Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kohtuuhintainen Canon?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 24 Syyskuu 2016.

  1. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Mua kiinnostaisi kuvata vanhalla Canonin 135 softfocus-objektiivilla. Ongelma on, etten tunne lainkaan Canonin digirunkoja. Mikä olisi halvin täyden kennon käytetty  Canon-malli? Varsinaisesti ei kannata vastata, että tuolla objektiivilla kuvaaminen on hölmöä, mä nyt vaan haluaisin tehdä niin...
     
  2. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    5D. En kyllä suosittele, on sen verran pehmeää muovia kennon suojamuovi...

    5DMkII voisi olla...

    Higg
     
  3. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Toi mkii on vissiin halvimmillaan vielä jotain 750 €. Täytyy pohtia, kun se tulee vaan nostalgiakäyttöön...

    (90-luvulla mulla meni firma suuressa lamassa konkkaan ja rahattomana hankin lisäansioita, mulla oli väliaikaisesti halpa Canon käytössä kun sen jostain sain, taisi olla EOS-620 ja henkilökuvaukseen tuo linssi, sillä hankittiin lapsille voita leivälle kun raha oli tiukassa. Kuvasin sillä Tuomas Nevanlinnaa Mukkulan kirjailijakokouksessa, Seppo Heikinheimoa Kaivopuistossa, nuorta Juha Malista Helsinki-cupissa jne...)

    Olisko vielä jollain heittää ajatuksia tuosta perus 5d:stä?
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Mulla on ollut 5D, on vieläkin mk2 ja mk3.
    5D toimi hyvin koko aikansa, vaihtohyllystä kaupasta lähti heti kiertoon.
    Pikseleitä on 12 miljuunaa, noissa jälkimmäisissä 20 paikkeilla ja video.

    Vanhimmallakin saa kuvia edelleen.
     
  5. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Jos tarkoitus on kuvata hyvissä valaisuolosuhteissa, niin 5D on ihan kelvollinen.
     
  6. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    EOS 1DS II koneetkaan eivät ole enää hinnankiroissa... 1DS versio 1 lähtee varmaan sadalla viidelläkympillä, jos sellaisen löytää.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Eiköhän se KVG ole aika kova sana, ja Kameratorin hinnat kertoo sen tason minkä alle ehkä hieman pääset, tosin Kameratori vastaa siitä mitä on luvannut, eli aika hyvä ja luotettava ostopaikka...siis minusta.
     
  8. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Voi vittu, tämä KVG on hieno ajatus, kas kun ei tullut mieleen. Mitä luulet, olisinkohan minä kysynyt tätä juuri siksi, ettei tarvitsisi umpimähkään hakea, kun pitäisi lähteä siitä, mitkä ovat täyskennoisia?

    Toinen melkein yhtä nerokas ajatus on tuo Kameratorin hinnat. Eipä tullut tämäkään mieleen, vai tulikohan sittenkin... Montako Canonin täyskennoista arvelet siellä tällä hetkellä olevan myynnissä?

    Jos jollakin on jotain oikeaa sanottavaa tässä asiallisesta esiin tulleista 1ds kontra 5d otan mielelläni tietoa vastaan, Nikonilla kuvannut on Canonien kanssa vähän hukassa... Tai mahdollisesti olet tuollaisesta luopumassa...
     
  9. Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    5D original on hieno peli, varmasti hyvä tarkoitukseesi. Ykköset samoin; taitavat painaa tuplasti ja niissä on pystykahva vakiona mukana. Olisiko tuossa suurimmat erot.
    5D taitaa olla näistä uusin, mutta oli aikanaan selvästi edullisin, suunnattu enemmän harrastajalle.
    Ja jos siis Canon ei ole tuttu, vanhemmista ykkösistä vain DS mallit ovat täyskennolla, ilman S:ää ovat 1.3 croppeja.
     
