Minun pitäisi nyt hankkia studiovalot liikkuvaan studioon. Tuttavani suositteli led-valoja. En ole kuitenkaan ikinä sellaisiin tutustunut. Olisko jollain tietoa tai kokemusta, että saako ledeillä oikeasti valaistua. Vai olisiko parempi hankkia pari tavallista salamaa? Kuvaan paljon lemmikkejä ja ainakin toivon tulevani kiertämään näyttelyitä ja tapahtumia. Rahaa ei tällä hetkellä ole kovin paljoa, joten aikas halvalla pitäisi taas päästä.
Vs: kokemuksia led-valoista Mun mielestä Ledit ei oo kovin hyviä vaikkapa liikkuvien lemmikkien kuvaamiseen. Paneeleissa pitää olla pehmennystä karseiden varjojen takia eikä niiden tehot oo kovin häävejä. Valon muotoilu ei ole niin helppoa kuin studiovaloilla. Videokuvaamiseen ja satunnaiseen kuvaamiseen kyllä kelpaavat.
Vs: kokemuksia led-valoista Ledeillä on varmaan hyvät ja huonot puolensa, jotka painottuvat eri tavoin eri ihmisillä. TS. vähän makuasiakin. Yksi hyvä puoli on varmaan se, että huonosti valaistuissa tiloissa (yleistä Suomessa talviaikaan) led-valo auttaa kohteen näkemisessä, tarkennuksessa niin automaatilla kuin käsipelillä, ja ne valonvälähdykset jäävät pois. Huonoja puolia lienee sitten vähintään yhtä paljon, ellet sitten panosta niihin led-valoihin ja mahdollisiin assareihin reippaammin. Eli keikkasettinä voisi asiaa ajatella niinkin, että molempi parempi. Jos se led-valaistus himottaa noin yleisesti, hommaa aluksi vaikka yksi kohtuuhintainen ledi + jalusta apuvaloksi, ja noin muuten hoida valaisu 1-2 salamalla valonmuokkaimineen. Salamamittaria suosittelisin myös, jos haluat saada tasaista laatua. Toisaalta jos tarkoitus olisi kuvata myös videota tai nk. fuusiopätkää, olisivat ne ledit tmv. itsestäänselvä ratkaisu. Tai ainakin yksi ledi salamien lisäksi. Jos taas kuvaus on pelkkää still-kuvausta, puoltavat ne tavalliset salamat (+kenties yksi apuvalo) paikkaansa jo pelkästään helpon kuskattavuutensa takia. Kaikista halvin mutta silti toimiva keikkasetti vaihteleviin olosuhteisiin voisi yksinkertaisimmillaan olla yksi salama vaikkapa Gary Fong -tyyppisellä läpikuultavalla tötteröllä varustettuna, ja siitä systeemiä on sitten helppo parannella tarpeen ja rahatilanteen mukaan. Kyseinen systeemi ei tarvitse normaalia kameralaukkua enempää kuskauskalustoakaan. Mutta kuten sanottu, konstit on monet, ja monesti myös makuasioita. Esim. se salamalaitteeseen tällättävä tötterö maksaa n. 30-70€, Salaman päälle tällättävä mini-softboksi alk. n. 15€, halvimmat ledit alk. n. 50€, salamajalusta n. 30-60€. Manuaalisalamia saa tehosta riippuen n. 50-100€ kipale ja TTL-salamat n. satasesta ylöspäin, merkkisalamat reilusti enemmän. Strobot alkaen satasesta tonneihin, jalustat ja muokkaimet päälle. Käyttökelpoisia salamamittareitakin saa uutena ja käytettynä satasesta ylöspäin.
Vs: kokemuksia led-valoista Potrettikuvauksissa on salamalla ja jatkuvalla valolla oma merkityksensä silmien pupillin kokoon, jatkuvassa valossa pupillit on varmasti pienemmät.
Vs: kokemuksia led-valoista Ite jossakin vaiheessa mietin ledivalo asioita ja hiukan tein joitakin testejä. Teatterivaloja saa tänä päivänä vaikka minkälaisia ledivaloja joissa on ladon ovea difuusiota yms. Videokuvauksessa ne onkin ok kun suljinaika on niissä mennään 25 freimiä sekunnissa. No otappa studiokuva 1/30 ajalla henkilöstä tai koirasta. Ei onnistu. Joten valoa tarvitaan enemmän tai herkyyttä enemmän ja se tuottaa sitten kohinaa. Ihan tämmöseltä tekniseltä pohjalta en nähnyt ledivaloja likkuvan kohteen studiotilanteissa toimivaksi. Jotakin paikallaan olevaa limsapulloa niillä kuvaa kyllä niin saa ottaa ISO 100 f11 ja 2s lukemilla kuvia.
Vs: kokemuksia led-valoista Kiitos vastanneille. Taidan kallistua salamoiden puoleen, kun kuvauskohteet ovat kuitenkin niin eläväisiä. Ja onhan salama myös tuttu ja turvallinen ja niiden ostamisessa sentään ymmärrän mitä olen ostamassa.
Vs: kokemuksia led-valoista Ledesitä ja MV-kuvauksesta päästäänkin itse asiaan, eli. Jos nyt ostaisi päivänvalo-ledejä mahdollisimman kirkkaita ja sais rekannettua jopa softboxin siihen eteen, niin joku internetin ihmeellisessä maailmassa kertoi ettei niiden spetri toimisi märkälevy kollodioni kuvauksessa. Olenkohan mä nyt ihan hukassa taas kerran. Joku joka ymmärtää näistä valoista enemmän voisi vähän valaista mua Tuolla aiheesta lisää. http://www.kasiakesicka.com/blog/wet-plate-collodion/fake-sun-in-search-of-artificial-lighting-for-collodion/
Vs: kokemuksia led-valoista Yleensähän ne valkoiset ledit ovat fosforipäällysteisiä sinisiä ledejä, eli sinisellä alueella on spektrissä piikki. Mitä aallonpituuksia pitäisi sitten olla?
Vs: kokemuksia led-valoista Tulipahan lisää kokemuksia led-valoista henkilökuvauksessa. Linssittömät ledit paneelissa ovat linssillisiä fiksumpia, varjot ovat paljon siistimpiä. Nämä: http://www.litepanels.com/language/pages/sola_six.php ovat mahtavia, niiden ansiosta voisinkin ostaa ledsysteemin salamoiden lisäksi.
Vs: kokemuksia led-valoista Tuossa olisi kuva asiasta http://www.collodion.com/uploads/54/Collodion_Spectral_Sensitivity.JPG
Vs: kokemuksia led-valoista Herkkyys on siis violetilla alueella, saa niitä ledejä 420nm aallonpituudellakin.