Asiaahan on tutkittu paljon. Fiksuimmat koirat yltävät jopa kolme vuotiaan lapsen tasolle. Lauseitahan koirat ei ymmärrä mut kyllä hoksaa vielä kahden sanan "lauseita". Äänenpainolla on suuri merkitys. Kyllähän monet käyttävät ihan tarkoituksella joissakin komennoissa korkeampaa/matalampaa ääntä jne. Itsekään en kaikista koirista pidä mitä vastaan on kävellyt. Mut se ongelmahan juontuu 99%:sti sieltä nuoran toisesta päästä. Kaikki ihmiset eivät vain sovellu koirankasvattajaksi. Saati sitten lapsen =)
Koirista ja omistajista Moi ! Minua sentään korpeaa kunnolla irrallaan juoksevat koirat. Kun näen sellaisen niin lähes poikkeuksetta huomautan asiasta. Tyypillinen vastaus on: "ei se mitään tee", yleensä suhtautuminen muuttuu kun sanon: "joo, mutta minun koirani tekee kun se tulee puruetäisyydelle". Eli pointti on se että vapaana oleva koira on potentiaalinen vaaratekijä niin ihmisille kuin koirillekkin. Itse pidän koirani aina kiinni kun liikun aitaamattomalla alueella eli kotona. Toinen poikkeus on kilpailut (agility, toko, pelastus...). Niissä koira kuitenkin on totaalisen hallinnassa kaiken aikaa. Ja koira on ystävä joka on AINA iloinen kun tavataan, ei kieroile, ei puhu pahaa selän takana ja on onnellinen kun vian olen paikalla. Se on helposti monelle paras ystävä. --
Koirat on ihan kivoja, mut ne on vähän semmosia hölmöjä ja hyväuskoisia ja nöyriä. Kissat on paljon ylväämpiä eläimiä... Joskin se ylväys ja vaativuus sekä valtaisa ego kyllä välillä käy vähän vituttamaankin, mutta toisaalta on ne sitten taas välillä niin ihkuja.. Kissoilla on oma tahto, eikä ne tottele mitään 'Hae keppi!'-henkisiä typeriä komentoja, mikäli ei huvita...harvoin huvittaa.
Jaa että koira nöyrästi hakee kepin? Jos se on opetettu niin sitten, muuten voi olla toisin päin. Setteri on niin hulvaton iloisuudessaan että tottelevaisuus on monesti aivan mitä on. Tosin kontrollissa sekin on pidettävä vaikka sillä uhalla että kohta on lentävää setteriä. Tietysti kissat on eri luonteisia kuin koirat. Mutta omasta puolestani totean että osasta kissoista tykkään ja osasta en tykkää. Koirissa sama juttu. Ihmiset myös. Ainakin Kajaanissa on hiukan löyhempi tuo koirien irti pito, ihmiset jotka tietävät pitävänsä hallinnassa koiran niin niillä on irti koira. Eikä sitä nyt katsota kieroin silmin. Tosin täällähän pihoilla käyskentelee ilveksetkin, onneksi sudet pysyvät sentään vähintään muutaman kilometrin päässä keskustasta ainakin. Omasta puolestani niin pidän koiraa irti, mutta sitten kaupungissa ja normaali kadulla niin yleensä laitan kiinni. Kuitenkin rusakko vaara on pieni jne. Enkä koe asiaa kauhean ongelmalliseksi. Suon jokaiselle oman mielipiteen vapauden ja ymmärrän myös että kaikki ei voi tykätä kaikista asioista. Tärkeintä on että tiedän mitkä on itselle tärkeitä elämässä ja myöskin omat periaatteet on joiden mukaan elän ja sitä rataa.
Kyllä minäkin mielipiteenvapauden kaikille suon, mutta toiminnan vapautta oman mielen mukaan en suo. Koirat tulee pitää kiinni PISTE Maailmassa on monia, joiden mielestä on ihan OK ajaa autoa kännissä, myydä ja käyttää kovia huumeita, ampua amurintiikereita, harrastaa seksiä alle 10-vuotiaitten kanssa... Mielipide voi olla mikä vaan, mutta toiminta ei saa merkittävällä tavalla haitata muita oli mielipide mikä tahansa. Koiranomistajissa on niin valitettavan paljon tyhmiä ja välinpitämättömiä ihmisiä, että se tekee hallaa kaikille koiranorjuuttajille.
koirat tulee pitää kiinni taajama-alueilla ja muuallakin eläinten lisääntymiskauden aikana. eli pöndellä saa koirat olla irti, mutta ei se vapauta omistajaa vastuusta tietenkään. koko teksti löytyy täältä.
