Minulla on ostopuolella ilmoitus 6*6 kamerasta. Tarjousten määrä ei vielä ole saantut s-postini tukkoon... TLR kiinnostaa mutta ei ole juurikaan kokemuksia, sen takia pyydän neuvoja viisaammilta. Rolliflex Planarilla on kai kategorian selkeä ykkönen, eikö niin? Hinta sen mukainen - Minkäänlainen on Xenotar 3,5 verrattuna Planariin? - Entä T-sarja Tessarilla? Mikä laatu optisesti ja muuten? Kannattaako harkita? Ovat selvästi eri hintaluokassa kun yllämainitut. - Entä Rolleicord, Minolta autocord ja Yashica??? Jos päädyn TLRään, mitä kannattaa siis hannkia etten heti tarvitse toista hankkia?
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Minulla on T-mallinen Rolleiflex enkä siitä mitään vikaa keksi. Linssi on yksinkertaisesti hyvä. Tässä T-mallilla otettuja kuvia: Search: rolleiflext | Flickr
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Kysehän on siitä kuinka paljon olet valmis sijoittamaan. Rolleilla kukkulan kunkkuna on f/2,8 Planar ja toisten mielestä f/3,5 Planar. Oman kokemukseni mukaan molemmat ovat vallan loistavia terävyydeltään aika lailla himmennettynä (f/8-11). T-mallit ovat hieman pehmeämpiä ja luonteeltaan erilaisia mm. vastavalossa ja ns. boke:n suhteen. Tämä ei tarkoita sitä etteikö niillä saisi fantastisen teräviä ja hienoja kuvia. Paljon vaikuttaa käyttöön se, saako ko. malliin vaihdettua joko Rollein omaa uudempaa tähyslasia tai esim. Maxwellin vastaavaa. Huomaa, että tahyslasi kuin tähyslasi ei sovi, koska Rollein omienkin mallien välillä on lasien kokoeroja ja tähyslasin säätö oikeaan kohtaan on erittäin tärkeää. Tässä suhteessa uudemmat mallit ovat parempia kuin aivan sodanjälkeiset. Ihan eri luokkaa ovat sitten ennen sotia valmistetut mallit, joiden luonne eroaa uudemmista mm. objektiivien rakenteen, päällystyksen ja siitä johtuen myös toiston olemuksen suhteen. Luulenpa, että Kerkko osaa kertoa sinulle esim. Rollei Automatin käytöstä. http://www.rolleiclub.com/cameras/tlr/info/automat.shtml Etsinkuvan mahdolliseen tummuuteen voi aivan hyvin vaikuttaa myös peilin kunto. Jos kamerassa on vaihdettava etsin, on asia helppo tarkistaa mutta jos etsin on kiinteä vaatii se hieman ruuvimeisselityöskentelyä. Seikka, josta myyjä saattaa olla eri mieltä. Vaihdatutin pelin Rolleicordiin vuodelta -37 ja toivottoman tumma etsinkuva kirkastui käyttökelpoiseksi. Suotimia, vastavalosuoja tms. löytyy markkinoilta alkuperäisiin hintoihin verrattuna halvalla koska kameroita on vuosikymmenien aikana myyty paljon ja vielä siihen aikaan kun lisävälineitä myös ostettiin. Lähilinssisarja (2-osainen), vastavalosuoja ja muutama mv-kuvaukseen sopiva suodin ovat melkein pakollisia ostoksia. Hyödyllinen mutta harvinaisempi lisäväline on panoraama-adapteri samoin kuin pikakiinnityslevy jalustaan. Kamera kannattaa huoltaa. Eli budjetoi kameran osto- ja huoltohinta molemmat mukaan hankintahintaan. Siten saat hienon kameran joka kestää ja kestää sekä sen jälleenmyynti- ja käyttöarvo on korkeampi. Rolleicord V ja Vb ovat erittäin hyviä ja varteenotettavia vaihtoehtoja. Hienon sellaisen saa hieman paremman digipokkarin hinnalla joten hinta/laatu-suhde on enemmän kuin 10+ Ja kuvassa sitten kaunein Rolleiflex 2.8F2 (jota ei olisi pitänyt Kenille myydä mutta saihan hyvän ja kameraa arvostavan kodin):
