Vs: Kodachromen kehitys Joskus menin Rajalaan ihmettelemään, että mun kodachrome-paketissa ei ollu pussia. Ne avasivat laatikon ja antoivat minulle pussin. Ilmeisesti siis Kodakilla näkevät filmikaseteista, kuuluiko kehitys hintaan? Mutta en yhtään tiedä miten suhtautuvat kirjekuorelliseen pussittomia rullia..
Vs: Kodachromen kehitys USA:ssa ja Euroopassa Kodachromen pahvipakkaukset ovat ainakin erilaisia, filmikasetista en tiedä. Mutta tuskin tuo aiemmin kirjoittamani, mitä Kodak aikoinaan kertoi on muuttunut. Kannattaa kuitenkin ennen lähettämistä kysyä asiaa suoraan Kodakilta.
Vs: Kodachromen kehitys Sittenhän kehitys ei liene ongelma. Ilmeisesti nykyään kaseteissa lukee tuo teksti, ennen ei lukenut, siksi se pussi oli oltava. Mutta postikulut takaisin joutunet maksamaan.
Vs: Kodachromen kehitys Mä sain tänään takaisin toissapäivänä postittamani Kodachromen. Tosin ei se missään ollu käynykään, mitä nyt merkit oli leimattu. On se kumma ku nykyään ei mikään pelaa.. Huomenna postiin selittämään taas ummet ja lammet niinku ei muuta tekemistä olis. No parempi näin kun hävinnyt, (vaikka ehtiihän se vielä tehdä senkin). Kehitys on muuten tosiaan filmikohtainen eikä pussista kii: ainakin kun kerran epähuomiossa postitin Fujin palautuskuoressa kasetin, jossa ei ollut merkintää "process included" niin pyyhkeitä tuli. Nykyäänhän näitä ei Fujilla olekaan.
Vs: Kodachromen kehitys Olihan se postimerkki varmasti samalla puolella kirjekuorta kuin vastaanottajan osoite? Kun minä menin ostamaan kuoreen postimerkkiä, kysyivät postissa, että kumpi osoite on vastaanottajan! Todella ikävää on mennä byrokraattiseen postiin selittämään, että posti on tehnyt virheen. Suomessa on muutamia yrityksiä, jotka juuri ikinä eivät tee virheitä. Näihin yrityksiin kuuluvat Posti (tai mikä lie Itella) ja VR (jonka uudeksi nimeksi sopisi Ironia).
Vs: Kodachromen kehitys Koskas Fujin palautuskuoret katosivat? Ihan kuin olisin jokunen kuukaus sitten ostanut Sensia 100:sta palautuskuorellisena. En tosin ole koskaan lähettänyt niitä mihinkään, vaan lähiliikkeeni kehittää fujin filmit ilmaiseksi palautuskuorta vastaan, tosin vasta seuraavaksi päiväksi eikä tunnin-parin päästä, niinkuin olisi jos maksaisi kehityksen rahalla.
Vs: Kodachromen kehitys Oli varmana samalla puolella merkit (joista toinen joulumerkki v.2005) kuin vast.ott. os. Vein takasin postiimme, tai Siwahan se oikeesti on. Mutta sepä hyvä jos pussilliset fujichromet ei ole hävinny, en ole vaan nähny muita kuin kehityksettömiä käyttämissäni fotoliikkeissä, mutta enpä ole asian perään kysellytkään. Joo on se Fujikin yhden mun filmini pariksi kuukaudeksi kerran hävittäny, mutta kun ei aina kerkiäisi liikkeessä hypätä, niin arvostaa sitä, että filmit tulee suoraan postiluukusta.
Vs: Kodachromen kehitys Ainoat kehitykselliset olen nähnyt Anttilassa, jossa ne maksaa noin kympin kehityksineen.
