Vs: kodachrome 64 Pahimmillaan se kai pitäisi itse lähettää Dwayne's Photoon ja hoitaa maksuliikenne jenkkilään esim luottokortilla. Ellei Suomen Kodak tarjoa jotain välikäsihelpotusta asiaan..
Vs: kodakchrome 64 Kodachrome 64 tuli tänään kehitettynä postitse. Reissu kesti tasan 14 päivää. Lähetysmuovissa on tieto kehityksen suorittajasta: Kodak Photo Service SA - CH-1020 Renens. Kehitetäänkö nämä sittenkin vielä Sveitsissä?
Vs: kodakchrome 64 Muistaakseni kodak itse väitti että menee jenkkeihin sveitsin kautta. Hertell sanoi vain että "kyllä ne sveitsiin menee vieläkin" kun kysyin mihin lähetetään. Pitäis itsekin kuvata kun olis pari rullaa...
Vs: kodakchrome 64 Ja mulle tuli tänään. Minäkin mietin että missä noi nyt loppujen lopuksi kehitettiin muttas luulisin että siellä Dwayne's Photossa koska askissa luki jotain "Processed by Dwayne's.. jne" Aika hassua, toisaalta. Kodakin omat pahviläpyskät lähtivät kyllä kuin leppäkeihäs ja kehystin ne asiallisemmin uudelleen. Pitää käyttää tätä Kodachromea vielä kun se on mahdollista. Kuvien laadun päättää ainoastaan itse kuvaaja. Filmistä se ei ole kiinni. Näin siis ainakin luonto and maisemakuvissa joita lähes yksinomaan harrastan. edit. Kiitokset muuten Asikaisen Ossille tuolla parisivua taaksepäin olevasta mielenkiintoisesta tietopaketista meille "diajunioreille". Kehitetty filmi on jo visuaalisesti hieman erilaista kuin normi e-6 filmi
Vs: kodakchrome 64 [/quote] Realistinen ei ole ehkä parhaiten valittu termi Velvian kohdalla, mitä värien toistumiseen tulee. Lisäksi E-6 prosessien filmien säilyvyys on heikompaa kuin Kodachromen. Sääli, että tuo kehitys on suht kallista ja melko hankalaa Kodachromessa. Muuten ihan kelpo filmi -edelleenkin. [/quote] Kodachromen pimeäsäilyvyys on parempi, kuin E-6 filmien (Ektachrome). Projisoidessa asia on päinvastoin. Näin muistan lukeneeni olikohan se Wilhelmin kirjasta.
Vs: kodakchrome 64 Jep, Wilhelm se taisi todeta Kodachromen ja projisoinnin problematiikan. Itse luin noista joskus aikoinaan, sen jälkeen E-6 filmit ovat ilmeisesti kehittyneet pimeäsäilyvyyden suhteen selvästi. Luultavasti toistan itseäni, mutta esim. 80-luvulla Kodachromen asema oli aika vankka - luonnonvalossa. Agfachromen valkoinen oli kuitenkin se "juttu" talvella. Ja Kodachrome 25 oli selkeästi 64sta "parempaa". Jotkut kaipailivat Kodachrome X:ää, itse olin liian nuori. Mutta esim. Ernst Haas vannoi sen vanhemman nimeen ja jälki oli hienoa. Kodachromen yllättävä etu on prosessin monimutkaisuus. Se on niin hankala, että siinä ei voi "munata". E-6sta voi tehdä sadalla eri tavalla huonosta loistavaan, mutta ainakin aikanaan Kodachrome oli tosi vakioitu. Ja parin viikon odotusaika tuo oman mausteensa soppaan. Itse ajattelin parinkymmenen vuoden jälkeen vetäistä "lomakuvat" dialle. Vielä on hetki miettiä, olisiko kuitenkin Kodachrome 64... Jos Kodachrome 25sta vielä saisi, ei olisi hetkenkään epäilystä, jos Agfan 50stä - sekin kelpaisi, mutta ehkä kuitenkin Fujia - "oikeat värit". Silti, Kodachrome 64 on loistava filmi. Jos et ikinä ole sitä kuvannut, kannattaa kokeilla, jotta jää muistoja kunnes Kodak lopettaa koko jutun.
