Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Liekö filmipuolella vastaavanlaisissa kuvissa hirmusti rungolla merkitystä?
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Eipä oikeastaan, runkohan on periaatteessa vain valotiivis laatikko. Rungot eivät hirveästi maksakaan käytettyinä, hintaa tulee linsseistä ja kaseteista. Mutta onhan se tietysti mukava asia jos rungossa lukee Hasselblad. ;-)
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla On se kiva, jos runko pelittää varmasti, toisin kuin esimerkiksi Kievit ;|
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Niin, kai rugoissa tarkemmin ajatellen sittenkin voi olla eroja. Itse olen käyttänyt ainoastaan Hasselbladia, muista ei ole kokemusta. Mutta onhan rungoissa jonkin verran mekaanisia ja liikkuvia osia, joten kai se Hasselbladiin yhdeistettävä laatukäsitys jostain täytyy olla peräsin. Vähän kuten kalastuspuolella vanhat ruotsalaiset Ambassadeur-hyrräkelat. Kestävät ja toimivat.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Jees, ei tosiaan chartista löydy ku 1:25 suhteelle noilla parametereillä (kehite, ISO6400, filmi), enkä lähteny arpomaan... Missä "kohdassa" sitä aikaa pitää lisätä 20%? Kun siis massive dev chart:ssa on jo tolle prässille aika (1:25 suhteen), niin jos siirryn 1:50 suhteeseen riittääkö 2x toi prässätty 1:25 aika vai 2x 1:25 aika + 20%?
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Toi 2x prässätty 1:25 aika riittää varmasti ja jos agitoit aikaisemman mukaan niin tulee todennäköisesti ylikehitettyjä filmejä, joka on minusta pienempi paha kuin alikehittyneet filmit. Mä en siis missään nimessä takaa, että tulos paranee. Varminta olisi, jos valottaisi koefilmin vähemmän tärkeillä aiheilla ja koekehittäisi siitä vaikka kolmanneksen ja jos se on pielessä niin muuttaa ja kehittää seuraavan kolmanneksen jne. Vastaava valaistus on helppo järjestää kotonakin: Huone pimeäksi ja spottivalo päälle Siellä massivessa on jotain höpinää noista aikojen säätelyistä yli- ja alivalotetuille filmeille. Minusta kyllä kannattaisi harkita jotain paremmin prässäykseen soveltuvaa kehitettä esmes Frankin mainitsemaa Xtolia. TMax kehitettä on helposti saatavilla, mutta sen kanssa en itse ole päässyt sinuiksi.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Niin, unohtui mainita, että tässä alkaa olemaan jo kehitysaika pienoinen ongelma. 1:25 aika kun on prässätylle filmille 20 minuuttia, ja kuten aiemmin sanoin, purkki falskaa aika pahasti, siis silleen että siitä sitä nestettä valuu pihalle enemmän kuin 2 tippaa. Eli melkeensä täytyy olla kylppärissä kääntelemässä, on tuhoon tuomittua hommaa tehdä tuota olkkarissa telkkarin ääressä pidemmän päälle jollei joku mene takuuseen siitä, että nahkasohva kestää rodinaalit yms litkut... Oisko joku semi-stand kehitys vaihtoehto?
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Jos tahtoo loivaa niin Pyrocat HD ja semi-stand kehitys ei oo paha. Tosin en oo kehittäny 3200:sta kuin 3200:sena.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Aika pitkä aika joo Huhuiles, jos jollakin olis Tampesterin(?) "lainata" Xtolia tai Tmax -litkua yhteen filmiin. Mä en löytäny tähän hätään mistään mun Rodinal semi-stond aikoja ja sekoitussuhteita, mutta muistelen, että tunti, 1:100 ja 30 sek alussa ja puolivälissä agitointia ja purkki lavuaariin 20 asteiseen vesihauteeseen olisi ollut. En kyl tiiä mitä toi prässäys vaatii kompensointia.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Eipä rienata Kievejä, ihan hyvin ne toimii jos ei osta rikkinäistä. Ite kun Pakkahuoneella kuvailin ekan kerran Kodak Tmax p3200 -filmiä ja kehittelin Xtolilla, olin kyllä todella yllättynyt varjojen sävykkyydestä.. Tais olla eka kertaa tuota filmiä ja kehitettä ja aika kivasti toimi, suosittelen. En usko että Rodinal antaa ihan samalla tavalla "kamaa" varjoista, ainakin on tuntunut siltä että eroa olis. Muitakin vastaavia kehitteitä (kuin Xtol) toki on... Tota Xtolia pitää varmaan jonkin verran laimentaa, muuten se toimii lähinnä hienoraekehitteenä eikä anna sitä herkkyyttä (laimennukset ovat yleensä raa'an tavaran lisäksi, 1+1, 1+2, 1+3). Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että mitä enempi laimentaa, sitä enemmän saa ääriviivaterävyyttä (varsinkin jos liikuttelun pitää samanlaisena tai jopa harventaa). Samalla rae näkyy myös selkeämmin. Pyrocat ei vissiin ihan parhaiten sovellu prässäyksiin? Niin ja olishan sitä Xtolia mulla pimiöllä tietysti... Tosin vietän kesästä suurimman osan poissa Tampesterista pimiön läheisyydestä, mutta voishan sitä tietysti lähettää pikkutipan testaukseen jos kiinnostusta löytyy. Telefotosta saa tietysti isomman setin jos haluaa. Ite kehittelen suurimman osan filmeistä juuri Xtolilla ja voin kyllä omasta puolestani sitä suositella varsinkin vähemmässä valossa kuvaamiseen (ja prässäyksiin muutenkin). Hitaammat filkat tulee varmaan Rodinalilla kuitenkin kehiteltyä.