Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kohteena ihminen - kroppikennolla?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana mlphotic, 5 Tammikuu 2019.

  1. mlphotic

    mlphotic Well-Known Member

    4 400
    372
    83
    Ihmisten kuvaaminen on aina ollut yksi suosituimmista, mutta samalla haastavimmista valokuvauksen lajeista.
    Olen ihmisten kuvaajana(kin) aloittelija. Kuvani ovat enimmäkseen maisema- luonto- ja metsäkuvia tai miljöö- ja katukuvia, joissa ihminen ei ole mitenkään pääkohteena.
    Siksi kysyn kommentteja, näkemyksiä ja kokemuksia koskien kroppikennoisen kameran soveltuvuutta vakavampaan henkilökuvaukseen eli kuvaukseen jossa kohteena on ihminen: muotokuvaukseen, mallikuvauksen eri lajeihin, ihmisen kuvaamiseen eri ympäristöissä, ulkona, studiossa, kotona, työympäristössä jne.
    Lähinnä ajattelen kroppikennoisen kameran kuvakulman soveltuvuutta, syväterävyyden hallintaa, epäterävän alueen hallintaa ja miksei kroppikennoisen kameran tuottaman kuvan laatua ja käytön mahdollisia riskejä. Kuvauksissa olen suunnitellut käyttäväni Fuji xt3 ja xh-1 kameroita ja fujin 23, 35 ja 56 mm: n objektiiveja joiden valovoima on 1.4 ja 1.2.

    Luonnollinen vaihtoehto ja vertailukohde on ff-kennoisen kameran käyttäminen kuvauksessa. Kiitos kommenteista, täällä on paljon osaavia henkilökuvaajia!
     
  2. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    306
    322
    63
    Ensinnäkin Fujin ihonsävyt ovat parhaat, jotka tiedän.
    Lisäksi syvyysterävyys häviää käsittääkseni aukon. Harvassa tilanteessa täysikennoisellakaan tulee käytettyä 5.6 aukkoa suurempaa eli kroppikennoisessa pitäisi käyttää 4 ja siitä ylös päåin.
    Kuitenkin noin korkeapikselisissä kameroissa ei vanha 1/polttoväli tärähtämättömien kuvien saamiseksi pidä paikkaansa, vaan kannattaa kertoa kahdella.
    Kysyin kerran Rajalalta jo vaihtotarjouksen Nikon d750 + 24-70/2.8 vaihto fuji x-h1 + 16-55/2.8 fujinoniin.
    Syy, miksen vaihtoa tehnyt on se, että fujissa ole natiivina iso 100 herkkyyttä. Kuvaan jonkun verran tilanteissa, jossa käytän studiosalamaa ja paikalla on kuitenkin vallitseva valo esim. loisteputkilla. Tuo vallitsevan valon 'häivyttäminen' kuvista vaatii herkkyyttä 100, suljinnopeutta 1/200 sekä aukkoa 5.6. Fujilla joutuisin nostamaan herkkyyden 200 ja aukon tästä johtuen 8, jolloin vastaava syvyysterävyys ff-kennolla olisi 11 ja se on jo liian pieni aukko.
     
    Viimeksi muokattu: 5 Tammikuu 2019
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 682
    148
    63
    Tätä voisi lähestyä ihan vain noitten objektiivien kautta. Tämän esityksen mukaan saadaan myös kinovastaava aukko kroppikerrointa käyttäen eli tässä 1,5x jolloin 56/1,2 <=> 85/1,8. No tämä on selvää pässinkarvaa, mutta siis jos objektiivit kaikin puolin miellyttää niin miksi muutakaan tarvitsisi.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 682
    148
    63
    Niin ehkä kameran LO herkkyyksien tai harmaasuotimen käyttö on hiukan fiiliksestä pois. Kukapa meistä olisi täysin immuuni teknisille tiedoille ja vain katsoisi kuvia. Siis on ihan kivaa kun D810:n natiiviherkkyys on 64 ISO. Vai eikö se Fuji oikeesti "kestä" laskea herkkyyttä?
     
  5. ALe

    ALe Active Member

    108
    33
    28
    Harjoittelin tänään Fuji X-T2 + XF 56mm:lla ja kyllähän tälläkin mukavaa jälkeä saa vaikkakin esim. Canon 5Dmk3 + Sigma 85/1.4 on erottelukyvyltään vielä hieman tarkempi. Mutta Fujissa hyvää on mm. aukko / aika / valotuksenkorjaussäätimien saavutettavuus mekaanisilla perinteisillä kiekoilla.

    Värit ovat tosiaan mukavat ja löytyy monta valmista Fujin filmisimulaatiota.

    Tarkennuksen aputoiminnot ovat erinomaiset --- tähtäimestä ja näytöstä näkee tarkennettaessa mihin tarkennus täsmälleen osuu. Optisessa tähtäimessä jää aina vähän arvailun varaa ja tuloksen näkee vasta kuvan otettua.

