Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kodakin paperit loppuu

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Hirppis, 15 Tammikuu 2006.

Kauhea huhu kantautui korvaani, että kodak lopettaa kokonaan mv-paprujen valmistuksen. Onko kellään tarkkaa tiea tästä?

Tietolähde on melkein yhtä tarkak kuin hevomiesten ttietolähde, meinaan tieto on peräisin #valokuvaus@IRCNet:stä

1. ja sata vuotta wanha uutinen.
    hertellkin on keksinyt jo korvaajan tuolle.
    seurataampa matti sitä aikaa hieman ,p

2. Joskus kesällä oli puhetta, että kodak siirtää kaiken mv-papru tuotannon etelä-amerikan suuntaan. Mikäs hertelliin uusi korvaa tuote mahtaa olla?

3. ei muista.
    .. joku adox tai forte tai muu paska jota ei käytä muut kuin treen kameraseuran wänkkääjät ,D

4. Monet paikat myy Kodakin papereita puoleen hintaan. Mullapa nyt ei vielä hirveesti vertailukohteita ole, kun en ole muita vielä ehtinyt käyttää, mutta kertokaapas mitä eroa on esim. Kodakin ja Ilfordin papereilla ?

5. kentmere ilmeisesti se on. Sitä ei tietenkään vielä ole 10x15 kokoa, se oli kodakkina niin paljon ilfordia halvempaa

6. kuka myy puoleenhintaan?

hinta

7. emmä ainakaan erota kodakin ja ilhvoordin papruja toisistaan mutta fortesta joskus kattoo että ompa tää kuva epäskarppi ennekuin tajuaa että sehän onkin tuo rupupaperi kun on ihan suttua ,D
    ilfordia ostan kun se on kalleinta, rahamiehillä kun ei niin tunnu.

8. ehkä telefoto
    Kodak Polymax II RC 10x15/100l. E-helmiäinen Hinta: 13.00 eur
    vaikka onkin sama hinta kuin hertellin normihintanen ,D

9. Perkules pitää varmaan opintolaina ottaa ja ostaa kaupat tyhjiksi. Sais ainakin yhden syyn valmistua koulusta :D

10. Ostin ensin sitä ihme helmiäistä.. mikälie... en oikein pidä. Semi-matt on vähä niinku semimatti ja se on kyllä ihan sika jees sellaseen "kulutuskäyttöön", eli tommosia puolet kymppikuvasta kokoisille muisto/testivedoksille. Niissä ei ihan pienet sormenjäljet näy. Toisaalta tekis mieli kokeilla myös kiiltävää.. ja kuitupaperia.

11. Polymax F on kiva

12. Näin se just menee. Ja vittu miten alkaa rahaa palamaan.
    Mä käytän just sitä Ilfordin Pearlia ja kodakilta E lustrea, (kun teen toisille ,) ..mutta eikös nää nyt just oo semimattaa?
    Kuitupapruna mulla on Ilfordin Glossya kun se on minusta sammallaista kun muovipaprun pearl.
    Matta jättää mustan vajaaksi ja mä en voi sietää sitä. Glossy/kiiltavä on taas ihan järkyttävän täynnä sormenjälkiä.
    24x30 kokoa kun vaan käyttää niin menee pinnakkaiset ja vedokset samasta pakasta ,)
    Nykyään käytän lähes pelkästään kuitupaprua knu sitä on kiva prässätä kuumaprässillä knu siitä tulee niin äijämäinen olo.

13. Joo, halpaa tää on.... 1 Sigman 70-200 f2,8 hinta mennyt, eikä ensimmäistäkään vedosta vielä....
    Tosin kun kaikki piti ostaa tyhjiltä, niin palaahan tuota tuohta tuossa hankinnoissa.

Tänään siis kävin paprut noutamassa, tilasin sopivan setin niin ei tarvii heti tilailla lisää.

No oon mä sitten ihan oikean kokoistakin paprua ostanut... Ilforddia pelkästään, mutta kokona tuota ja isompaa. Meinasin ensin ottaa pienempiä harjottelua varten, mutta jäi tähän settiin ottamatta.
    Käyn tuosta paikallisesta hakemassa noita pieniä, että pääsee vedosteleen testejä. Ei niissä niin hirveä hintaero ollut. Isommissa rupeekin sitten hinnat tuplautuun ja pakko tilata.

