Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukka Lehmus, 7 Helmikuu 2007.

1. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Vs: Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

Kodakin Portra NC 160 (120) on hieno filmi, Fujin NPS:n veroinen.  Muut ei sitten niin häävisiä ookkaan.

2. MJK

MJK

1 436
    0
    0

Taitaa mummot ja sunnuntairäpsijät ostaa värinegansa lanttiloista yms. mutta mutta.
    Kodak portra 400VC on toiminut Holgan kanssa oikein hyvin ja Tri-X:llä oli aikomuksena itselläni paukuttaa kinoa vielä monta ruutua.
    Saas nähdä miten käy.

3. Boost

Boost

591
    0
    0

Kyllä Kodakin poismeno jää harmittamaan ainakin täällä.
    Itse ainakin olen mieltynyt firman muutamiin dia -filmeihin. e100vs, e200 ja e100gx ainakin ovat toimivia, Kodachromesta nyt puhumattakaan. Osalle Kodakin filmeistä löytyy toki korvaava tuote kilpailijoilta, mutta esim. e200 -filmille ei taida olla korviketta.

4. Vs: Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

sen saa upgreidattua Provia 400F ,)

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

trix, xtol... tmz :p

portrasta en oo vielä niin innostunu ja diatouhut on vähemmällä ollu, mutta olis nekin kivoja varmasti ollu. onhan se sääli, mutta kai tää valokuvaus on matkalla helvettiin.

6. Boost

Boost

591
    0
    0

Jos olet molempia kuvannut, niin tiedät, että eroa on. Ja mun mielestä nelisatanen Provia on aivan yliarvostettua.

Kyllä tämä touhu alkaa hiljalleen aika huolestuttavalta näyttää. Täytynee ostaa pakastin täyteen filmiä, mun kuvaamisella jollain sadallakin rullalla kuvailee jo useamman vuoden. Vielä kun saa filmit jossain kehitettyä, niin hyvä on.
    Täytynee vihdoin se pimiö johonkin kasata ja ottaa projektiksi opetella mv -touhut.

7. Vs: Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

Oon mä mutta minusta 400F oli hyvää.
    Emmä kyllä värikuvista niin osaa sanoa, häiritsevän väri-informaation laadulla kun ei minulle ole niin suurta merkitystä.

8. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

En mä vielä jaksa huolestua. Kodakillakin digituotannon osuus oli ensimmäisen kerran suurempi kuin filmi/paperituotannon vasta viimevuoden viimeisellä neljänneksellä. Kasvua filmipuolelle odotetaan vielä kolmansista maista useammaksi vuodeksi ja liikevaihtoa ennustavat tekevänsä perinteisellä puolella vielä 3,4 miljardia taalaa vuonna 2007 ja 2,8 miljardia doltsua v.2008. Se on asia erikseen, jos filkkatuotanto pitää myydä rahoitustilanteen parantamiseksi. Silloinkin tuolle tuolla liikevaihdolla kuvittelisi löytyvän jatkajan, joka sopeuttaa kulut sen hetkiseen markkinatilanteeseen. Ja jos kauppahintakin on edullinen eli analyytikkojen veikkaama puolet tai alle liikevaihdosta niin varmaan menee kaupaksi.

Starategisestihan Kodakki miettii samaa minkä mm Agfa teki muutama vuosi sitten, kun luopui filmipuolestaan ja keskittyi teollisuuden laitteisiin ja muuhun siihen liittyvään. Nyt kait Agfan filkkoja on taas ajettu uusia satseja uusien omistajien toimesta vai olivatko vain huhuja....

EDIT: Uutisten mukaan asiaahan vasta harkitaan. Ei heitetä kirvestä kaivoon ennenkuin maito on maassa

9. Vs: Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

En mä usko että ainakaan kaikki Kodakin filmituotteet häviää vaikka Kodak itse luopuisi niiden tuotannosta. Myyvät vaan Tri-X:n valmistusoikeudet jollekin rupufirmalle niinkuin Coca Cola.

Vaikka Kodakin mv-paperien osalta kävi just niin että tuli loppu ja unohdus. Vaikka tuskin Kodakin pepereita moni jäi kaipaamaan muuta kuin edullisten hintojen takia. Jotenkin tuntuisi kuitenkin että filmien ja kemioiden osalta tilanne olisi eri. Tri-X:lle ja X-tolille ei ainakaan ole korvaavia tuotteita muilla valmistajilla? Foma tekee X-toltyyppistä Fomadon Excel -nimistä C-vitamiinikehitettä, mutta sen koostumus pitää olla jonkun verran eri koska se ei kai säily liuoksena läheskään niin hyvin kuin "oikea" X-tol.

Tyhmä termi koko "korvaava tuote" muutenkin, katselin eilen Ilfordin sivuja ja sinne oli Forten uutisten jälkeen ilmestynyt Forten filmejä vastaavien Ilford-tuotteiden taulukko. Fortepan 400:ta vastaa tuon mukaan FP5+, heh heh. Vähän on rakeessa eroa noissa kahdessa.

10. Vs: Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

hp5+ tarkoitat.
    DDX on Xtolin korvaaja.

11. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Mun mielestä Fujin Neopan 400 on a) loistava filmi b) lähempänä Tri-Xää kuin HP5+. Oikeastaan Tri-Ximpi kuin Tri-X itse näin 2000-luvulla.

