Tuli tästä Miken kuvasta mieleen notta on pitänyt asia selvittää jo aiemmin. Mistä on saanut alkunsa tämän tyylisten kuvien tekeminen? Näitä vilisee nykyään joka paikassa, mutta mikä on niiden historia? Filmi? Digi? Kiasma? Irc-galleria? 1500-luku?
Jos veikata saa, niin päätyisin mustavalkokuviin ja niiden värittämiseen. Tätähän on harrastettu jo daguerrotypioiden kanssa, eli heti valokuvauksen alkuajoista lähtien. Tällä tekniikallahan ei ollut mahdollista ottaa kunnollisia värikuvia, joten jos mieli teki jotain muutakin kuin harmaan eri sävyjä, piti ottaa sivellin/suti kauniiseen käteen ja "tuputella" hienoa väriaineita kuvaan. Lisäksi jos kuvassa oli koruja ym. kiiltävää, voitiin niitä korostaa nestemäisillä kulta- ja hopeaväreillä. Lopuksi kun väritys oli saatu tehtyä (taitavalta värittäjältä aikaa saattoi kulua vain 5 - 20 minuuttia), ylimääräinen aine puhallettiiin pois ja daguerrotypia laitettiin kuoriinsa. Tässä prosessissahan ei välttämättä tarvinnut värittää koko kuvaa, vaan vain osa tärkeistä kohdista joutui käsittelyyn. Syitä tähän voi olla monia, koko kuvan värittäminen on sekä vaivalloista että aikaa vievää, väriä kuluu enemmän, väreillä pystyttiin myös korostamaan haluttuja alueita. Myöhemmin oikean paperin tullessa käyttöön, oli värittäminenkin varmasti helpompaa (kokemustahan minulla ei ole, luulisin vain näin). Kuvissa ainakin pystyi käyttämään erilaisia väritystekniikoita, maaliakin käytettiin, joskus kuvat saattoivat muistuttaa enemmän maalausta kuin valokuvaa.. Itse olen ihastunut Jan Saudekin käsin värittämiin mustavalkokuviin, niiden värimaailma on vain sellainen jota ei perinteisellä värifilmillä tai digitaalisten kennojen tallentamilla kuvilla voi ilman (tavallista) käsittelyä saada. Tässä yksi hyvä esimerkki: David, Lonely Forever, 1969 Osittain väritetty valokuva Saudekilta: Two Faces of Miroslava, 1974 Niin ja muutama väritetty daguerrotypia: Stereogrammi Vain 151 vuotta vanha daguerrotypia Nykyäänhän tällaisten mustavalkovärikuvien tekeminen on helppoa, ei tarvita kuin yksinkertainen kuvankäsittelyohjelma.. "Helppous" on varmastikin lisännyt tällaisten kuvien käyttöä ja tekemistä, tiedä sitten onko se kovinkaan hyvä juttu. Lisätään tähän loppuun vielä että näitä osittain värillisiä kuvia on kyllä saatettu käyttää aikaisemminkin maalaustaiteissa, mutta sinne asti ei tietoa minulla riitä, ehkäpä joku muu osaisi valaista asiaa? *** kuvat, joihin ei ole oikeuksia, linkkeinä. vain omat otokset voi esittää kuvina ++ Vita
Tuo kuvan värittäminen noin on vanha juttu, Kuitupaperille vedostettuja mv-kuvia suhteellisen helppo värittää osittain tai kokonaan, ainakin kirjasta luettuna kuulosti helpolta. Pitäisi joskus koittaa tuota mv-kuvan värittämistä
tuota värittämistähän käytetään, ainakin olen törmännyt, anime/manga-piirroksissa. siis homma toiminee niin, että piirretään/hahmotellaan paperille ääriviivat, skannataan ja muokataan kuvankäsittelysoftalla loput. nykyisin digitaalisella aikakaudellahan noita tehdään siis myös. komppaan hirppistä, vois joskus kokeilla mutta digitaalisesti.
Yleiseksi tuollaiset ovat tietty tulleet digitaalisen kuvankäsittelyn myötä, kun kikkailu on helpompaa. Väritettyyn mustavalkokuvaan verrattunahan tuossa on oikeastaan kyse päinvastaisesta asiasta - värit poistetaan osasta kuvaa.