Vs: Kodachromen kehitys Tänään sain Kodachromen takaisin. Aikaa meni päivää vaille kaksi viikkoa. Paketista ei huomaa mistään, että filmi olisi käynyt valtameren takana. Leikkasin kehityspussista kulman auki, minkä vuoksi eivät filmiäni leikanneet lainkaan. Filmi oli yhdessä valkoisen paperin kanssa kääritty rullalle, ja rulla oli laitettu pahvisen putken sisälle. Maalarinteippiä olivat laittaneet putken päähän, ettei filmi karkaa. Tuollainen paketti on noin 4 cm paksu, joten postiluukustani se ei mahtunut. Vihje: ottakaa ensin maalarinteippi pois ja laittakaa roskakoriin, jotta teippi ei tartu kallisarvoisiin dioihinne. Kehityksellistä Fujin filmiä en ole enää nähnyt missään ja mielestäni sellaista ei saa. Ehkä jossakin vielä on vanhaa varastoa. Kympin hinta kehityksineen ei ole paljon, sillä Lappeenrannassa Sensia 100 maksaa tällä hetkellä 9,75-9,95 euroa filmiltä ilman kehitystä. Anttilan hinta lienee alempi, mutta siellä ei ole kuin Agfan diafilmiä vitosella. Huomatkaa, että Anttilan hinta Kodachromelle (filmi 13,95 + postikulut 1 = 14,95 euroa) on halvempi kuin valokuvausliikkeen hinta Sensialle (filmi 9,75 + kehitys 5,50 = 15,25 euroa)! Ongelma vain on siinä, että Lappeenrannan Anttilassa ei ole Kodachromeakaan, vaan hyllyt pullistelevat tyhjyyttään. Valokuvausliikkeissä puhuvat, että maahantuojilla olisi toimitusvaikeuksia. Kodachrome on siis halvempi kuin Fuji. Yleensä E6-filmien etuna on nopea kehitys. Olettekos jo kuulleet, että Eiri ei enää kehitä dia- ja mustavalkofilmejä päivittäin? Diafilmin kehityspäivät muistaakseni ovat maanantai, tiistai ja torstai. Ja Lappeenrannassa kaikki liikkeet eivät enää lähetä filmejä Eirille kahta kertaa viikossa. Nyt siis yleisen E6-filmin kehitykseen menee huonolla tuurilla yhtä kauan aikaa kuin Kodachromen kehitykseen! Taitaa olla aika lopettaa valokuvaus...
Vs: Kodachromen kehitys Voi lähettää itsekin esim. Telefotoon postitse, niin voi itse päättää milloin lähettää, tai sitten Whos next Labiin (pelkät diafilmit, ks. toinen ketju), hintakin on 1,5e halvempi kuin mainitsemasi, tosin postikulut joutuu maksamaan molempiin suuntiin. MV-filmit kannattaakin tehdä itse, ei tarvi lähetellä, saa nopeammin ja on halvempaa ja voi kontrolloida prosessia.
Vs: Kodachromen kehitys Mua kiinnostaa kovin vähän hintapoliisin rooli, mutta onhan tuo aivan käsittämätön hinta Sensiasta. Ulkomailta saa mitä vaan halvalla, mutta täytyy taas kehua suomalaista Telefotoa, josta hain lomakuvaukseen Astiaa 7,70 kpl kymmenen erässä. Sensia näyttää olevan 36 euroa/10 kpl eli 3,60 rulla. 9,75 vs. 3,60 on niin suuri ero, että kotiseuturakkauden luulisi karisevan. Alle vitosen tuo Sensia näyttää olevan muissakin "kalliissa" stadilaiskaupoissa. Luultavasti tässä on taas joku muna-kana-dilemma. Kauppa ei käy, hintojen pitää olla korkeita, kauppa ei käy.... Kodachrome sinänsä on toinen juttu. Normaalihinta Suomessa (jos saa) lienee noin 14-16 euroa eli Anttilan hinta on ihan ok. Luulen vaan, etteivät sisäänostajat sitä enää viitsi hankkia.