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Mulla on ollut tuollanen Yashica Mat-124G, joka taitaa olla Yashicoista aikalailla hyvin. Kyllä sillä kuvia otti ja kiva sitä oli mukana viedä mutta kun omistin silloin myös C220 mamiyan niin hukkasin Yashican. Näkisin (tämän) Yashican ja Rollein eron olevan saman kuin Voightländerin ja Leican ero - fiilisjuttu. Tietty kaikki yashicat eivät kai ole niin arvossaan pidettyjä.. williamsphotographic.com
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Itse jaan TLR:t kahteen pääluokkaan, joista sitä parempaa ja kalliimpaa kutsun "Flex" luokaksi. Siihen sijoitan ne Rolleiflexit, joissa ei ole Tessaria ja Mamiyan 220/330-sarjan vehkeet. Flexeistä paras on myös omasta mielestäni Planarilla varustettu Rolleiflex mutta Mamiyalla on mielestäni paras hinta/kuvanlaatusuhde ja vaihdettava optiikka. Rolleiflex Planarilla maksaa nykyään tonnin ellei yli, Mamikan saa parilla linssisetillä helposti puoleen siitä. Toinen TLR sarja on nimeltään "Cord" ja siihen kuuluu Rolleicordit, Rolleiflex T, Minolta Autocord, YashicaMat ja Ricoh Diacord. Kaikissa on f/3.5 Tessar tai joku Tessar-mukaelma kuten Rolleicordin Xenar. Cordit ovat melkoisesti kevyempiä kuin Flexit ja kaikissa on sama Bay-1 bajonetti, johon saa filsuja ja muita tarvikkeita huomattavasti helpommin ja halvemmalla kuin Flexeihin. Cordien hinnat on satasen ja kahden välillä kunnosta riippuen. Omasta kaapista löytyy Rolleicord V ja Ricoh Diacord L ja kokemusta on Yashica 124G:stä. En voi moittia kuvien terävyyttä niiden kanssa ja otan potretit sumeilematta täydellä aukolla jos mahdollista. Rolleicordeihin joutuu vaihtamaan uuden tähyslasin, muihin ei mielestäni joudu. Mallikuva Rolleicordilla täydella aukolla: http://is.gd/fovKz Mustosella & Laineella oli muuten viimeksi poiketessa aivan mintti Minolta Autocord vitriinissä. Sen ostaisin heti jos kaapissa ei olisi kahta Cordia ennestään.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Esa tuossa toikin jo monta hyvää huomiota esille. Itse sanoisin että kaikki Rolleiflexit ovat hienoja, mutta erilaisia. Vanhin millä olen kuvannut on -54 Automat ja uusin 2,8 GX. Edellisistä viesteistä puuttuivatkin viimeiset vallitsevaa sekä salamavaloa objektiivin läpi mittaavat mallit 2,8 GX ja 2,8 FX. Kuten myös harvinaisemmat Weitwinkel- ja Tele-mallit. Mikään hyvin pidetty Rolleiflex ei ole huono. Mallin mukaan hinta voi käyttökoneenkin osalta vaihdella satasesta useaan tuhanteen. Harvinaisuudet ovat sitten vielä erikseen. Googlettamalla löytyy aika monta hyvää Rollei-sivustoa ja kirjallisuuteenkin kannattaa tutustua. T. Kerkko.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Itselläni on ollut automat 75/3.5 xenarilla ja 2.8 E 80/2.8 Xenotarilla. Molempien piirto oli vähintään riittävä. 2.8 oli valovoimansa takia minulle sopivampi. Ostin ja vaihdatutin siihen Maxwellin täysmatta tähyslasin, joka oli erinomainen. Kuten Esa sanoikin, tähyslasi vaihdettaessa joudutaan tuo etäisyyden säätö usein tarkistamaan. Minulla on vielä joutilaana mamiya rb:stä modifioitu tähyslasi tuohon 2.8 E malliin, joka sekin lienee alkuperäistä huomattavasti parempi. T Jukka
