Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kokemuksia Fuji X10:stä?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana juBadub, 28 Huhtikuu 2012.

    Huomenta!

    Mulla on mielessä että ostaisin filmikameran kylkeen digipokkarin ja olen jo jonkun aikaa miettinyt Fuji X10:ä. Homma ei ole vielä ihan ajankohtainen (öbaut syksyllä alkaa olla, kun lähden Saksaan) mutta päätin ruveta hyvissä ajoin kyselemään kokemuksia. Eli siis onko kenelläkään kokemuksia Fuji X10:stä? Lueskelin läpi tuon yhden threadin missä oli jotain esittelyvideoita linkitettynä ja semmoista mutta ei kenenkään henkilökohtaisia kokemuksia. Tänne saa siis laittaa kaikki pienimmätkin mietteet kamerasta (mielellään kuitenkin juuri käyttökokemuksia).

    Mä olen käynyt Rajalassa kokeilemassa kameraa muutama kuukausi sitten, mutta se ei ollut mitenkään erityisen hedelmällinen reissu kun myyjä ei osannut sanoa (juuri) mitään siitä. (Tästä asiasta saisi aikaan toisen erittäin oleellisen keskustelun, Rajalan myyjät ja heidän ammattitaitonsa ja erityisesti sen puute... Mutta ei siitä sen enempää! ;) On muissa Rajaloissa varmaan ihan hyviä myyjiäkin!) Ei siinä sitten jaksanut hirveän kauan seistä kamera kädessä ja ottaa kuvia jalustoista kun myyjä vilkuilee muualle kiusallisen hiljaisuuden vallitessa. Anyway, olen kuitenkin lueskellut netistä arvosteluja ja tutkinut speksejä ja pientä yleiskatsausta olen niistä saanut mutta mitään käyttökokemuksia en ole lukenut/kuullut. Ja mua kiinnostaa just nimenomaan TEIDÄN, rakkaat Kameralaukkulaiset, kokemukset!

    Mulla kamera tulisi "point&shoot" käyttöön, ilta- ja päiväkäyttöön, lähinnä värikuvaamiseen, maisema-, ihmis- ja tyyliin nähtävyyskuvaukseen. Eli siis aika yleiskamera, jolla voi ottaa kuvia joita näyttää isille ja äidille. Mutta ei kuitenkaan sillä meiningillä että viikonlopun reissun jälkeen kortilla on 7000 räpsykuvaa bussin ikkunasta. Syitä miksi oon miettinyt juuri Fuji X10:ä: mittaetsin, tyylikäs (hehe, Leica-henkinen) muotoilu, hyvät speksit ainakin paperilla (mm aika valovoimainen optiikka 2.0-2.8), pieni ja kevyt eli kulkee hyvin taskussa (ehkä. Kokemuksia??). Toisaalta myös se että mulla ei oo aikaisempaa kokemusta mistään digipokkarista ja en osaa siis verrata mihinkään, eli ulkonäöllisillä tekijöillä on ollut aika suuri vaikutus.

    Hintahaitaria mulla ei tavallaan ole, mutta toisaalta on aika tiukka budjetti. Fuji X10:n suurpiirteinen hinta on jotain reilussa 450€:ssa ja se on aika maksimi mitä haluaisin maksaa. Tiedän että esimerkiksi Canon G1X (vai mikä se on se uusi) on aika hyvä mutta on se aika kalliskin. Toisaalta en halua ostaa mitään halpaa, joka on vaan huono. Enkä erityisesti kallista, joka on huono!

    Muutamia "ongelmia", joita on tullut vastaan:
    -Kuvissa näkyy kuulemma erikoisia valopalloja. (Fujifilm X10 'Orbs' Investigated. Does the Firmware Fix Work?) Onko tämä sellainen asia joka todella koituu ongelmaksi tai häiritsee huomattavasti? Tää varmaan myös tulee esille lähinnä iltaisin, vai myös päivisinkö? Ja voiko tämän ongelman pienentämiseen kuvausteknisillä asioilla vaikuttaa, esim aukon tai iso-luvun valinnassa?
    -Etsimessä ei näy mitään kuvaustietoja, eikä tarkennuspistettä. Toisaalta olen tottunut kuvaamaan Leica M2:lla, jossa ei näy myöskään muuta kuin tarkennusruutu. Ja myös se että jos kameraa käyttää automaattiasetuksilla, ei niitä arvoja välttämättä tarviikkaan tietää just sillon kun katsoo etsimestä...? Tarkennuspisteen puuttuminen mua tavallaan vähän ärsyttää. Tarkentaako kamera aina siihen keskelle vai voiko sitä pisteen paikkaa muuttaa (voi varmaan)? Sen varmaan kuitenkin oppii näkemään kokeilemalla että mihin se tarkentaa vaikka ei pistettä etsimessä näykään, vai?