Mielestäni koirat pitää myös olla siten kouluttettuja, että ne osaavat käskystä varoa esim. maastopyöräilijää metsässä, vaikka vapaana kirmaisivatkin. Ottaa nääs välillä päähän sellaiset edessä poukkoilevat luffet. Tietysti vielä enemmän sylettää sellaiset kimppuun käyvät hurtat, joiden omistaja on jossain puolen kilometrin päässä 'kun metsässä saa pitää vapaana'.. Ei se tarkoita sitä, että ne koirat saisi olla täysin valtoimenaan ja hallitsemattomina.... Itse kannattaisin myös lapsille talutushihnapakkoa taajamissa, etenkin kauppakeskuksissa yms. vastaavissa. Ja suukapulaa.
Jos joskus sen sen verran aikuistut, että huomaat, että naisetkin saattavat olla ihan kivoja autoihin ja pyöriin verrattuna ja etenet vielä niin pitkälle, että saat lapsia, niin älä näytä meille kuvia, mutta kerro kuinka upeasti lapsiasi kasvatetaan. Lapsi on pieni ihminen, mutta lapsen omistajat ovat vastuussa lapsestaan, joten kyllä lasta kannattaa pitää riittävässä otteessa, vaikka laki ei tähän niin selviä ohjeita anna kuin koiriin.
en mä niitä lapsiakaan rankasis.. mutta sekä koiranhankinta että lapsenteko pitäis pistää luvanvaraikseksi ja vaatia asiallisen koulutuksen jompaa kumpaa harkitsevalle :F
Pidän monistakin kissoista, mutta mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että kissa on paljon tyhmempi kuin koira. Olen tosin saanut opetettua kissankin istumaan käskystä, antamaan tassua sekä seuraamaan. Muutenkin jotku kissat ovat todella ärsyttäviä. Rapsutat niitä ja ne yhtäkkiä tommaavat käteen kiinni ja rupueavat raapimaan. Silloin kissa on kyllä lentänyt kaaressa seinään. Itse pidän aina koiran kiinni "ihmisten ilmoilla". Olen nimittäin törmännyt sellaisiinkin aikuisiin, jotka pelkäävät ihan hillittömästi koiria. Vaikka ne olisivat kytketty tai olisivat hiiren kokoisia. Kerrankin yksi nainen juoksi henkensä kaupalla hankeen pakoon koiriani vaikka ne olivat kiinni ja siinä vaiheessa vielä kaukana hänestä. Siihen ei auta mitkään vakuuttelut ettei mun koira tee mitään. Toisia ihmisiä pitää kunnioittaa ja pitää huoli ettei omalla toiminnallaan tahallaan tai tahattomasti aiheuta suurempia konflikteja. Lapsillekin on muuten keksitty valjaat. Niihin vaan sitten remmi kiinni niin ei pääse mukula karkaamaan liian kauas. On muuten pätevä keksintö ihmismassojen keskellä. Jotkut kauhistelevat sitä kuinka mukulaa talutetaan kuin koiraa, mutta se säästää monelta ressiltä.
Vaikka laki niin vaatiikin tuota niin käytäntö on muuta. Ja täällä ainakin poliisi ei asiaan puutu vaikka näkisi koiran olevan irti jne. Muutenkin jos poliisi löytää koiran niin se on käynyt esimerkiksi kysymässä koirapuistossa onko tietoa koiran omistajasta jne. Irtokoiriin suhtaudun tosin itse kielteisesti. Esimerkiksi äsken laiturilla tsiikailessa niin koira oli irti ja se pyörii pääsääntöisesti ympärilläni ja vaikka siihen tuli vieras ihminen niin sekin suhtautui varsin ystävällisesti asiaan. Kysyi että tykkääkö koira uida jne. Tietysti ulkopuolisen tullessa paikalle niin koira kutsutaan vierelle. Mutta minä puhunkin vain koulutetuista koirista.
