Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Punaisia 15W:n hehkulamppuja?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana BenKaila, 6 Tammikuu 2011.

1. BenKaila

BenKaila Well-Known Member

796
    372
    63
    Ehkä jokunen kaipaa pimiön taikamaailmaan klassista 15W:n punaista hehkulamppua vaikkapa kehitysaltaan liepeille, vedosten kehittymisen seurantaan?

● Narva-merkkisiä lamppuja löytyy täältä: Fotoimpex Berlin - Alles für die analoge Fotografie (– ei taida löytyäkään enää 6.1.2011)
    ● Philipsin-lamppuja löytyy taasen täältä: PF712E 230V 15W PHILIPS - PF712E/230V/15W PHILIPS - incandescent lamp light bulb lamp - donsbulbs - light bulbs lamps valve valves tube tubes

Molemmat lamput ovat arvokkaita, liiiankin, joten vinkkejä otetaan vastaan esim. kauppojen vanhoista varastoista tai nettiosoitteista etc.

2. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
  3. Vs: Punaisia 15W:n hehkulamppuja?

Mulla on noita macon tuikkuja, taitaa olla samoja espanjanhärpäkkeitä kuin Fotoimpexissäkin

4. Vs: Punaisia 15W:n hehkulamppuja?

Eikös hommasta pääse sujuvammin pimiövalaisimella jossa on oikean värinen suodatin ja sisällä perinteiset hehkulamput ?

5. BenKaila

796
    372
    63
    Vs: Punaisia 15W:n hehkulamppuja?

No, kukin valaisee tavallaan.

Minä pidän tärkeänä että voin laskea ns. työpöytävalaisimen kiinni kehitteen pintaan, ja tarkastella jonkun aikaa varjojen ja huippuvalojen kehittymistä ilman hunnuttumisen vaaraa.

6. Vs: Punaisia 15W:n hehkulamppuja?

Ymmärrän tuon mutta en näe siinä vaaraa että käytössä on esim. Ilfordin tai Kodakin pimiövalaisin, jonka suotimet ovat vähintään yhtä tarkkoja kuin lamppujen värjäys. Sen lisäksi käyttäjällä on mahdollisuus pelata polttimon värilämpötilan, RA-arvon seka tehon kanssa.

7. BenKaila

796
    372
    63

No, olen tapojeni orja.

Puran vähintään kerran vuodessa kyseisen työpöytävalaisimen – jonka 1970-luvulla löysin jätelavalta – hinkkaan kaikki osat puhtaaksi kehiteroiskeista ja sormenjäljistä, tarkistan sähköpuolen, vaihdan ehkä ruuvin tai mutterin, öljyän siihen kuuluvat jouset ja pyyhin sen lopuksi froteepyyhkeellä.

Mutta tärkein: En varmaankaan osaisi arvioida vedosta toisenlaisessa kuin punaisessa 15W:n valossa, sellainen oli ainoa tuikku kun aloitin pimiötyskentelyn.

8. Vs: Punaisia 15W:n hehkulamppuja?

Punaiset LED-valot toimivat, ks. kiinankaupat esim. Dealextreme.

9. Vs: Punaisia 15W:n hehkulamppuja?

oli kerran pinhole ohje jossa neuvottiin teippaamaan punainen filsu kännykän näytön päälle ja kehittämään ortho filkka siinä valossa, ihme kyllä, toimi sekin... hehe !

10. BenKaila

796
    372
    63

Suomen Lamppupalvelusta tuli juuri seuraava s-postiviesti:

● Punaista pimiölamppua on Seinäjoen varastossamme (PF712).
      Hinta 15,90 euro alv 0%.
      Postikulut 1–2 kappaletta 8,80 euro alv 0% (maksikirje), 3 tai enemmän 10,80 euro alv 0% (BusinessDay-paketti).

Kiitokset Teemu Laineelle hyvästä vinkistä.

11. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Ole hyvä! Lamppupalvelusta löytää käsittääkseni myös nuo harvinaiseksi käyvät suurennuskoneiden lamput yms :)

12. Vs: Punaisia 15W:n hehkulamppuja?

Oli myös Flextight skanneriin lamppu , "jota saa vain hasselilta tilaamalla"

13. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Mulla on duunissa noita lamppuja laatikollinen ja oon pohtinu mitä tekis niille, pärstäkertoimen mukaan voin lahjoitella niitä.. yv:tä..

edit: nää olikin nyysitty jo..

14. BenKaila

796
    372
    63

Moi,

Lähetin YV:n, en tiedä osasinko oikein?

15. BenKaila

796
    372
    63

Vertailun vuoksi: 15W:n punaisia pimiölamppuja

● Fotoimpex, Berliini
      2 kpl : Dunkelkammerbirne Rot 230V 15W E27
      – Hinta veroineen + lähetyskulut 41,63  (toimituaika n. viikko, vaihtelee) 

● Suomen Lamppupalvelu
      2 kpl : Pimiölamppu AGL punainen DU-001/67 230–240V 15W E27
      – Hinta veroineen + lähetyskulut 49,93  (toimituaika 1 päivä)

16. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

^ Hinnat on jossain vaiheessa näköjään menneet ihan riistoksi noissa, joten kun viimeinen tuollainen hajoaa, on korvattava muillla.  Viimeksi ostin jotain 20 mk kpl ja sekin oli jo tosi erikoistavaran hinta.  Sentään hehkulamppu.

Ja onhan tuossa yksi Ilfordin punavalo ajautunut minulle, jossa on 15W kynttilälamppu (E14) sisällä.  Mutta valoa ei ole pimiössä koskaan liikaa. 

17. Vs: Punaisia 15W:n hehkulamppuja?

..

18. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Ei pidä ihmisen olla liikaa tapojensa orja. Minä aikoinani opin tekemään kunnon valossa sen punaisen jälkeen, mutta taas ollaan siihen punaiseen näköjään palattu, mikä mielestäni on kuikurimainen huononnus. Nyt mielikuvitus peliin ja ideoimaan sopivan punaista kohdevaloa tarkkailijoille.

kapa

19. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mikä oli tuo kunnon valo?  Itse opin keltaisessa valossa tekemään ja myöhemmin käytin myös vihreää... Moniasteiden myötä tullut punainen oli kieltämättä suuri huononnus.
    Takaisin kiinteisiin jyrkkyyksiin!