.
    On täällä muutkin valvoneet kuin sinä, meidän kaikki suvun miespuoliset henkilöt ovat huonoja nukkumaan ja valvovat öisin.
    Mutta vastaus kysymykseesi:
    Lopetetaan tähän.
    Olet hauska ja osaava mies, jota kunnioitan.
    Harmi, että hiillyt niin herkästi.
    T Jukka
     
  11. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Tällaisella epäammattilaisella on suurten lehtikuvaajien arjesta niin naivi kuva joskus. Tulee mieleen helposti ensimmäisenä isot ja tehokkaat salamalaitteet ja hyvinvalaistut tilat, joissa toimittajat haastattelevat ja kuvaajat hoitavat hommansa tehokkaasti ja nopsasti.

    Mutta tuollainen pimeällä kuvaaminen taas kuulostaa kovin tutulta, sellaisia syyslehtien leijumisia minäkin joka vuosi kuvailen halpis digeilläni.

    En ole käyttänyt itse kameraa D700, tietoni siitä ovat muilta ja lukemistani artikkeleista.
    D 200 - kameraa olen käyttänyt.
    D3 - kameraa olen käyttänyt sen verran että uskon sen olevan paras digivehje, joka on kädessäni ollut.

    Itse ostaisin kaikkein parhaan kameran (ja muun kuvauskaluston mitä oikeasti tarvitsisin), jonka rahalla saa, jos olisi varaa niin tehdä. Jatkuvat jalustan raahamiset ovat invalidille vittumaista touhua.

    Ja vielä kerran: Ketään en ammatinsa vuoksi parjaa ja hyviä ammattikuvaajia arvostan. Eräs lehtikuvaaja opetti minulle kuvaamisen alkeita ottamalla keikoilleen mukaan kun olin vielä poika ja hankkinut ensimmäisen kamerani.
    Hieno mies, joka on kuollut jo, ajoi kuvasureissullaan kolarin ja siihen loppui se elämä.

    Aina kannattaa sijoittaa siihen mitä elämässään eniten rakastaa. jos se on valokuvaaminen, niin  neuvon hankkimaan parhaimmat ja kehittyneimmät laitteet mitä irti saa, vaikka osamaksulla.

    Itse en laitteista -sinänsä & kauheasti- pidä mutta tuollaiset vähemmän kohisevat uudet kamerat sopisivat varmasti (kuin nakutettuina) siihen, mitä itse ehkä eniten ja mieluiten kuvailen: Vampyyrien nussimista kuunpimennysten aikana.
    - Erska

    Edit: Typo.
     
  12. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    No, tuo sinun pikkupoikamainen tivaamisesi ei ihan vielä hiiltymistä nostattanut. Sinänsä tuollasta pöljyyttä on tullut esille elämässäni useinkin vastaan, tuttua huttua. Olen aina keksinyt karikatyyrejä, joilla harvoin on oikeita esikuvia, ne ovat enemmänkin tahattomia koosteita monista ihmisistä, eläimistä jne. jotka siten sinkoutuvat kynästä paperille.
    Yksi asia, minkä oppii ottamaan rauhallisesti vastaan ovat absurdit tunnekuohut, kun joku luulee olevansa jonkin itselleen epämiellyttävän mielikuvitushamon esikuvana. Jokin hänessä itsessään muistuttaa jotain, minkä hän ei haluaisi -varsinkaan muille- näkyvän. Jos tunnekuohuilija pääsee pahimman yli, voi tilanne kehkeytyä hänelle jopa lievästi parantavan terapeuttiseksikin. Itselleen kun on hyvä oppia hieman nauramaankin. Ei täällä kukaan kovin kummonen fyyreri, pohjimmiltaan, ole.

