Onko kellään kokemuksia tuosta EOS 30 tai siitä paivitetysta EOS 30V. (Tunnetaan näköjään jenkkilässä myös nimellä Elan 7N/NE.) Käytettynä ei tahdo löytyä juuri mistään, joten onko tuo nii hyvä, että kaikki pitävät sen ns.varalla filmirunkona. Vai onko niin, että tuo on niin huono, etei sitä ole kukaan hankkinut eikä sitä ole sen takia käytettyjen markkinoilla vai jotain muuta mitä? Uutenakin voisi ihan hyvin harkita. Entä miten tuo katseohjattu tarkennus toimii oikeasti? Kuulostaa aika utopistiselta, jopa turhalta. Kiinnostusta olisi siirtyä pikkuhiljaa EOS aikaan. Vaihtoehtona järkevämpi vois olla 300X, mut.. mut se ulkonäkö ym. ei vakuuta kuten tossa kolmekymppisessä Niin ja kuvia olisi kiva nähdä tuosta, lähinnä ylhäältä pain. Noiden nappien käytettävyys lähinnä kiinnostaa. Ei näköjään enää valokuvausliikkeissäkään tahdo nähdä filmikameroita. Tarttee varmaan lähtee etelään (lueK-seutu) ostoksille.
Hyvä kamera. Yleensä kaikkien kommentit suht kiittäviä. Keskitason filmikameraan verrattuna kovin muovinen ja liian kevyt, mutta monipuolinen ja katsetarkennus toimii muutaman kalibroinnin jäkeen yllättävän hyvin. Itse suhtauduin laitteeseen kovasti skeptisesti, mutta kyllä se yllätti positiivisesti. En silti huolisi omaan käyttööni keveytensä takia. Mutta minä en olekaan muut ;-)
Minulla on tuollainen ollut muutaman kuukauden. Ostin kameran uutena kotimaasta, käsitin että valmistus olisi jo tämän eos 30 osalta lopetettu. Voin muistaa väärinkin. Kameraan olen ollut varsin tyytyväinen. Katseohjaus hieman ihmetytti itseäkin, mutta se on käyttökelpoinen. Toimii hyvin valoisissa oloissa hyvin kalibroituna. Hämärässä ja sisätiloissa kamera ajoittain arpoo tarkennuspistettä. Kamera on muovisen oloinen se on totta. Myöskin käteeni jotenkin hankala niin, että pikkusormella ei tahtonut löytyä paikkaa. Tilanne korjaantui täysin akkukahvan hankinna myötä. Nyt kamera on sitten iso ja painava Kamera on itselleni ensimmäinen "uudempi" kamera joten ohjekirja on enemmän kuin tarpeeseen. Valikkojen takana on runsaasti toimintoja joita ei voi päätellä vaan ne manuaalista katsottava.
Minulla on ollut tuollainen siitä lähtien kun se tuli markkinoille. Jokaisessa kamerassa on plussansa ja miinuksensa, niin EOS 30:sessäkin. Uudessa 30V -mallissa on pikku lisäyksiä (näytön valaisu ym) mutta rungon perusrakenne on sama kuin alkuperäisessä mallissakin. Katseohjaus toimii ilman silmälaseja, mutta lasit tekevät systeemin epävarmemmaksi. Itse ostaisin tuon mieluummin ilman katseohjausta (eos33). Oskun yleisarvio laitteesta on minun mielestäni aika osuva.
Ihan siedettävästi toimii katsetarkennus silmälasienkin kanssa. Itse käytän (käytin) sitä talvella kun on niin kylmä, ettei jaksa tarkennus-/mittauspisteitä vaihdella siitä nuolinäppäimillä paksut hanskat kädessä. Ihan hyvä kamera, mun mielestä paremman tuntunen kädessä kuin 10d, joskin tietysti pystykahva tekee paljon. Ja AF tuntuisi nopeammalta kuin 10d:ssä.
Itselläni ollut jo reilut pari vuotta, eikä pahemmin valittamista. Suljin ja salaman piiri vaihdettiin alkukesästä. Mulla toi katseohjaus on ollut aika turha. Silloin uutena sitä testasin. Sittemmin jäänyt käyttämättä. Istuu ainakin mun käteen, tosin pystykahvan kanssa. Paransi otetta todella paljon. Joskus jos tulee hankittua parempaa runkoa tai digiä, niin eiköhän toi jää vararungoksi.
Omassa 30:ssä levisi filmiluukun lukitus viikonloppuna, korjaakos JAS noita filmivehkeitäkin? vai kannattaisikohan viedä ihan johonkin Mustonen&Laineelle tms...
Minä taas olen päätynyt vain keskimmäisen tarkennuspisteen käyttöön, se on 30sen ainoa ristisensori ja siksi luotettavin erilaisissa olosuhteissa. Tarkennusta käytän rungon takana olevasta *-napista. Tuo keskiosan käyttäminen tarkennukseen on ehkä jäänne manuaaliajalta, enkä vierasta tarkennuksen ja sommittelun vuorottelua. Yksi merkittävä 30:sen plussista on mainitsematta: se on poikkeuksellisen äänetön SLR.
Ja kun ne tarkennuspisteet on ikävästi juuri väärissä paikoissa. Saisivat olla kultaisen leikkauksen pisteissä, niin niille olisi paljon enemmän käyttöä...