Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Ilkka989, 3 Maaliskuu 2010.

    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    http://www.dpreview.com/news/0711/07112 ... 2xmode.asp"]http://www.dpreview.com/news/0711/07112701nikond2xmode.asp

    Kannattaa testata.
     
  1. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Itsellä menee toisin päin, pimeässä ISO400-800, 2.8 objektiivi auttaa asiassa aika paljon, varsinkin hämärässä. Filmiaikan ei tullut käytetty korkeita herkkyyksiä ja hyvin pärjäsin, miksi muuttaa tapoja markkinoiden mukana ? Mutta tämä on henkilökohtainen valinta enkä suosittele muille.
     
  2. jokunen

    jokunen Member

    95
    0
    6
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Mulla taas on D300 ISO 3200 vielä käyttökelponen vaikka siinä on DXOMarkin mukaan huonimmin aisiat kun D90:ssä.
    Kai tuo on aika subjektiivista. En ole kyllä 30x suurempaa printannut ISO 3200 kuvasta että julistehommia en osaa kommentoida. Kyllähän tuossa selvästi huomaa että laatu on huonompaa mutta kyllä siitä vielä ihan kuva tulee.

    Tuo yleinen "hyvässä valossa"-juttu taitaa tulla pitkälti siitä että usein hämärässä koteessa ei ole niin kontrastia kun kirkkaamassa valossa ja kuva näyttää sutummalta jo lähtötilanteessa.
    Kohinan haittaavuus nousee myös jos kohde on varjossa, siis kuvan mielenkiintoisin osa on tummin.
    Näissä ei ole niin kyse siis valon määrästä kun sen jakautumisesta kuvassa.

    Mustavalkofilmiin verratessa pitäis verrata digin mustavalkokäännöstä. Värithän tuosta herkkydestä eniten kärsii. Mun on vaikee uskoa että filmi @3200 tuottais oleelliseti sileempää jälkeä kun kroppikenno @3200 mustavalkoon käännettynä. Mä nyt en noista filmeistä niin ymmärräkkään ja olisin vaan iloinen jos joku helpottaisi uskoani.
     
  3. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Aika paikallaan pitää kohteen tuolla kombolla olla. Itse kuvailen junnujen sählyä paljonkin ei iso 400-800 käy ei edes f:1.8 tai pelaajat toisella puolella kenttää kun valotus on kennotettu. Jalustan kanssa pitkillä ajoilla asia on tietysti toinen vaikka kittiputkella, Higg
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Katselin D200:lla ottamiani kuvia. Näköjään olin käyttänyt aika huoletta ISO800 ja ISO1000 herkkyyksiä, eikä tuo kuvanlaadussa näkynyt minkäänlaisena romahduksen. ISO1600 oli sitten hankalampi rasti. Toisaalta suhteellisen hyvässä valossa oteut ISO1600 testikuvat olivat erittäin hyviä.

    Mene ja tiedä sitten mikä on käyttökelpoista ja mikä ei... Eihän tuo ole kuin 2/3 aukon ero verrattuna uusimpiin kroppikameroihin. Ja ISO400 tai alle herkkyydellä, D200 on yhäkin aivan huippukamera.
     
  5. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Kyllä ISO1260 menee vielä hyvässä valossa. Suurin ongelma ei mun mielestä ole kohinan kasvu....kohiansta pääsee aina eroon, mutta työmäärä vain vaihtelee. Ikävin asia oli dynamiikan katoaminen...ja tästä ei päässyt kunnolla eteenpäin kuin mv-käännöksellä ;-)
    Mä taistelin tämän asian kanssa juurikin jäähallissa ja huonossa valossa kun piti saada suljinaika alle 1/160s, luistelijoiden liikkeen vuoksi.
    Kauniiseen kesäpäivään D200 olisi edelleen houkutteleva vaihtoehto :)
     
  6. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    ja jos kuvaa esim sb-800 salamilla niin pystyy ohjamaan suoraan kamerasta, minulle tärkeä ominaisuus
     
  7. JJJJ

    JJJJ Member

    398
    4
    18
  8. Ilkka989

    Ilkka989 Member

    477
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Jaa-a. Meikäläisen summa summarum taitaa olla: säästän vaan minkä pystyn, kokeilen D200:sta ja D700:sta kun saan mahdollisuuden ja hyvän tilaisuuden tullen ostan jomman kumman.

