Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kokemuksia Manfrotton hiilikuiduista? Etenkin 055CXPRO3(4)?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana kto, 14 Helmikuu 2012.

1. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63
    Pitäisi hankkia kevyelle fieldille ja 6x9 Fujille jalusta - perinteisillä mittareilla siis Gitzon kakkossarjaa ja painoa hiilikuituisena noin 1,5-2,0 kiloa ilman päätä.

Gitzot ovat toimineet aina, mutta kävi mielessä aika kerettiläisiä ajatuksia budjetin puolittamiseksi eli etenkin Manfrotton 055CXPRO3. Kuka muuten keksii näitä mallinimiä? Gitzojen suhteen olen jo luovuttanut numerotyyppinen selvittämisen.

Joka tapauksessa, 055CXPRO3fgeuskkks, vaikuttaa paperilla oivalta mun käyttöön. Onko kellään?

Ja joo... Benrot ja muut kopiot tsekkaan vasta aitojen brändien jälkeen:)

2. MRe

MRe Member

118
    1
    18
    Vs: Kokemuksia Manfrotton hiilikuiduista? Etenkin 055CXPRO3(4)?

En pysty kovin laajaa testausta referoimaan, mutta itseltä löytyy Gitzon GT3541 ja GT0540 sekä Manfrotton 055MF3 (hiilari).

Manfroton jalkojen lukitus ei ole mitenkään liikaa luottamusta herättävä, lisäksi tukevuus ei ole Gitzojen luokkaa. Lonkalta heittäisin, että tuo Manfrotto ja pienempi Gitzo ovat tukevuudeltaan samaa luokkaa (niillä painoilla mitä minä olen kokeillut: D700+kahva+70-200/2.8). Toinen jalusta painaa kilon ja toinen kaksi. Myös kokoero on huomattava. Tosin Gitzon hinnalla saa Manfrottoja kolme.

Jos rahaa on, ostaisin Gitzon. Itse asiassa 2-sarjan Gitzo voisi olla seuraavana listalla.

Ja ohessa opas Gitzofreniaan, niin ei tarvitse arvailla mitä koodit tarkoittavat.

3. Vs: Kokemuksia Manfrotton hiilikuiduista? Etenkin 055CXPRO3(4)?

Gitzon kakkos-sarja on aika hyvä kompromissi tukevuutta ja raahattavuutta. Minulla on ollut muutaman vuoden Gitzo, muistaakseni 2540L, enkä ole katsellut taaksepäin. Kerran se Gitzo kirpaisee, mutta sen jälkeen käyttö jaksaa hymyilyttää.

Lisäksi olen pitänyt lukitusmekanismista jonka saa purettua reissun jälkeen, pestyä hiekat ja suolavedet pois liitoksesta ja kasattua uudestaan käyttöä varten ihan ilman työkaluja.
    Jätin tuosta keskiputken pois, en pitänyt sitä mitenkään tarpellisena kun tuo on L-on riittävän pitkä silloin kun tarvitsee vetää se täyteen mittaansa.

4. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Kiitos vinkeistä. Myötäilivät oletuksiani....

Viimeiset 30-vuotta mulla on ollut vaan Gitzoja, nykyään 1-sarjalainen. Huoletonta elämää. Ja oikeastaan aika nopeasti avattavia yms.

Taidan unohtaa muut merkit; juuri hankitun kuulapolven mukana tullut Manfrotton 055 alumiinisena ei juurikaan houkuttanut ergonomiallaan. Jämäkän oloinen peli ja aika hienosti tehty, mutta liian painava ja en ehkä tykkää pikalukituksista. Taidan tarvita sen hetken, kun Gitzoa ruuvataan auki ja katsellaan kuvakulmia...  ;)

Ostoilmoitus laadittu.

5. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Manfrotton 055 ja sen evoluutioversiojalustathan ovat yleinen vitsi: painoa ja huteruutta, mutta vastaavasti laatuunsa nähden kalliita. Melkeinpä mikä muu tahansa, jos jalustaa pitää oikeasti käyttää eikä vain kuljettaa auton takahutlaarissa. Lihoiksi ja äkkiä ja niinhän sinä olet tekemässäkin.

Berlebach ei ole lainkaan hassumpi, jos sen jaksaa raahata mestoille. Jos tukeva, vakaa ja hinta-laatusuhteeltaan erinomainen kierrätyskelpoinen jalusta on hakusessa niin kannattaa tutustua.

6. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Berlebachit ovat tuttuja ja "jalustaominaisuuksiltaan" varmaan parhaita. Tehtiin aikanaan "Barry Thornton-testi" ja oli ylivoimainen.

Mun tapauksessa ainoana ongelmana on paino, normaalisti alkaen kaksi kiloa ja paljon päälle. Nyt pitäisi selvitä max 1,5 kilolla. Voi kun tekisivät puusta vähän "hennompia" malleja. Pitäiskö ehdottaa...

7. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Kelpaisi itsellekin, mutta toisaalta nuo Berlebachit ovat tuollaisenaan melko terveysvaikutteisia jo lyhyellä 4 tunnin kuvausretkellä. Ja kierrätettävyys kannataa huomioida: kuivaa nuotipuuta on aina käden ulottuvilla.

8. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Lainataan hyvää puuta...
    No jos ei kerran manfrottoa niin mikäs sitten? Siis kevyt (max. n.2kg) tukeva (keskaria kantava) jalusta hakusessa. Hintaa max. 300€. Ei taida gitzoa tuolla saada? Oikeasti tukeva jalusta mulla on, mutta tuollainen rinkkareissuillakin mukana kulkeva hakusessa.

9. Jusnu

Jusnu Member

120
    2
    16

Katsoppas sellanen jalustamerkki kuin Redged. Ihan pätevän oloisia vaikkakin halvemmat, kuin gitzo tai moni muu..http://redged.com/ Tosin taitaa olla Gitzolta aika paljon kopsattu noi redgedin mallit.

10. Vs: Kokemuksia Manfrotton hiilikuiduista? Etenkin 055CXPRO3(4)?

Ei mikään harvinainen idea, Benrokaan ei ole itse keksinyt mitään.

11. Vs: Kokemuksia Manfrotton hiilikuiduista? Etenkin 055CXPRO3(4)?

Mun silmään nuo Redgetit on perus-Benroa, eri paketissa ja eri tarroilla.

12. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

No onkos tuossa perus benrossa jokin erityinen vika?

13. Vs: Kokemuksia Manfrotton hiilikuiduista? Etenkin 055CXPRO3(4)?

Todennäköisesti se että ei lue Gitzo, voidaan siten erotella henkilöt ajan hengen mukaan niihin "joilla on varaa hankkia Oikeat Välineet" niistä muista. Sellainen 50-luvun ajatusmaailma on täällä vallinnut viime ajat.

14. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Sääkin voit vaihtaa Leican japanilaiseen Bessaan jos kerran klassikot ovat turhaan klassikoita.  :)

15. Jusnu

Jusnu Member

120
    2
    16

Itsellä ei kokemusta hiilikuidusta.Omana jalustana 055PROB syntisen painava ?alumiini? jalusta. Mitään muuta vikaa en huomannut kyseisessä manfrotossa, kuin että lukitus salvat tuntuvat jotenkin heppoisille. Hieman kylmemmällä kelillä (ei pelkästään talvella) napsahtanut hajalle http://www.outdoorphoto.co.za/forums/sh ... o-troubles"]http://www.outdoorphoto.co.za/forums/showthread.php?17457-My-Manfrotto-troubles Juurikin kyseisetä kohtaa. Enkä ole ainut. Uusi lukitussalpa maksaa "vain" 10€. Ei välttämättä ole seuraavaa jalustaa katsastaessa kyseisellä tyylillä lukittava manfrotto listalla.

