Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kokemuksia Nikon 200/2?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana IluH, 13 Maaliskuu 2014.

  1. IluH

    IluH

    3
    0
    0
    Onko kellään tällä foorumilla kokemusta tuosta Nikonin pikkumammutista?
    Olen päivittämässä kalustoa, mielessäni helpohko kuljettaminen ja samalla hyvä kuvanlaatu.
    Olen tähän asti käyttänyt ulkomaanmatkoilla AF 80-400 -zoomia, joka on pieni, mutta siinä on huono valovoima ja surkea tarkennus.
    Minulla on myös vanha AF-S 300/2.8 (ei VR), mutta se ei oikein mahdu mihinkään lentokonekelpoiseen laukkuun.
    Nikon 200/2 mahtuisi paremmin laukkuun (yhdessä lyhyempien putkien kanssa), mutta onko siitä yleisessä luontokuvauksessa tuon 300/2.8:n korvaajaksi?
    Olen kuullut, että 200/2 toimisi varsin hyvin myös 2x -telejatkeen kanssa, jolloin se korvaisi yhdistelmän 300/2.8 + 1.4x.
    Olen siis luopumassa noista vanhoista 80-400 ja 300/2.8 -putkista, jos voisin korvata ne 200/2:lla.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kokemuksia Nikon 200/2?

    Kafalla taisi olla 200/2 käytössä?  Ainakin ollut.

    Noista eri polttovälien korvaavuuksista lie ihan mahdoton sanoa toisen puolesta.    (Itselleni "yleinen luontokuvaus" on lähinnä maisemakuvauksen oloista  jossa 200mm tuntuu jo melkeinpä erikoiskapineelta telepäässä.)  ed.  Ai joo, huolesi taitaa ollakin lähinnä telejatkeen käyttö että tuleeko 300 millistä ikävä.
     
  3. kafa

    kafa

    741
    0
    0
    Vs: Kokemuksia Nikon 200/2?

    Mulla on tosiaan ollut vr1 ja vr2. Nyt ais versio.
    Telejatkeita en ole kokeillut, mutta 200 mm saattaa olla "lintukuvaukseen" liian lyhyt.
    Uusi 70-200 on himmennettynä varmaan optisesti yhtä hyvä, mutta tätähän käytetään täydellä aukolla.
    Suosittelen, jos vaan kukkora kestää. Vr1 ja vr2 ei eroja optisesti. 2:ssa taitaa olla nanopinnoite, mutta en itse ainakaan huomannut mitään käytännön eroja.
    Paras nikkori.
     
  4. Vs: Kokemuksia Nikon 200/2?

    Mulla on ollut muutaman kuukauden 200f2,mainio pökäle.Silti jos kuvaat paljon lintuja,vaihtaisin noi sun vanhat kakkulat mieluummin uuteen kolmesataseen.Mites olis Tamronin 150-600,Oliko paha heitto?Säästyis fyffee vaikka vaimon uuteen ompelukoneeseen.Vitsi,vitsi.200f2:nen on linssi josta pidän todella paljon,vaimo sanoi että jos pidät vielä sitä kauan nukkuessamme vieressäsi,niin hän ei takaa mitä tapahtuu.Ainoa asia mistä haluaisin ruikuttaa on objektiivin kotelo,hidas pakata putki siihen,joku kova laukku ois parempi.Et sillein.
     
  5. IluH

    IluH

    3
    0
    0
    Vs: Kokemuksia Nikon 200/2?

    Kiitos vastauksista!
    Joo, ongelmana oli juuri se, että joutuisi myymään 300/2.8:n pois ostaakseen 200/2:n. Nyt on kotimaan metsissä 300:ssa koko ajan 1.4x kiinni, mutta ei liene mahdotonta pitää 200/2:ssa melkein koko ajan 2x -jatketta, varsinkin kun minulla on se uusin TC20E III-versio.
    Lintukuvaukseen vaihtoehtoja olisi tietenkin esim. 200-400/4 tai 500/4, mutta ne ei mahdu lentolaukkuun senkään vertaa.