Tätä nyt on puitu täällä aikaisemminkin, mut koitan summata itelleni värifilmivaihtoehtoja. Tavoitteena on saada jotain teräväpiirtoista ISO 400 värifilmiä. Kinokoossa. Ei niin väliä onko diaa vai negaa, dia tietty hankalampaa skannauksen kannalta. Noi Anttiloiden halpisfilmit on ollu pettymyksiä, voi tietysti johtua myös kuvaliikkeiden suttuskanneista. Filmiskanneri on harkinnassa, joten skannattavuus on tärkeetä. Minkälaisia on Kodak Elite Color 400, Fuji Provia 400X, yms.? Vai onko joku ISO 200 värifilmi ylitse muiden, että kannattas vaan joustaa herkkyydestä. ISO 100 on jo vähän liian hidas mun kuvaustottumuksiin. ISO 800 filkkana taidan tyytyä Portraan, ehkä Fujin Pressiäkin vois kokeilla.
Vs: Millä filmillä väriä? Diat näyttää terävämmiltä kun negat yleensä. Niitä voi myös oikeastaan kuvata hämärämmässä, koska dialla varjokohdistakin löytyy yleensä vielä kamaa kivasti. Diafilmiä voi myös prässätä, itse kuvasin 200 ASA Agfaa kasisatasena ja tulos oli ihan ok. Provia 400X on ainakin hienorakeista ja siinä tuntuis olevan ihan mukava, hieman lämpimämpi sävy kuin aikaisemmissa Provia 400 ja 400F filmeissä. Fujin 400H on vaikuttanu mukavalta negapuolella. 800Z olis kivaa, mutta sitä ei taida kovin helposti saada kinokoossa Suomesta.
Vs: Millä filmillä väriä? Jos skannattavuudesta puhutaan, niinkuin tässä, niin onhan dian varjopuoli nimenomaan yleensä se ongelma. Mutta äänet Provia 400X ja 400H joka tapauksessa, hyvää jälkeä olen niillä saanut, tosin vain keskarissa koittanut, mutta eiköhän se kama samaa ole kinokasetissakin.
Vs: Millä filmillä väriä? joo, toi 400H vaikuttaa ihan passelilta. mistähän sitä Suomesta.. vai pitäskö vaan tilailla Nordfotosta?
Vs: Millä filmillä väriä? Se mitä on kokemusta Fujin 400:n skannaamisesta niin huonot on. Filminä rulla-Fuji 400 NPH oli jotenkin vaikea tasoskannattava. Filmin pohja on punertava ja Epsonilla teetti paljon ylimääräistä työtä verrattuna esim. 160 NPS:ään. Varmaankin on filmit kehittyneet siitä.....
Vs: Millä filmillä väriä? Niin onhan se punertavaa, mutta ei se skannattavuus kai sitä tarkoita, että suoraa automaagilla pitäis saada hyvää, ainakaan mulle (useinhan näin ei ole, vaikka olis mitä taikafilkkaa). Tärkeintähän on että lopputulos on hyvä, vaikka joutuiskin ite vähän vaivaa näkemään.
Vs: Millä filmillä väriä? Sikäli mystistä, että NPH:lla lopputulos jäi usein heikommaksi kuin muilla. Automaattiahan ei voinut edes ajatella. Oon joidenkin muidenkin henkilökuvaajien joskus kuullut valittelevan samaa :-\
Vs: Millä filmillä väriä? Vaikka negavärit onkin aina loppupeleissä itse tehtävä jos haluaa aivan tietynlaiset, niin onhan se mielestäni ihan positiivista, jos skannaussoftan arpomiset menee lähemmäs kuin kauemmas halutusta. Siinä mielessä ainakaan ei ole ollut 400H:ssa valittamista, aikoinaan Silverfastilla taso-epsonilla ja nyttemmin Vuescanilla Nikon 8000:lla.
Vs: Millä filmillä väriä? Tai huonommaksi. Lopputulos ei tyydyttänyt, piti siirtyä digikuvaukseen. Ja sitten vielä vaihtaa digirunkokin parempaan.....
Vs: Millä filmillä väriä? En saanut värejä kunnolla kohdilleen, varsinkin ihonvärin kanssa ongelmia. Samoista negoista tuli Color-kolmiosta hyviä analogi-printtejä.
Vs: Millä filmillä väriä? Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Osta lähimmästä prismasta Fuji Superia X-tra 400 filmiä Minusta sillä on ehdottomasti paras hinta/laatusuhde ja ennenkaikkea sitä on saatavilla melkein jokaisesta kioskista
Vs: Millä filmillä väriä? Niin, jos negaa valottaa varjojen mukaan ja diaa valojen, saattaa hyvinkin olla, että dia on "nopeampaa" valotusarvojen perusteella. Dialla myös pieni alivalotus on usein OK, kun taas negalla on parempi ylivalottaa.
Vs: Millä filmillä väriä? Sinänsä totta, että ei noilla filmeillä nyt niin kamalia eroja ole, varsinkin jos negat skannaillaan. Ero dian ja negan välillä on sitten selvempi, tai erilaisten diafilmilaatujen väliset erot (tosin kamalan montaa 400 ASA diafilmiä ei taida nykyisin olla saatavilla).
Vs: Millä filmillä väriä? Hieman asian vierestä mutta missähän värinegaa (kino) kannattaa nykyään kehityttää? Kokemus parin vuoden takaa paikallisliikkeistä oli melko masentava, negat naarmuilla lähes poikkeuksetta.
Vs: Millä filmillä väriä? Who's Next tekee kuulemma nykyään myös värinegaa, itse kehitytin myös Eirillä, eikä isompaa valittamista ole ollut. Nykyään teen ihan ite, se on halvinta, eikä laadussakaan ole valittamista. Roskista saa syyttää itseään.
Vs: Millä filmillä väriä? Itse kehittäminen kyllä kiinnostais, mutta kun ei oo tiloja. Pitää kokeilla lähettää noihin mainittuihin, kiitos vinkistä. Nimin. skannausaika 7,5 min per ruutu pölynpoisto päällä.