Aina sitä oppii uutta. Filmikameroiden aikana tottui siihen, että kameraan saattoi kytkeä käytännössä salaman kuin salaman. Digiaikana senkin asian kanssa kannattaa olla varovainen. Yllätys oli että Nikon FM3a:n suositus on max. 24 V. Johtunee ehkä tuosta hybridisulkimesta (elektroninen ja mekaaninen käyttäjän valinnan mukaan). Tiedä häntä. No, vanha kunnon Metz 45 CT-4 syöttää reippaasti suuremman jänniteen, joten täytynee hankkia rinnalle uusi, tuhti salama tai tulla reissussa juttuun aina luotettavan Metz 32 Z-2 -mallin kanssa.
Vs: FM3a ja triggerijännite Rungon ja salaman väliin on kaupan myös optoeristimiä. Laukussa on ollut muutamia ketjuja asiasta. Monissa koneissa triggerijännite tulee ongelmaksi normaalia kantakytkentää käytettäessä. PC portti kestää joissakin kameroissa suuremman jännitteen.
Vs: FM3a ja triggerijännite Minulla on myös tuo Metz 45 CT-4. Olen mitannut tuosta yksilöstä laukaisujännitteen ja se jäi selkeästi 24 V:n rajan turvalliselle puolelle. Käytössä ei myöskään ole ollut ongelmia. Ilmeisesti noissa on sitten jonkin verran valmistusajankohdasta tmv. riippuvaa vaihtelua. -Topi
Vs: FM3a ja triggerijännite Tämän 45 CT-4 nro on 144 173. Netistä löytyy monen monenlaisia tuloksia. Kuten vaikkapa myös nämä positiiviset tulokset: "(....) 14V with NiCds, reported by Peter Andersen 25V measured by Frank Melchinger... (different editions?) and Anders Lilja reported 24.7V, but it dropped to a safe 4.56V when connected to the Metz Adaptor SCA311, 12.7V from "Mike in Germany" Laitteet muuttuvat pitkän elinkaaren aikana. Sen lisäksi ISO 10330 vuodelta 1992 kertoo että jännitten pitäisi olla 24V tai alle. Sitä ennen se on voinut toki olla mitä vaan (kuten mainiossa Vivitar 283ssa) Eikun etsimään sopivaa optoeristintä ihan vaan varmuuden vuoksi. Tykkään käyttää tuota vanhaa salamaa silloin kun haluan heijastaa valoa sekä katon että sivuseinän kautta ja täyttää etualaa pienellä välkyllä. Toimii hyvin. TTL:n käyttö edellyttää kuitenkin uuden salaman hankkimista.
Vs: FM3a ja triggerijännite Mulla on tällainen SM-512: http://www.amazon.com/SMDV-Adapter-SM-512-Kodak-Hotshoe/dp/B004G47I8S Joissakin keskusteluissa on ollut juttua ongelmista Vivitar salamalaitteiden kanssa. Tuolle SM-512 laitteelle on paljon myyjiä.
Vs: FM3a ja triggerijännite Minulla näyttäisi olevan vanhempi laite, sarjanumeron alku on 037. Mutta olen siis mitannut sen ja mittaustulos oli selkeästi turvallisella alueella. Tuossa isossa Metzissä on kyllä reilusti hudaa epäsuoraan valaistukseen ja varsin tarkka valotuksen mittaus A-asennossa. Lisäksi se on varsin aito yhdistelmä Leicaflex SL2:n kanssa. Taisi olla juurikin tuollainen Vivitar 283, jolla sain jonkin digijärkän juntturaan. Piti katkaista kamerasta virta ja poistaa akku, että kamera lähti taas toimimaan. Salama meni sen jälkeen poistokoriin. Onneksi ei kameraan tullut pysyviä vikoja, vaan tuo buuttaus riitti toimintakunnon palauttamiseen. Topi
Vs: FM3a ja triggerijännite Kiitos, Topi tiedoistasi. Otaksun, että "Johannes" on oikeassa, sillä tuo ykkösmallin osalta eri paikoista löytyvät tiedot kertovat samaa. Mittasin Flukella (100ms / pitoon / max-arvo) 24,28V joten tällä kyllä mennään