    Nuorempana oli jopa vaarallisia tilanteita siksi, kun piirtelin hahmojani jossain kahviloissa ja kapakoissa, harvoin ihmisistä karikatyyrejä, vain kuvia päästäni.
    Ja ainakin kerran uhattiin yhden muutaman sentin viivapiirroksen vuoksi tappaa. Ja silloinkin oli kyseessä henkilö, joka ei ollut vaikuttanut tekemisiini mitenkään, ainakaan niin että olisin asian tiedostanut. Oli vain yleisönä oudolle piirtelevälle nulikalle, se kymmeniä kertoja lusinut, kuulema mm.murhamies. Tilanne päättyi lopulta hyvin - Hän, jostain syystä, lopulta, uskoi ja ymmärsi. Viisautta.

    Kuvilla on paljon vaikutusvaltaa ihmisiin, kuten on sanoilla ja musiikillakin. Siksi on parempi että kuvantekijät ovat rehtiä ja oikeudenmukaista poppoota, kuvia (ja muuta taidetta) voi käyttää myös pahoihin tarkoitusperiin, vääristellä luovuus ahneudeksi ja vallankäytön välineeksi. Oikea luovuus on samaa kuin rakkaus ja kunnioitus, se on rehellistä ja puhdasta alkuperältään. Aitoa iloa elämästä ilman tuomituksi tulemisen pelkoa.

    Kait se on kaikessa taiteenteossa vaarana että pikkufasistit loukkaantuvat ja alkavat joskus jopa uhkailla, vai mitä, Jukkis ? Sellaiselle ei vain taiteilijoiden pidä KOSKAAN antaa periksi, on uskallettava luoda rehellisesti sitä, mitä pitää tärkeänä ja rakastaa, eikös vain näin olekin, Jukkis ?
    ______________________________________________________________

    Kyllä tuo Nikon D700 On käsittääkseni hyvin monessa suhtesesa edistyksellisempi valokuvausaparaatti kuin tuo Nikon D200, olenko ihan väärässä ?

    Jos rahalla ei olisi mitään merkitystä,valitsisin Nikon D3 ässän. Hakisin viimeistään maanantaina omani ja alkaisin laukoa hämärää kuvastoani, ihan onnesta soikeena.

    Aina kannattaa ostaa parasta, mihin on varaa, muuten ottaa usein pahasti kupoliin, harmittaa, jälestäpäin. Jos rakastaa työtänsä tai harrastustansa.
    Ja jos ei rakasta, etsii sitten uusia ja sopivampia harrastuksia tilalle, joita kykenee aidosti rakastamaan ?

    Rakkaus on niin iso juttu !


    - Ja kitara soi ...
     
  13. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan




    Tuo on niin totta!


    -Surua soi....

    -Heikki-
     
  14. Ilkka989

    Ilkka989 Member

    477
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Huhhei. Mukavaa lauantaita nyt kaikesta huolimatta joka iikalle, ja vielä kiitokset kommenteistanne! Omasta puolestani päätän aiheen 'Kokemuksia Nikon D200:sta'. Sain mukavasti lisätietoa rungosta. Mikäli sellaisen otan/saan kokeiltavaksi, tulen varmaan palaamaan aiheeseen tarkemmin kysymyksin.

    Mitä tulee digitekniikan laatuun, kai siinäkin joudutaan kehitysaskeleet ottamaan samalla tavalla kuin missä tahansa tuotekehittelyssä. Olisiko ehkä kannattavampaa aloittaa uusi thread aiheesta 'Kokemuksia eri digirunkojen käyttötavoista' ja ympätä sinne tämänkin keskustelun aiheita?

    Tosin sitä keskustelua käydään taustalla aina kun pääaihe liippaa edes suht läheltä digitekniikan vaatimustasoja tai digi-filmi-dikotomiaa jne. Miten vaan.
     
  15. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Mopo karkasi ...
     
  16. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Luule vähemmän, se on ratkaisu ongelmiin.
     
  17. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Olipa helppo ratkaisu !

    Jos se sinua auttoi, niin olen aikas iloinen sälli !!

    Hyvä jutska, jperala, ihana juisma, fantsu hommeli !!!