Vs: kodakchrome 64 14 euroa kehityksineen, eli ei ihan ilmasta, mutta kun sisältää kehityksen niin ei kamalakaan kai, kun esim. velviasta joutuu pulittamaan 12e ilman kehitystä. Ja onhan noi pro-diat usein noissa hinnoissa jos kehityksen mukaan laskee..
Vs: kodakchrome 64 Juu ihan normaali hinta, tai ihan hyvä... Ei niitä velvioita tuu kyllä ostettua 12 eurolla... vaikka hyvää filmiähän sekin olis.
Vs: kodakchrome 64 Niin no, halvimmillaan oon selvinny kombinaatiolla vanhentunut diarulla + kehitys Who's nextissä = 4,5 euroa. Ja, yllättävää kyllä, suurin osa vanhentuneista dioista tuuppaa jopa ihan tuoreeseen verrattavaa jälkeä. Lopuista tulee taide-efektiä, joten pitää vaan tietää, miten mikäkin rulla toimii . Ja sit pitää vaan löytää vanhentunutta diaa...
Vs: kodakchrome 64 Juu, kyllähän ne vanhat kelpaa, niitä mäkin oon käyttäny kun ei opiskelijan budjetissa aina riitä montaa sataa filmille, vaikka kuinka hyvää filmiä olisi... Pitää muutakin ostella kuitenkin
Vs: kodakchrome 64 Miten on, pitääkö filmi lähettää purkissa vai ilman purkkia? Tarkoitus olisi alittaa maksikirjeen rajat (mutta tarkoitus ei ole rikkoa filmiä). Näköjään yli 20 gramman kirjeen lähettäminen Sveitsiin maksaa nykyisin yhden euron. Amerikan ihmemaassa diat kai laitetaan pahvisiin kehyksiin? Jos tarkoitus on ehkä skannata dia ja sitten arkistoida arkeologeja varten, kannattanee varmaan pyytää filmi leikkaamattomana? Silloin vanhaan hyvään aikaan, kun Kodachrome vielä kehitettiin vanhalla mantereella, sai diat muovisissa kehyksissä! Internetissä kirjoitetaan, että Kodachrome 64 -filmiä voi valottaa myös herkkyydellä ISO 80. Mitäs tästä sanotte?
Vs: kodakchrome 64 Diallahan pieni alivalotus on melkeinpä parempi kun ylivalotus.. Korostanee ominaisvärejä(?) En keksi muutakaan kuin purkissa lähettämisen? Kyllä yks rulla varmasti alittaa sen rajan, ainakin kun oon Telefotoon kehitykseen lähetelly, niin muutamakin kerrallaan. En tiedä miten pyyntö välittyy välikäsien kautta, että sais leikkaamattomana... Mutta voihan ne kehykset itsekin vaihtaa muovisiin.
Vs: kodakchrome 64 Niin, siihen wanhaan, oikein hyvään aikaan Kodachrome tuli aina pahvikehyksissä. Oli lähes tavaramerkki ko. filmille.
Vs: kodakchrome 64 ... eikä kehyksistä tarvinnut maksaa extraa. Tosin aika turhauttavaa hommaa oli pahvikehysten auki repiminen jos halusi kehystää lasien väliin. Toisaalta sekundaa oli helppo heittää roskikseen, pahvia ja filmin pätkiä...
Vs: kodakchrome 64 Itse kyllä otin kirurgiveitsellä pahvikehykset auki ja laitoin kuvat gepen lasittomiin. Tuotatuota. Nyt menee kyllä offtopikiksi mutta menkööt. Minulle on muodostunut sellainen käsitys eli joku on joskus opastanut, että kehittämöstä tullut dia pitäisi olla vuoden pari lasittomassa kehyksessä koska dia vielä saattaa "kuivua" ja aiheuttaa lasien väliin sitä usvaa jota sitten hinkkaillaan pois 5-10 vuoden kuluttua. Onko tässä väitteessä perää vai mistä se humus tulee noihin vanhempiin lasikehyksessä olevaan diaan? Itse mätkin siis kuvat lasittomiin gepen tai cs agfakehyksiin, joissa tosin ainut hyväpuoli on se että rasiaan menee enemmän kuvia. Lasillisia kehyksiäkin on läjä mutta olkoot