Vs: Kodachromen kehitys Telefotosta minäkin olen filmini ostellut. Hyvin se on pärjännyt hintavertailussa ulkomaalaisiinkin, varsinkin kun asustelee pk seudulla ja voi tavaran noutaa itse. Pitääkin mennä hakemaan APX 100 taas, jos sitä vielä on siellä jäljellä. Kiitos muistutuksesta.
Vs: Kodachromen kehitys Tai sitten paikallinen Anttila koetta myydä pelkkää filmiä process-paid filmin hinnalla, joko vahingossa tai tarkoituksella. Muistaakseni tuo jälkimmäinen tyyppi oli ennen Anttilassa siinä kympin nurkilla.
Vs: Kodachromen kehitys "Ei se voi olla" noin kallista, kyllä ainakin Tampereen Anttilassa oli ihan eri hinnat kun oli yhtä aikaa pussillista ja pussitonta.. Jos on esim. jääny vanha hintalappu hyllyyn. Luulisi ettei Anttilan hinnat ihan kamalasti vaihtele kaupungin mukaan. Jotain about 9e oli pussillinen ja toinen oli just jotain neljän euron nurkilla.
Vs: Kodachromen kehitys Tarkennetaan hieman: kahdessa lappeenrantalaisessa valokuvausliikkeessä Fuji Sensia 100 filmin hinnat ovat 9,75 ja 9,95 euroa. Anttilan hintaa en muistanut katsoa, koska siellä ei filmiä ollut. Anttilan hinta on viimeksi ollut muistaakseni noin viisi euroa. Olisin mielelläni kysynyt Anttilasta, että miksi eivät myy diafilmiä lainkaan, mutta osaston ainoa myyjä puhui puhelimessa ja toiselle asiakkaalle lupasi, että soittaa vielä ainakin yhden puhelun. Lisäksi tarkennan vielä, että en kritisoi Kodachromen hintaa. Mielestäni Kodachromen hinta on ihan sopiva (eikä se kai ole edes kovin paljon noussut viime vuosina?). Ihmettelen vain suunnattomasti sitä, että on halvempaa ja nopeampaa lähettää filmi Amerikkaan kehitettäväksi ja saada se kotiovelle toimitettuna kuin se, että itse vie ja tuo filmin valokuvaliikkeeseen, josta ne lähetetään kehitettäväksi niinkin kauaksi kuin Lahteen. Amerikan filmi sentään tekee ison mutkan matkalla käydessään sekä meno- että tulomatkalla Sveitsissä (lentorahti Sveitsistä Yhdysvaltoihin kulkee varmaankin Helsinkin kautta...). Tässä huomataan juurikin hinnoittelun järjettömyys: lienee halvempaa tilata Telefotosta yksi filmi kuin ostaa se kaupasta. Ja sitten ihmetellään, kun kauppa ei käy. Viime viikolla Etelä-Saimaa -sanomalehdessä eräs valokuvausliikkeen omistaja ylpeili, että filmin myynti on nousussa. Kuitenkin viime vuonna samassa liikkeessä oli jääkaappi täynnä keskikoon filmejä ja diaa - nyt lienee jääkaappi jo viety elektroniikkaromun keräykseen. En minäkään halua hintapoliisin mainetta, mutta kuluttajien etu kiinnostaa minua suunnattomasti. En mielelläni maksa tuotteista lisähintaa siksi, että en asu Helsingissä. Minua esimerkiksi ärsyttää se, että Lappeenrannassa on vain kaksi kirjakauppaa, jotka kummatkin perivät kirjoista korkeita hintoja. Akateemisen kirjakaupan hyllystä saisin monet kirjat 15 prosenttia halvemmalla. Haluan kyllä tukea paikallisia liikkeitä (jotka pitävät tavaraa hyllyssä), mutta rajansa kaikella. Helsinkiläisten on paljon mukavampi tukea paikallisia yrityksiä! Diafilmeihin taitaa päteä sama lausahdus kuin yleisiin saunoihin: heikko kysyntä johtuu heikosta tarjonnasta!