    WOW :D
    - Erska
     
  18. D300

    D300 Member

    498
    8
    18
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    D300:n omistaneena ja eri kiemuroiden kautta (välillä vihollisen leirissä käyneenä) nyt käsissä D200.

    Myös D700 tuttu kapistus, koska ystävälläni 2kpl ja jopa lainaan saanut reissuilleni toista, jote kokemusta löytyy...

    Unohda D200 jos rakastat kuvaamista, etkä ole masokisti.
    Ei sillä, että se huono olisi, mutta D300 valovuosia edellä, mm. takanäyttö täysin toista luokkaa, jossa mm. parempi sävytoisto, kuvan kunnollinen suurennus, ym, ergonometria nappuloineen vielä kehittyneempää ja se tärkein, eli kuvanlaatu, kun mennään ISO 800 ja yli ON D300:ssa TÄYSIN TOISTA.

    Nyt pitää muistaa, että jollei A3 kokoja ala tulostelemaan ja ota kuviaan säkkipimeässä, niin ei D300:n ero D700:een NIIN järisyttävä ole.

    Olen suurimmassa D700 huumassani sen julkaisuaikana vertaillut sitä silloiseen D300:ni ja sopivassa olosuhteessa otetuissa kuvista on vaikeaa, ellei peräti täysin mahdotonta sanoa, kummalla rungolla kuvat otettu.
    Toisaalta omistan 2 kpl puusilmiä, joten jäävi...

    Jos yhtään perse kestää sijoittaa enemmän, niin jätä D200 väliin ja osta D300:n, niin saat joka suhteessa paremman kameran.

    Tai sitten osta minulta tuo D200 + alkuperäinen akkukahva kahdella Nikon-akulla pois, sillä haluan taas kameran, jolla kuvaaminen tuntuu luonikkaalta, toista kuin D200, joka ei vain istu käteeni, niinkuin hyvä nahkahanska, jollaisia D300/D700 ovat.

    P.s. tuo ystäväni, jolla nuo kaksi D700:sta on, aikoo ostaa käytetyn D300:n, koska 400mm:llä hän saa cropilla lisää ulottuvuutta lintukuvaukseen ja kysyin häneltä, josko D200:ni kiinnostais ja jyrkä ei, kun ei kuulemma laatu riitä, buaaah ja hänellä sentään ollut aikoinaan D200.

    Äh, jonnin joutavaa jorinaa tässä kirjoittelen, vaan josko KOKEMUS laittaa kirjoittelemaan...  =) =) =)
     
  19. Ilkka989

    Ilkka989 Member

    477
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    :D Pitäiskö sitä kiduttaa itteään vähän... on niin mutkatonta tämä elontie noin muuten. Paljonko olisit D200:sta pyytämässä?

    Ja otan siis mukaan testattavien kööriin D300:n!
     
  20. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua ettei tässä ketjussa ole montaakaan kameran takana viihtynyttä ihmistä. Kaikki kertoo ettei D200:lla tee yhtään mitään kun herkkyydet on perseestä ja vastaajat on perseestä. Menkää joskus peilin eteen miettimään onko se teidän sunnuntain perhetapahtumien kuvaaminen kaikille elinehto, vai tarvitaanko muitakin herkkyyksiä kuin yli 1600.

    Väitän että nikonin D200 toimii erittäin hyvänä kamerana, mutta kalustosokeuden ilmaantuessa se menee ihan paskaksi yhden yön aikana. Suosittelen ostamaan sen täydessä ymmärryksessä, siinä ei todellakaan ole huonoa takanäyttöä (mitä helvettiä tällä muuten tekee, eikös ne kortille tallenneta, ei se mikään polaroidi ole), ei paskaa kennoa, mutta vaarana on se ettei sen omistaja sitä osaa käyttää (tätä samaa sanovat useiden multisuperdigimiesten puolisot).
    D200:lla saa kuvia ja jos ylimääräistä rahaa on, mieluummin sijoittaisin lasiin kuin runkoon.