  10. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    No just tähän se mun omaehtoinen etsintä loppui, kun 1d mark iii olikin aps-h kennoinen, sit mä tunnustin, että tämä on mulle liian vaikea pala ilman apua..,
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Käytetty 6D.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Tuo olisi taloudellisesti turvallinen valinta. Ostaa itselleen markkinahintaan, leikkii aikansa ja myy pois kun alkaa kyllästyttää.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Riippunee kuinka kauan omistaa.  1DS tai 5D vois kustantaa alkaen 150€ ja  niistäkin yleensä saa myydessä takaisin jotain myöhemmin.  Mk2 noista ei kauheasti enemmän, mutta paljon vähemmän kuin 6D.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Oletin, että Canoniin kyllästyy nopeasti ;-)

    Sitte kun 6D mk2 joskus julkaistaan, niin mk1 mallien hinnat tietenkin putoavat. Sen kynnyksen yli ei kannata odotella.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Tietenkin Canonin softfocus objektiivin voi kiinnittää myös Sonyn A7 kameraan. Vanhemman A7 perusmallin hinnat on jo todella alhaalla.
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    ...ja mitähän varten? Onhan se nyt parempi muotokuvarunko kuin esim. D810. Jälki on heti paljon siistimpää ilman suurempia korjailua ja color casteja, ellei halua tehdä joka värilämpötilalle erikseen kameraprofiileja. Lopeta hetkeksi se maksettujen testien selaaminen netissä, kokeile laitteita itse ja ylläty positiivisesti Canonin D6:sesta. Huonoin vaihtoehto on laittaa se adapterilla kiinni johonkin samantasoiseen vanhaan Sonyyn, jossa tarkennus sahaa minuutin edestakaisin teleputkilla ennen kuin pysähtyy väärään tarkennuskohtaan.
     
  17. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Niin sulla on fd-mallin kakkula? Sovitehommiksi siis, älä osta huonoa ja halpaa sovitetta, osta hyvempi ja kalliimpi, saanet rahasi pois kyllästyessäsi myydessä kakkulan esim. mulle sitten videokäytttöön.

    Olen 5D/5DMkII vs. 1Ds/1DsMkII -vertailussa molemmat omistaneena 5D-linjaston kannalla. Esim.
    - 5DMkII on nopeampi (DIGIC IV-prosessori vs. 1Ds MkII D DIGICII)
    - molemmissa 5D/MkIIssa on suurempi ja tarkempi lcd ja paree Liveview kuin 1DsMkIIssa
    - valikot ja näppäimet on paremmin sijoitellut, akut kestää pidempään
    - 5D-sarjaan saa muistaakseni helpommalla custom-tähyslaseja, esim leikkokuvan
    - mikäli varhaisdementialtani oikein muistan, 1DsMkIIsen etsin oli supermukava, iso ja kirkas

    Tilasin omaani leikkokuvan tuolta: http://www.katzeyeoptics.com/cat--Canon-DSLRs--cat_canon.html, näyttää pistäneen pillit pussiin, joten sitten kannattanee katsella esim. tuolta:
    https://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=21_38&osCsid=ce79316f3907bd83f96e5d3bc74a269f

    Edullisesti nykyään saatavilla oleva 5D MkII on pirun hyvä kamera. Siinä on kiva videokin, varsinkin jos haluaa tehdä mykkäelokuvia, niin kuin minä kahdesti tein ehehe.
     
  18. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Ei kun tuo 135 Softfocus on vanha EF-lasi, ei se sovitetta tarvitse, ei varmaan pitkiin aikoihin vaan enää valmistettu.

    Eikä mulla tuota enää ole ollut kahteenkymmeneen vuoteen, mutta haluan sellaisen, täytyy ostaa, jos jollakulla täällä on sellainen niin tarjotkaa...
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kohtuuhintainen Canon?

    Varmaan nukutkin sen 6D:n vieressä, mutta jos asiaa katsotaan neutraalisti, niin Sony saattaisi olla yleisesti käyttökelpoisempi kuin 6D. Jospa Ollilla on esim manuaalitarkenteista optiikkaa Nikoniin, niitä olisi A7:ssa ihan kiva kokeilla.

    Mutta toki, jos suht edullista Canonin täyskennoista kaipaa niin 6D on varmaan hyvä valinta. Ja miksei jopa 5D mkII, eihän tässä soft focus -touhussa mitään viimeistä hyvyyttä kameralta vaadita.