14. Jotenkin tuntuis siltä, että vedokset näyttää hyviltä joko älyttömän pieninä tai älyttömän suurina.. en tiedä johtuuko se vaan siitä, että ei ole aikaisemmin tullut tehtyä n. 4x7 kokoisia jne, mutta jotenkin vaan.

Tänään saan muuten "uuden kameran", joku tuollainen suurinpiirtein [​IMG].. sitä vaan, että kun mukana tulee (vaariltani.. siltä elävältä) yksi filmirullafilmi.. rulla.. niin - vuodelta 79.. en tiedä miten on säilytetty, niin kannattaako kuvata vai ostaa suosiolla tuoretta? Entä kehitys. Meneekö samalla periaatteella kun kino?

15. Taidepläjäyksiä tuolla vanhalla filkalla.
    Yksi sankari harrastelee aina noita mm.
    Tri-xää päiväys ummessa 1975 valotettiin 50 asalla ja kehitettiin yli ja hyvää tuli ,)
    Mutta tuli oikeastikin.
    ainoa ero rullafilkalla kinoon on että spiraali isommaksi ja että filmi on erillainen laittaa siihen.
    120 rullassa sitten kun tullaan risteykseen on filmiosa loppu... ja ensin tulee paperia aj sormilla pitää hokata koska se filmi alkaa.
    filmi on siis kahden paprun välissä ja persuksista kiinni, muodostaen.. no vaikka yyn jos haluataan asia näin visualisoida. ja voihan sen vanhan filkan avata ja kattoa kuinka se menee puolalle niin ei mene sitten todellisia otoksia haaskuun.

16. öö.. sanos toi loppu vähän "hitaammin" :) Ja siis - mitä tarkoittaa 120 ja 220.. mulle ne on tähän asti olleet joko digi 1.5 cropilla, tai 35mm filmi...?! Elämä on ihmisen parasta aikaa..

17. 120 ja 220 on pituus. 220 ei enää oikein saa enkä ole sitä ikinä kuvannut joten keskityn vaan 120 filkkaan.
    eli kun on pimeetä ja rulal on toisessa kädessä ja spiraali toisessa.
    vähän aikaa paperia spiraalille tungettuaan sitä huomaa että katsoppas nytkän se filmi vasta alkaakin.
    uuden alotuksen jälkeen suojapaperi menee käden yli ja filmi menee puolalle.
    sitten tulee taas hämmentävä kohta kun tulee klippi vastaan. siinä kohtaa yli mennyt suojapaperi, filmin loppu ja ali mennyt suojapaperi on liimattu kiinni ja filmi repästään poikki ja laitetaan purkkiin.
    ... hetkinen... meneekös siellä allakin suojapaperi?
    olen aina miettinyt asian vaan niin että kun tullaan tasoristeykseen niin homma on pulkassa.

18. Ajattelin, että otan ns. pari seinälle sopivaa paprukokoa ja vedostelen niille.
    Suurin mikä tuossa mun rehkileessä menee pystyssä lienee joku 70x60, joten mahdollisuuksia on....sitten pistetään projisoiden seinälle, jos tarve vaatii.
    Pitää vaan hankkia vedoksen kehittelyyn sopvat altaat sitten hivenen isompina, jos tuota kokoa meinaa tehdä. Nyt hankin paprut ns. sopivina, eli seinälle kelpaavassa koossa = ei mulla ny mitään hallia ole, mihin ripustelen kuviani.

No suosittelen hakemaan pari rullaa jotain 120:stä ei ne niin kalliita ole.
    Kehitys ei käytännössä ihmeemmin muutu The Massivesta löytyy kyllä ajat. Litkumäärän tarve on hivenen isompi. Vittumaisempi asetella spiraalille, mutta onnistuu se kuitenkin jollei pidä toista peukaloa pers...
    Käytä se vanha filkka purkkin spiraalille käärimisen harjoitteluun... näin säästät kiroiluja pilkkopimeässä =)

19. tipe leikkelet niistä isoista paloja niin saa testit niihin ja n varmasti samat ajat avlotukselle kuin lopullisella isolla paprulla. ei niitä pieniä kannata ostaa kuin jos pitää tehdä kiitoskortteja.