    Tässä pari esimerkkiä:
    https://foorumi.kameralaukku.com/media/valo-ja-varjo.736/
    https://foorumi.kameralaukku.com/media/vaerit.735/
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 682
    148
    63
    ALe. Ei toimi sun linkit.


    ed. Alkoi toimimaan. Hyvät kuvat. Skaalaus hiukan tekee terävyyteen häröä, mutta täydessä koossa äärimmäisen selkeetä.
     
    Viimeksi muokattu: 5 Tammikuu 2019
  7. ALe

    ALe Active Member

    108
    33
    28
    Oikeudet taisi olla pielessä, toimiikohan nyt?
     
    Mirrored tykkää tästä.
  8. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    306
    322
    63
    Ei siinä taida olla 'natiivina' raakakuviin kuin 200? Vain onko jo pystytty laskemaan?
    Kiva kun d810 herkkyys on noinkin alhainen. Kuin kodachrome.
     
  9. ALe

    ALe Active Member

    108
    33
    28
    Fuji X-T3:ssa natiivina on ISO160 ja L asetuksella sen saa 80:een. Mutta ilmeisesti tämä toimii vain elektronisen sulkimen kanssa.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 682
    148
    63
  11. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    306
    322
    63
    Entä kun avaa raakakuvan, silloin taitaa olla se 160?
     
  12. ALe

    ALe Active Member

    108
    33
    28
    Näin se itseasiassa taisi olla eli toimii vain jpegissä. Ei kun laadukas ND8 ostamaan...
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 682
    148
    63
    Et ole tosissas? :eek: Se olisi todella outoa.

    Lisäksi:
    The good news though is RAW is available in the Low and High ISO positions.
    Fujifilm XT3 review - Cameralabs


    ed. Ja tuolla aiemmassa linkissä jo katselin testikuvia alkaen 80 ISO sekä jpeg että raw.
     
    Viimeksi muokattu: 6 Tammikuu 2019
  14. mlphotic

    mlphotic Well-Known Member

    4 400
    372
    83
    Kiitos molemmille! Tota natiiviherkkyys on tosiaankin yksi huomioitava pointti lisää. Toi kinovastaava aukko ja syväterävyyskysymys on selvä. Miten perspektiivi, kun 1.5 kroppikennolla kuvataan esim 35 millisellä objektiivilla, joka vastaa kuvakulmaltaan osapuilleen 50 mm:n ns normaaliobjektiivia kinokoossa. Onko myös perspektiivi vastaava kuin 50 mm:n objektiivin konokoon kennolla.
     
  15. ALe

    ALe Active Member

    108
    33
    28
    Tähän alkuperäiseen kysymykseen vielä: kroppikennoisessa syväterävyysalue on jonkin verran laajempi eli esim. tuo Fuji XF 56 f/1.2 vastaa suunnilleen täyskennoisen 85 f/1.8:aa syväterävyyden osalta. Sigman 85/1.4 alkoi olla jo hieman haastavan puolella täydellä aukolla kuvatessa erityisesti jos ei kuvannut jalustalta.
     
  16. ALe

    ALe Active Member

    108
    33
    28

    Noinhan tuolla Cameralabsissa tosiaan selkeästi lukee...?! Joku vaan jossain toisella foorumilla ihmetteli kun ei saanut sitä toimimaan RAWlla niin ohjeena oli käyttää jpegiä... kyllähän tuohon Cameralabsiin pitäisi tässä voida luottaa. Pahoittelut hämmentämisestä.

    EDIT: ja kännissä sitten kirjoitin juuri päinvastoin eli toimii VAIN mekaanisella sulkimella... DPreview keskustelusta poimittua: "Have found the answer. If you have the shutter set to E or M+E it won't work so you have to have it set to M (mechanical shutter) only. i.e. it won't work with the electronic shutter and works fine with RAW".

    PS. piti vielä testata X-T2:ssa RAW + mekaaninen suljin + ISO L asetuksella saadaan ISO 100.
     
    Viimeksi muokattu: 6 Tammikuu 2019
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 682
    148
    63
    Perspektiivi tulee (syntyy) tarkastelupisteestä (kameran asemasta) ja suunnasta. Toisin sanoen tällä määritelmällä voit vaihtaa objektiivia mielin määrin jos runko pysyy paikoillaan - ja samoin vaihdella vaikka runkoa objektiiville pienemmäksi tai isommaksi - itse asiassa voi vaikka vaihdella erilaisia kameroita siihen jalustalle samaan asentoon ja aina on sama perspektiivi.
     
    Viimeksi muokattu: 6 Tammikuu 2019
  18. RB

    RB Well-Known Member

    7 068
    32
    48
    Jalkazoomilla valitaan perspektiivi ja polttovälillä (=kuvakulma) valitaan rajaus, 3-ulotteisessa aiheessa.
     
    mlphotic ja kebax tykkäävät tästä.
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 682
    148
    63
    Aivan, on se RB:kin jotain sisäistänyt. :);) Eiks ollutkin outo kysymys? Taisi olla lauantai-illan huumaa.
     
  20. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 135
    175
    63
    Perspektiivin valinnassa kannattaa ottaa riittävästi etäisyyttä aiheeseen, liian kaukana ei voi olla. Toki tietty riippuu siitä minkälaista estetiikkaa/lopputulosta haetaan.