12. Vs: Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

niin juuri se 400:n filmi missä on vihreä teksti

Ilford DDX:tä en kyllä ole koskaan kokeillut, mutta eikö se ole tarkoitettu erityisesti delta ja/tai tmax filmeille eikä yleiskehitteeksi niinkuin D76 tai X-tol? Ja laimennettuna kertakäyttökehitteenä käytettäväksi? Mun mielestä X-tolin järki on siinä että se säilyy käyttöliuoksena pitkään ja samaa litkua voi tuorestamatta käyttää monta kuukautta. Kodakin papereissa on ohjeet, "unreplenished process in deep tanks" tai jotain.

13. Vs: Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

häh?!?
    Mun kokemus oli Xtollista, joka minusta joskus oli tarkoitettu erityisesti delta ja t raeteknoloogian filmeille, se että se ei säily edes varastoliuoksena montaa kuukautta ja että se nimenomaan on laimennettava kertakehite?

14. Vs: Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

X-tol on yleiskehite ja suositellaan prässäyksiin. Kyllä sillä voi t-maxiakin kehittää. Kaikki tulee hyviä X-tolilla. Sitä voi käyttää laimennettuna kertakäyttöisesti, mutta laimentamaton liuos täydessä 5 litran pönikässä pysyy hyvänä ainakin puoli vuotta, ja sillä kehittää 80 rullaa. Kehityksen jälkeen käytetty litku vaan pönikkään takaisin. Teho kuitenkin laskee käytettäessä ja siksi kehitysaikoja täytyy pidentää aina 15% 25. rullan kehittämisen jälkeen. Mulla on ollut sellainen muunnostaulukko josta on helppo katsoa ajat.
    Mutta X-tol on ihan kamala liuos valmistaa (huoneenlämmössä), ei meinaa liueta kaikki niin millään ja sinne sekoitusastian pohjaan muodostuu sellainen kivikova klöntti jos kaataa liikaa jauhetta kerralla.

15. Vs: Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

miksi kehitettä pitää uudelleen käyttää ?
    eihän kehite edes maksa mitään.
    Melko haasteellista on kalibroitua systeemiä saada pitämään kutiaan tuolla säästökehitystyylillä.
    Xtol oli ja taitaa olla vieläkin allerginen veden kovuudelle.
    Kehitin joskus mahtavia tri-x negoja tytön syntymästä, mutta seuraavan satsin muotinäytöskuvat menivät täysin pilalle(eri vesi). Koitin vielä kerran ja kuraa tuli. En sen koommin käyttänyt vaan siirryin D76teen, jonka voi tehdä vaikka kuraveteen.
    .. ja nyt siis ID11sta.
    Olin käsityksessä että DDX on nopeuttava kehite kuten Xtolkin..

16. Vs: Kodak harkitsee luopuvansa filmituotannosta

No tommosella säästösysteemillä mä oon kuitenkin tehnyt eikä ole mennyt pilalle kuin ihan muutama filmi ja nekin lämpötilan takia. Mulle riittääkin tarkkuudeksi että kehitys menee suunnilleen aukon tarkkuudella oikein, zonesysteemit vaatii kai vähän enemmän täsmällisyyttä.
    Niin säästöstä vielä, ei kai kiinnitekään maksa oikein mitään ja silti siitä pihistellään.

17. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

xtolia ostin viime syksynä tai loppukesästä ja pistin litran purkkeihin. oon kyllä tykkäilly jäljestä ja kun sopii prässäyksiin.

luulis ja toivois että just esim. trix:n maineen ja suosion perusteella joku, jos ei kodak itte, tuota hommaa jatkais. ja kyllä aika faktana puhuvat agfan jatkamista, hertellissä on jo jonkin aikaa uusia satseja kemioita myyty.

18. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Kodachrome ja Elitecolor filmejä tulee ikävä, mikäli Kodakin filmit todella loppuvat.

19. Boost

Boost

591
    0
    0

Niinhän se harkitsi Perloskin - muutaman päivän. Samaa harkintaa harrastaa nyt myös Elcoteq, melkein voisin lyödä vetoa, että sulki menee Lohjan tehdas.

Toivossa on toki hyvä elää.

En ole Kodakin tilanteeseen juuri perehtynyt, mutta käsitin, että filmipuoli tuottaisi vielä voittoa. Ei jotenkin mahdu meikäläisen ajatusmaailmaan, että tuottavia firmoja myydään/lopetetaan. Tietysti yrityksen tarkoitus on tuottaa mahdollisimman paljon rahaa omistajilleen, mutta rajansa nyt kaikella. Ahneella kun kuulemma on p*skainen loppu. Jotenkin tuntuu, ettei tällainen meno voi pitkään jatkua.

Digien hinta taitaa parissa vuodessa olla sillä tasolla, ettei kehitysmaissakaan taida olla suurta tilausta filmille. Eikä filmikameroiden tuotantokaan enää ilmeisesti ole kovinkaan kummoista, eikä täältäkään viedä vanhoja romuja maailmalle, joten digiin taitaa olla suuntaus kehitysmaissakin.

Paljonkohan meitä filmiharrastajia vielä maailmanlaajuisesti löytyy. Tässähän kannattaisi kohta ostaa porukalla tuollainen huonosti kannattava Kodak pois kuleksimasta ;)

20. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

niin ja tosiaan en tiedä onko 100% fakta mutta tuo gelatiinikarjan myynti...