Vs: Kodachromen kehitys Jep, ihan totta turiset.. Toki osin pakon sanelemaa varmaan, että ihan jokainen pikkukylän liike ei voi pitää kattavaa valikoimaa kaikista mahdollisista diafilmeistä, mutta kuitenkin.. En mä ainakaan rupee sen takia maksamaan tuplahintaa ja ostamaan eri filmiä, kuin tekisi mieli, vain sen takia, että voisin tukea lähintä putiikkia. Tuen mieluummin niitä putiikkeja, jotka palvelee (mua) paremmin. Kodachromehan on hieno filmi ja vaatii monimutkaisen prosessin ja tosiaan lähetykset amerikkaan saakka. Sitä ei kuitenkaan monessa paikassa varmaan tarjolla ole ja joutuu tyytymään esim. Sensiaan samalla hinnalla, kun lomaa varten diafilmiä hakee lähipuljusta, onhan se harmi. Paljonkos ne diafilmit maksoikaan "ennen vanhaan" eli esim. markka-aikaan.. Jos tuo nyt on lähellä 90-100 euroa.
Vs: Kodachromen kehitys Kodachrome maksoi n. satasen rulla 80-luvun alussa. Siihen maailman aikaan se oli todella kallista.
Vs: Kodachromen kehitys Sen verran on pakko puuttua, että ihan filmiaikaina Kodak ilmoitti koko diafilmilaivaston edustavan 3% kokonaismyynnistä ! Ja se oli silloin kuin filmejä vielä ihan oikeasti myyntiin. Jokainen voi kuvitella mitä markkinaosuus on nyt kun digikamerat ovat syrjäyttäneet valtosan filmimyynnistä. Kodachrome vaatii oman, erikoisen prosenssinsa, joten se ei saa etua siitä, että useampi valmistaja tekisi vastaavaa materiaalia, jota sitten voisi kehitellä entisten E-4 ja nykyisen E-6 tapaan. Kun tähän on nyt tultu on tosiasia se, että filmit on tilattava sieltä mistä kokee saavansa järkevään hintaan. Kyse ei ole sen enempää asiakkaan kuin kaupankaan "viasta". Näin olemme kuluttajina halunneet ja näin ovat valmistajat meille ns. uutta tekniikkaa halunneet myydä. Me, jotka haluamme joko jatkuvasti tai silloin tällöin kuvata Kodachrome tapaisella materiaalilla, maksamme siitä nyt tällä tavoin. Itse ostan diani kaupasta, joka pikkuruisesta koostaan huolimatta varastoi täällä kotimaassa niin Kodachromea, Sensiaa, Velviaa, Proviaa (F ja X) sekä erilaisia mv-filmejä. Ei paljoa kerralla, mutta sen verran, etteivät happane hyllyssä. Eipä muuten taida monessa paikassa olla mm. 120 diaa... Saan filmini muutaman sadan metrin päästä kotoa, eikä minua kiinnosta pätkääkään nykyisellä kulutuksella maksaako se euron vai kaksi enemmän kuin saksassa tai Jessopsilla. Aina silloin tällöin minusta tuntuu, että kokonaiskäsitys l. "big picture" valokuvausalan markkinoista on meikäläiseen katsantokantaan ja markkinaan perustuvassa ajatuskulussa hukassa.
Vs: Kodachromen kehitys Kaivelin vanhoja diapusseja ja 3 filmin kehitys on maksanut 60,50 vuonna 2003. Noiden on pakko olla markkoja? Olikohan Sensia suunnillen saman hintaista siihen maailman aikaan eli filmi ja kehitys apaut markan ruutu?