    Nimim. "Ei tässä jäniinin selässä olla" (eipä)

    Otan edelleen mielihyvin vastaan vinkkejä ja käyttäjäkokemuksia.
     
  9. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Tänään oli kotkan valokuvakeskuksessa Nikon show. Itku tuli kun oman kameran kaivo kotimatkan ajaksi laukusta.

    D700 ja D200:n välissä on noin valovuosi. Ei niitä voi verrata edes. Jos tarvitset ja  on laittaa 2000e niin homma on sillä selvä. D300 liikkuu täälläkin 900e joten D200sta 400e maksaminen ei ole kuin itsensä kiduttamista.
     
  10. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Ei D200:sta voi ostaa, kun sitten ottaa huonoja kuvia. Toki ne voi noin vanhalla laittaa kameran piikkiin...
     
  11. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Mutta 900e D300:ta ei olisi?

    Siinä olet oikeassa ettei D700:sta ole paluuta, eikä tarvitsekaan. Itselle D200 oli huono kameran korvike. Uutena sitä ei saanut haukkua, ja nyt haukkumiselta on mennyt pohja. Mutta en minä D300:sta maksaisi yhtään sen enempää.
    Digimaailmassa on tusinoittain noita huonompia järjestelmäkameroita. Ja niilläkin joku kuvaa...
     
  12. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Tää on niin umpitolloa jankutusta ...

    Suosittelen kysyjää kokeilemaan, kelpaako noin paska kamera hänelle vai ei.

    Loppujen lopuksi muiden näpsyttelijäneropattien mielipiteillä ei pitäisi olla mitään merkitystä.

    Oppiihan sitä liian pientä pippeliäkin käyttämään naista tyydyttävällä tavalla (ainakin mukamas ja niinhän jotkut ainakin väittää. Kannattaa siis kokeilla ihan itse, miten ne hommat mahtaa sujua tosi surkeella kalulla).


    - Erska
     
  13. Ilkka989

    Ilkka989 Member

    477
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Näinpä, kokeilemaan vaan kun tilaisuus tulee. Kameraa siis.
     
  14. East

    East Member

    204
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Tämä helvetillinen digioravanpyörä taitaa olla yksi niistä syistä, joiden takia meikäläinen on siirtymässä yhä enemmän filmikuvauksen puolelle. Nytkin haeskelen keskaria tuolla ostopalstalla ja tilailen silmät kiiluen filkkaa kesän rientoja varten.

    Kun ei ole rahaa ostaa uusinta uutta, siis digiä. Eipä silti, ei edes harmita - päinvastoin. Kuvaan tällä hetkellä mieluummin hyvillä filmivehkeillä kuin paskalla digidigillä, mitä D200 ei mielestäni kuitenkaan ole.

    Tai onhan se jos vertaa D700:seen, mutta miksi verrata?
     
  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Ihme käkätystä. Minulla ollut D200, ja olin siihen tyytyväinen. Töitäkin sillä tehtiin, eikä asiakkaat ole valittaneet.
    Turhaa itkua, se on työkalu, missä muutkin. Toki nykyisin löytyy huimasti parempiakin - ja huimaan hintaan. Etsimeen kun laittoi vielä sen suurentavan silmäsuppilon, niin hyvin sillä pärjää.

    Ja ennen pärjättiin hyvin, kun Trixiä prässättiin 800 ASAan. Ja "kohina" oli kauhea.

    kapa
     
  16. Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    :DDD

    ...............

    Johonkin aikaisempaan viestiin sen verran että D300 ja D90 ovat ihan eri kameroita. D90 saa hienon sävymaailman kohdalleen helpostikin. Tosin ilman erillistä verkonpainia eli akkukahvaa se ei ole oiken prööö, mutta minkäs mahtaa...
     
  17. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon D200:sta kaivataan

    Akkukahvasta puheenollen,itsellä juuri tuo D 90 kahvan kanssa,mutta usein sitä kääntää ranteet mutkalle kun ei muista koko pystykuvauspainiketta.