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Useimpien lähteiden perusteella Planarin ja Zenotarin välillä ole mitään merkittäviä käytännön eroja. Jotkut sanovat Planaria paremmaksi, toiset taas Xenotaria. Planar on vaan vakiintuneempi nimi markkinoilla (Zeiss vs. Schneider markkinaosuudet) ja siitä jotkut ovat valmiita maksamaan ylimääräistä.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää http://www.schneideroptics.com/info/vintage_lens_data/large_format_lenses/xenotar/ Sama rakenne kuin planarissa, 5 elementtiä neljässä ryhmässä.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Niin, originaalissa zeissin planarissa oli kylläkin 6-elementtiä 6 ryhmässä.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Mielenkiintoista kyllä, juuri näin. Suomen markkinat ovat oudot: kaikista epäkiitollisinta tavaraa myydä ovat ehjät ja huolellisesti pidetyt laitteet. K.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Tästä pitävät tärkeältä osaltaan huolta hintapoliisit, nuo markkinoiden tervehenkiset kus*...huoltajat.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Täällähän olisi tarjolla tuollainen harvinaisempi 6-linssisellä f/3.5 Planarilla varustettu yksilö: http://cgi.ebay.com/EX-Rolleiflex-3-5F-TLR-Planar-75mm-3-5-6-elements-/310181052242?pt=Film_Cameras&hash=item48383b3f52
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Kiitos tähänastisista kommenteista. Oli muuten hieno yksilö minkä olit Tapiola löytänyt. Menee kuitenkin yli sen minkä olen tähän budjetoinut. (Plus että jos ostaa eun ulkopuolelta saattaa tulla vielä mukava lisä ennen kun on kotona). Köyhällä ei tunnetusti ole varaa ostaa kalleinta eikä halvinta! Pitäisi löytää se paras vahtoehto "keskikastista", mitä sitten onkaan. Ainakin hienokuntoisia T-sarjalaisia löytyy suht paljon eurooppalaisilta nettisivuilta. Onko muuten kenelläkään kokemuksia Minoltasta? Jos vaikkapa menisi M&Llle tutkimaan sitä. Vai pitääkö sittenkin olla se R:llä alkava...
Vs: TLR kameriosta kysyttävää no eikös noi mamiya c-sarja ole hyvä ja riittävän edullinen? Näin olen voorumeilta päätellyt, ja rohkeutta itse keräilen ostamiseen parhaillaan.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Heh, omani (snro 282-alkuinen) ostin aikoinaan n. 350 eurolla saksasta eBayn kautta. Ja on vastaavassa ellei paremmassa kunnossa kun tuo ym. ilmoituksen vehje. Kyllä noita 3.5F:iä planarilla löytää edelleen alle 400 euron kun malttaa käyttää hommaan vähän aikaa. Ainoa kimurantti asia noiden 3.5F:ien kanssa on Bajonetti II, siihen kun tarvikkeiden löytäminen on työn takana.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Itse hommaisin vaikka jonkun Jassikan ja katsoisin että innostaako koko telkänpönttökuvaaminen. Ostaa sitten seuraavaksi ajan kanssa jonkun prestiisikameran, jassikasta saa kyllä omansa pois.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Ja Yashicoita, esimerkiksi Yashica C, saa jopa huuto.netistä, jos ei täällä Kameralaukussa tärppää. Viime viikollakin oli ainakin kaksi yksilöä myynnissä, hinnat pitkästi alle sata euroa. Näköjään huomenna illalla menee yksi kohde umpeen. Melkein vuoden keskikokoa kuvattuani sain vihdoin TLR:n, kun vaihdoin sen Kiev 60:een. TLR on mallia Yashicaflex (C) ja erittäin miellyttävä kokemus kaikin puolin, vaikka se varmasti on kameranihilistien mielestä TLR:ien pohjasakkaa.
Vs: TLR kameriosta kysyttävää Vain siinä tapauksessa että kameran merkki on tärkein tekijä. Olen samoilla linjoilla Quiqun kanssa siitä että kannattaa ostaa ensin jokin halvempi toimiva vehjes, ja jos homma alkaa miellyttämään ja kokee tarvitsevansa jotain lisäominaosuuksia TLR:äänsä, niin harkitsee sitten kalliimman ostoa. Tietty jos raha ei ole este niin voipihan sitä ostaa vaikka uuden Rollikan.