    Jos mahdollista niin pyytäisin ensin vain käyttökokemuksia kamerasta. Mielellään myös hiukan yksityiskohtaisempaa kuin "Hyvä kamera", edes pari lausetta siitä että miksi se on hyvä kamera, tai huono. Sen jälkeen voi ruveta esittämään esimerkiksi vaihtoehtoisia digipokkareita. Jos nyt kuitenkin on hanakasti sitä mieltä että "paska kamera ÄLÄOSTA! Osta tää!", niin voi sen sanoa suoraankin, tietty perustelemalla. Ja jos ei juttu rupea luistamaan ja käyttökokemuksia vaan ei yksinkertaisesti kenelläkään ole niin sitten vaan vaihtoehtoja kehiin.

    Semmosta tuli nyt mieleen. Pistäkäähän siis kommenttia Fuji X10:stä!

    Kiitos ja anteeksi!

    -j
     
  1. vhild

    vhild Member

    106
    0
    16
    Vs: Kokemuksia Fuji X10:stä?

    Painiskelen samanlaatuisen ongelman parissa. Pieni pitäisi olla, mutta samaan aikaan laadukas. X10 oli hetken ehdokkaana, mutta Olympuksen XZ-1 on pienempi ja tekee luultavasti ihan yhtä hyvää, ellei parempaa jälkeä. En usko kuitenkaan voivani elää pienen kennon kanssa, ja siksi "taskuun" tulee luultavasti X100.
     
  2. Vs: Kokemuksia Fuji X10:stä?

    Moi,

    ostin tollasen tossa tammi-helmikuun taitteessa ja kuvaillu sillä nyt sen muutaman kuukauden. Vertailuksi, en ole käyttänyt hirveästi mitään pokkareita ylipäänsä, joku canonin point and shoot on joskus ollu. Oon kuvannu lähinnä nikonin digi järjestelmillä, ja f4:sella hetken aikaa (eli ei filmi puolesta niin hirveää tietoa taitoa).

    x10:stä: Kuvanlaatu on mulle riittävä ja joitain a3 tulosteita oon otellu ja kyllä se reso siinä riittää ihan hyvin. Tollaiseksi ns. näppäily all around kameraksi se on kyllä mielettömän taipuisa jo sen opiskan kannallta. 28-112mm f: 2.0-2.8 joka tuottaa 2.8 jo ihan kelpo kuvia.

    Sävyt ja dynamiikka miellyttää mun silmää kivasti, muutenki tykkään tosta fujin tyylistä tuottaa kuvia. Mulla oli joskus vanha fuji s2proo ja sekin tuotti kivan sävysiä kuvia! Eli tää menee vähän mielipide puolelle. Eniten oon tykästyny kuvaamaan suoraan x10:n omalla BW+G filtterillä joka tekee sairaan sävykkäitä mustavalko kuvia suoraan. Mulle on riittäny noi suorat jpegit eli rawista en osaa sanoa mittään, lähtökohtasesti oletan, että tekee vielä astetta käyttökelposempaa jälkeä.

    Yleistatsi kameraan on kiva, kaikki mille ite tarviin (iso, WB, aukko, suljin, ja EV) on oma naviska eli mikään ei oo jemmassa MENU:ssa, mikä on mulle yks tosi tärkee tekijä!

    X10 on mulle vähä sellane ''kiva kamera'' joka on helppo ottaa mukaan ku ei paina paljoa ja on pieni, ja sitä on ihan kiva operoida ja sillä on kiva kuvata.

    Miinukset on selkeesti mulle;
    Se viewfinder on pistetty siihen vaan antamaan sitä LeicaLike lookkia. Se on turha ja sillä ei tee oikeestaan mitään muutaku ku poseeraa uskottavasti. Menee takanäytöstä kuvaamiseen.

    Manuaali tarkennusta kokeilin kerran, se oli huttua ja jäi kerran testiksi.

    On/Off mekanismi on innovatiivinen, mutta sen toimivuus käytännössä on vähän niin ja näin....

    toivottavasti tästä on jotain apua. Kysy jos tulee jotain mieleen!

    -Late