Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kokemuksia Cokin:n suotimista digillä?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana JussaH, 21 Lokakuu 2008.

    Oon tässä lähdössä reissuun ja ajattelin päivitellä suotimia (Cokin) nyt ekaa kertaa digille.

    Muutama kysymys mielessäni:

    - Kannattaako ostaa enää muita puoliväri-suotimia, kuin tuo harmaa?
    Luullakseni photarissa hoituu tuo ns. sävytys hyvin. Ajattelin tosin kun merta kuvaan, niin joku 123-vois olla paikallaan, mutta tiedä sitten... Eli saakos tuolla harmaalla puoliväri-suotimella hyviä kuvia aikaan valoituksen ja ns. värjäyksen suhteen? Entäs, kumpi on parempi ns. etelän jyrkässä valossa.. 120 vai 121?

    - Mitenhän tuo 007-infrapuna-suodin mahtaa käyttäytyä digin kanssa?
    En ole koskaan infrapunalle edes filmillä kuvannut ja nyt olisi mielenkiintoa kokeilla eli miten tuo sitten käyttäytyy?

    Entuudestaan mulla on joitain A-sarjan suotimia (filmi-kuvaukseen), mutta täytyy hommata isompaa P-sarjaa, kun objektiivit vaihtuneet vuosienvarrella.

    Kiitollisena ottaisin kokemuksia suotimien käytöstä digille vastaan.
     
  1. Vs: Kokemuksia Cokin:n suotimista digillä?

    Itse olen käyttänyt Cokinin P sarjan puoliharmaa (120&121) suodattimia Canonin 30D:n kanssa ja sanoisin että kannattaa hankkia jos ei halua panostaa suoraan laadukkaampiin Lee:n tai Sigh-ray:n filsuihin.

    Hieman tuo Cokinin suodin tuppaa väriä muuttamaan mutta ei kuitenkaan aivan dramaattisesti, imo. Efekti tosin korostuu jos käyttää kahta suodinta päällekkäin ja silloin se voi olla häiritseväkin.

    Infrapunasta minulla ei ole kokemusta.

    Yksi esimerkki jossa on käytetty cokinin puoliharmaata (en muista kumpi):