Tekisi mieli sanoa, että kuvasta tulisi vahvempi yläosa pois rajaamalla. - Hups, nyt sanoinkin sen.... Toki taiteilijan alkuperäistä ajatusta pitää kunnioittaa, mutta hahmo oviaukossa on niin voimakas osa kuvaa, että sillä voisi olla suurempikin osuus.
Jos tätä jo hyvää kuvaa välttämättä pitää ruveta rajaamaan, niin minusta toimivin rajaus olsi 1:1 -suhteessa rajattuna niin, että poistetaan vähän ylhäältä ja enemmän alhaalta. Tällöin henkilöhahmo tulee sopivasti "keskiöön", ja kuva on sopusuhtaisen tasapainoinen, kun varjojen linjat käyvät harmonisesti neliönmuotoisen kuvan lävistäjien suhteen.
Mitä enemmän katselen kuvaa, sen vakuuttuneempi olen, ettei kannattaisi rajata yhtään.. Kummaltakaan sivulta ei voi ottaa mitään pois rikkomatta kuvan linjoja ja formaatin muutos olisi järkevää vain jos julkaisupaikka vaatii matalampaa kuvaa. Vaikka Saken ehdotus ottaa ylhäältä pois lisäisi roolia henkilölle ovessa, mutta onko se sittenkään hyvä ratkaisu? Lopullinen kuva isona suurennoksena seinälle, jolloin rajaamisella ei ole enää merkitystä, koska olennainen on hyvän kokoinen. Kymppikuvana toki voisi jotain yrittää tehdä, eli "julkaisun media" ratkaisee kannattaako hyvin otettua kuvaa rajata. Pidän itse juuri noin kun on esille laitettu.
Pohjilta (/maan uumenista) nousevat etualan liukuportaat on otettu kuvan rajaukseen mukaan. Hurjien heijastumien aulassa ekumeenisia ristejä (ikkuna-karmeista-tarinoista,-) Poimuilevin koivusälein korotetusta (, Kalevalaisesta) oviaukosta (skaalatuin jaloin) kohti valoa, merta. Liukuportaiden alapäässä pilkahtikin valo, ja sitä riittää. Hurja kuva, joka sopisi monenlaisen otsikon alle/yhteyteen.