16. Vs: Kokemuksia Manfrotton hiilikuiduista? Etenkin 055CXPRO3(4)?

Näkökulma kysymyksiä niiden välillä jotka eivät ole kuvanneet hyvällä jalustalla ja jotka ovat.  Mun mielestä halpis kopiojalustan ja ennenkaikkea sen paskan benron kuulan käyttäminen on vähän vastaava kuin halpojen kopioakkujen käyttäminen arvokkaassa kamerassa: säästöä väärässä paikassa.
    Jos rungon ja optiikan hinta on noin 3-4teur, niin muutaman satkun säästö kuulassa ja jalustassa ei ole mitenkään fiksua. Jos aikoo jalustaa käyttää, kerralla kunnollinen on helpoin ja halvin tie tyytyväisyyteen.
    Mä olen kulkenut pari sakkokierrosta ennen kuin uskoin sen. Sinä aikana on kirottu nitkuvia Manfrotton putkia, otettu koppi Nikonista ennen kuin se kohtaasi betonin ja purettu/putsattu kiinalaista arca-swiss kuulakopiot jotta sen saisi kireäksi. Kaikki tuo on ollut pohjimmiltaan turhaa hommaa.
    Käykää rypemässä rantoja hyvän ja huonon jalustan kanssa, hankkikaa kokemus ja näkemys olohuonetta rapaisemmista paikoista tai kunnon lumihangesta ja pakkasista ennen kuin tuomitsette hyvän hiilari jalustan hankinnan snobbailuksi.

17. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Voi olla pitkälti asiaa - vaikea sanoa kun en tiedä miten autuaaksi tekeviä nuo tonnin maksavat Gitzot ovat. Tällä hetkellä tuo "kevyt" jalustani on tuo parjattu manfrotto 055 ja se on jalustoistani juuri se, jonka noihin rapahommiin ja paukkupakkasiin raahaan. Hyvin tuo on toiminut tuokin, eikä ainutkaan kuva ole sen takia jäänyt ottamatta, mutta rimpula se tahtoo olla ja kun nuo parit lukot on napsahtanut hajalle ja putket jumittaa (hiekkaa ja moskaa jäänyt väliin ja jyrsinyt putket urille) niin ajattelin vaihtaa sen suunnilleen samanpainoiseen hiilikuitujalustaan ajatuksena, että saan samalla raahaamisella tilalle jäykkyyttä. Koska tuokin on mulle kelvannut niin taitaapa kelvata jatkossakin jokin muu kuin gitzo. Ei mulla muidenkaan välineiden tarvitse olla sitä hypetetyintä ja parasta mahdollista merkkiä - tää on katos vaan harrastus. Mut ymmärrän ja arvostan kyllä näkemystäsi.

18. Jusnu

Jusnu Member

120
    2
    16

Kirosin viimeksi toissa viikolla omaa jalustaa kun jämähti täydelliseen aukiasentoon 30min ulkona kuvaamisen jälkeen. Sitä mietittiin millä tavalla tään saa takasin autolle 3km metsäsuksi taipaleella, ei niin helpossa maastossa. Kyllä se hiilari on hyvä ei sitä kieltäminen käy. En tosin tiedä oisko hiilarikin jämähtänyt auki asentoon pakkasta oli -5c astetta ja tuuli lisäsi purevuutta 3-4 astetta.

19. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Onko kokemusta Benroista? Lähinnä voisi kiinnostaa tukevin karboonimalli, jolle luvataan 25 kg kantavuutta ja painoa kuitenkin vain 2,5 kg. Gitzo olis jees, mutta lottovoitto antaa vielä odottaa itseään.

20. Vs: Kokemuksia Manfrotton hiilikuiduista? Etenkin 055CXPRO3(4)?

http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,64529.0.html

Mun mielestä tuo malli on hyvä, samoin kuin hintapyyntö on varsin maltillinen siitä. Ero...41- malliin on muistaakseni että tuossa on yksi pykälä vähemmän levittää jalkoja eri kulmiin.