Missä nykyisin kannattaisi kehityttää värinegat? Mielellään niin, että homma hoituisi postitse. Laadun toivoisi olevan roskatonta ja naarmutonta. Jos haluan naarmuja negoihin ja käyttökelvottomia ruutuja, pilaan kuvani itse ilmaiseksi mieluummin kuin maksan siitä. Laatutyöstä taas maksan vaikka vähän enemmänkin.
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Who's Next Lab hesassa tekee hyvää ja halpaa jälkeä E-6 ja C-41. -jja
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Kysy Pohjakalliolta: http://www.jussipohjakallio.fi/ Sitä käyttävät mm. valokuvataiteilijat.
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Oma vessa ja/tai keittiö ;-D. Hyvää ja halpaa, ostat vaan Tetenalin kitin. Saa ihan itse naarmuttaa negansa (todellisuudessa naarmut jää tulematta, mutta korvautuvat ehkä pölyllä tai joskus pienillä kuivumisjäljillä).
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Multa saa ostaa halvalla C-41 kitin ( 7 pullon satsi 1 litraa varten € 39,- sis startterit) ja kalliilla kehityspalvelun.
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Who's next on hyvä - muttei tosiaankaan naarmuton toisin kuin välillä hehkutetaan. Suurin ongelma on, ettei sieltä saa kehityksen lisäksi indeksi 'pinnakkaista'. Nopean skannerin omaavalle tuo ei tietysti paljoa kiusaa tee. Hinta myös halpa verrattuna peruslabbiksiin. Omalta kohdalta alan pikkuhiljaa kanssa miettimään siirtyisikö C-41 ja myöhemmin E-6:ssakin kotikehitykseen. Kattellaan nyt.
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Who's Nextillä E-6 on huippulaatua, mutta C-41:ssä ei laatutaso tunnu yltävän ihan täysin samalle tasolle ainakaan noiden naarmujen osalta. Tai usein tulee ihan priimaa mutta laatutaso ei ole ihan tasainen ja osa rullista tulee vähän heikompana takas. Siksipä kehityspaikkoja kyselinkin, että kokeilisi vaihteeksi vaihtoehtoja kun on nyt pitkästä aikaa värinegoja kehitettäväksi asti. Tekis itsekin mieli kokeilla C-41 kotikehitystä. Ei tuo kovin vaikea prosessi näyttäisi olevan. Lämpötilan hallinta on oma juttunsa, mutta eihän se ole vaikeaa sekään.
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? ..eikä sekään oo niin tarkkaa (oikeasti) Värinegassa on diaan nähden se "etu", että se kuva ei oo vielä ihan lopullinen. Skanneri tai vedostaja korjaa värejä kuitenkin, joten parin prosentin heitto alkuperäisessä ei merkkaa mitään (jos se on vaan värishifti, eikä crossover-värivirhe).
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Pohjakalliolta saa pinnakkaiset kohtuuhintaan ja palvelu on sekä nopsaa, asiantuntevaa että ystävällistä. Who'snexti ja Pohjakallio kun vaan jatkaisivat. T. Kerkko.
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Miten tuo muuten määritellään. Itse en ole huomannut mitään eroja eiriin tms. Suurimmat ja pahimmat naarmut on saanut aikaiseksi Who's next lab. (no, onhan aseman kuvapiste laittanut kanssa naarmuttaen + lisännyt vielä rähmät siihen). Eiriltä tulee ihan hyvää laatua, joskus sitä pientä naarmua. Mutta sentään pientä, ei semmoista millin levyistä selvää uraa joka pilaa koko filmin. Who's nextin etuna itse koen lähinnä suhteellisen nopean toimituksen. Postitse noin 4-5 arkipäivää. Kun Eirille taas lähikuvakaupasta menee paketti nykyään vain joka perjantai, jolloin pahimmillaan aika venyy liki 2 viikkoon. Pitää miettiä jaksaisko taas kiikutella tonne Freda 51:seen noita filmejä kehitykseen. Samoin kokeilla sitä Pohjakalliota.
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Tuli taas postissa toissapäivänä Kuva-Paijulasta 6x6 diat ja negat. Hyvää jälkeä oli.
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Eikö diaa voi siinä määrin enää käsitellä? Olen ajatellut negatiivin olevan yhtä valmis, värit vaan väärinpäin. Dian etuna (siis näin käytännön tasolla) on pinnakkaisten tarpeettomuus - kuvan näkee heti.
Vs: Hyvä kehityspaikka värinegatiiveille? Toki diaakin voi, jos vedostaa tai skannaa. Projektorillakin kikkailemalla. Olosuhteet vaikuttavat toki projisoinnissakin jonkin verran tulokseen, mutta toisaalta taas ihmissilmä korjaa valkotasapainoa mm. valon mukaan (projektorin lampun väri tai mahdollinen "värivirhe" kuvassa esim. keinovalon takia?). Negatiivin taas voi ajatella olevan vain välikopio, joka on suunniteltu (alunperin) vedostukseen ja myöhemmin sitä on alettu myös skannata ja filmejäkin ehkä tätä varten muokattu(?). Värinegan pohjaväri vaihtelee filmilaadun mukaan, joten suora muunnos positiiviksi vaatii hieman toimenpiteitä. Pelkkä värien kääntö ei riitä, koska silloin koko kuvan päälle jää tuon oranssin(tms.) värin vastaväri. Vedostaessa värinegatiiveja pimiössä, pitää siis eri filmilaaduille hakea erilaiset suodatukset, skanneri tekee tämän yleensä automaattisesti. Pelkkä skannaus positiivina ja sitten värien kääntö on kaukana järkevästä kuvasta. Itse ainakin mm. tämän takia pidän negatiivia vain jonkinlaisena välimuotona, enkä lopullisena kuvana. Toki siinä pitää tietyt asiat olla kohdallaan, jotta tavanomaisilla prosesseilla kunnollisen kuvan tulokseksi saa. Lähinnä siis värien jonkunlainen tasapaino ja sopiva valotus-kehitys -yhdistelmä tiheyden suhteen. Mustavalkoisissakin yleensä säädetään hieman asioita, eikä vain suoraan vedosteta koneen valolla..