Minä kannatan suukapulaa joillekin nuorille "aikuisille". Myös terva, höyhenet ja jalkapuu liittyvät tähän oleellisesti. Tapahtumapaikaksi voitaisiin valita vaikkapa juuri kauppakeskus ruuhka-aikaan. Loput voitte päätellä itse....... Enkä muuten vihaa lastenvihaajiakaan, mutta toivon heidän elämien päättyvän hyvin yksinäisinä ja maan päälle unohdettuina.
Turha kait niitä on vihaamaan ruveta, kun asuvat vielä vanhempiensa kanssa ;-) Eli vihaavat itseään, on siinä niillä kestämistä
Maastopyöräilijät pilaavat kymmeniä vuosia vanhat metsäpolut, sotkien ne iljanteisiksi kurakoiksi. Häiritsevät muutenkin tavallisia kulkijoita. Niille pitäisi rakentaa aitauksia, joissa voisivat rauhallisia koiranulkoiluttajia pelottelematta harrastaa maan möyhennystä itsekkäällä "Minä tulen-kaikki pois alta"-tyylillään.
No tähän ei voi lisätä enää oikein mitään. Todellisuus on kiteytetty aika tarkkaan. Voi sitä nuoren "aikuisen" laajaa elämänymmärrystä ja -kokemusta. Kasvukipuja.................
Aika väsynyttä provoa. Ei tässä ole mistään omahyväisyydestä kyse, mutta metsässäliikkujien soisi ajattelevan toisiaan hieman. Ei kukaan halua toisten lemmikkejä vahingoittaa, mutta välillä tilanteet tulee äkkiä, etenkin stadissa jossa ne taajamien lähellä olevat metsät ovat aika ahkerassa käytössä niin lenkkeilijöiden, pyöräilijöiden kuin koiranulkoiluttajienkin toimesta. Sellaiset koirat, joiden omistajaa ei näy mailla halmeilla on vähän hankalia joskus... Kyllä nyt ainakin käskyetäisyydellä soisi pysyvän omistajan... Koirat on ihan kivoja. Omistajia vaan on vähän liian monenlaisia. Kuten muillakin lemmikeillä..
Koiraihmiset ei taida oikein ymmärtää niitä, jotka eivät osaa lukea koiran elekieltä. Kyllä minäkin tässä lähimetsissä kuljeskellessani tapaan irti olevia koiria jatkuvasti, mutta minusta on vaan mukavaa, kun ne tulee tekemään tuttavuutta. Mutta jollekin koirapelkoiselle se voi olla kauhea paikka, kun riehakas, täysikasvuinen pentu juoksee täysillä kohti.
Jaa-a, ei varmasti ole mukavaa enkä epäilekkään. En itsekkään pitäisi että tuntematon koira tulee luokseni varsinkaan jos oma koira olisi kiinni (Tappelun mahdollisuus.). Koiralle pitäisi opettaa ettei mennä tuttavuutte tekemään ilman omistajaa. Sen verran pitää olla järki koiranomistajallakin. Koirain irti olossa on monia vapaa olo tiloja eli se lähin on vierellä kulkeminen ja sitten lähellä pysyminen jolloin koira kutsutaan tarvittaessa vierelle ja tällöin se liikkuu näköetäisyydellä. Metsällä (Metsästys esimerkiksi) ollessa ja riistaa etsiessä annetaan täysi vapaus toimia ja liikkua jolloin se liikkuu näkökentän ulkopuolella. Tosin tässäkin tapauksessa oma koira pitää kontaktin omistajaan. Tuttavuutta tehdessä koira jos sellaista sattuu niin vieras ihminen ei saisi tehdä oikeastaan mitään silitystä tai vastaavaa. Oletan että tämä tuttavuutta tekevä koira olisi vaikka pentu ettei sille tulisi positiivista mielikuvaa että vieraat ihmiset aina silittää jolloin siitä tulee riesa. Mieluiten vain välinpitämätön ja koiran omistajan antaessa luvan niin sitten voi silittää. Tietysti noissa tilanteissa pitäisi koettaa keksiä maalaisjärjellä aina oikea tapa toimia jos niitä tulee.
Tästähän hiljan (1-2v sisällä) tuli julki joku tutkimus, jossa todettiin että koirat osaavat jo vastasyntyneinä tunnistaa ihmisen elekieltä. Sen verran pitkään on yhteis-elo ihmisen kanssa ollut jo, että geenipuolellakin on tapahtunut muutoksia...