Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Polaroid 360 kamerasta mahdollista tehdä 4x5 filmiä käyttävä kamera?

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana jaahv, 27 Toukokuu 2013.

Niin, otsikossa oikeastaan kysymykseni, kun minulla on yksi raato Polaroid Land-Camera 360 (packfilm) että kuinka vaikeaa on tuollainen projekti jos ei ole "rakennellut" kameroita aiemmin?
    Riittääkö purkaa linssi ym ja istuttaa jokin copal suljin linssillä etulautaan? Minkälainen linssi? Miten toteuttaa tai mistä siirtää "perä" johon saa 4x5 filmiä käyttävän kasetin? Miten tarkennus toteutetaan?
    Paljon kysymyksiä ja vähän taitoa, mutta on tuo jo pari vuotta mielessä ollut, ei vain ole ehtinyt kaivaa tietoa mistään? Niin ja budjetti on oltava todella alhainen, siksi tämä TSI ajatus?
    Olen kiitollinen kaikesta avusta.

1. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Polaroid 360 kamerasta mahdollista tehdä 4x5 filmiä käyttävä kamera?

Tuo lienee muuten samanlainen kuin 350, mutta muovia ja mittaetsin ei ole zeissi?

En ole törmännyt ko mallista konvertoituun laakakameraan koskaan, mutta varmasti joku on sellaisenkin tehnyt. Malli sinänsä ei ole varmastikaan helpoin aihio mekaanisen toteutuksensa vuoksi ja tukevuuden puute aiheuttaa omat haasteensa mm tarkennuksen suhteen. 110A esimerkiksi olisi kiitollisempi aihio ja sellainen on palstalla myynnissäkin.

Periaatteessa puretaan pois ne mitä ei tarvita. Valitaan linssi ( nykyisen kanssa sama polttoväli on helpoin) joka istutetaan etulautaan. Tarkistetaan filmitason paikka äärettömässä ja rakennetaan perään systeemi, millä laakakasetin filmitaso osuu samaan kohtaan. Kalibroidaan mittaetsin ja ruvetaan valokuvaamaan. Kuulostaa helpolta, mutta voi olla mahdoton toteuttaa. Ei tämä vissiin auttanut yhtään.

LISÄYS: helpoin tapa päästä laakafilkan (3X4") makuun on laittaa tuo kuntoon ja kuvata Fujin 100:sta pakkafilkkaa. Printin lisäksi valkaisemalla saa värinegatiivin ilman oranssia maskia.

2. Vs: Polaroid 360 kamerasta mahdollista tehdä 4x5 filmiä käyttävä kamera?

Kaikki elektroniikka on paristot aikanaan vuotanut ja tuhonnut piuhat jne, joten on vain aihio periaatteessa jäljellä. Zeissin mittaetsin tuossa on ja alumiinirunko. Kyllähän tuo linssikin on ihan ok ja lasinen, mutta kun suljin ei kait toimi sähköjen vuoksi? Taitaa olla mahdoton tehdä mulla nyt.

3. Vs: Polaroid 360 kamerasta mahdollista tehdä 4x5 filmiä käyttävä kamera?

Ei tuo kuulosta mahdottomalta projektilta. Jos paristot ovat vuotaneet, niin sekään ei ole maailmanloppu. Paristokotelohan tuossa kamerassa on rungossa erillään optiikan elektroniikasta, joten puhdistamalla johdot ja kotelon se todennäköisesti toimisi. Sen saa myös helposti muutettua nykyparistoille sopivaksi.

4. Vs: Polaroid 360 kamerasta mahdollista tehdä 4x5 filmiä käyttävä kamera?

Juu, tuosta on nyt kaikki sähkönrippeet otettu aikanaan pois. Tuohon on varmaan ainoa keino kunnostaa ja laittaa linssi/suljin ja kuvata fujin instanttia. Joitain ohjesivuja löyty eilen ja näitä voi selailla. 4x5 modaus saa jäädä. Ongelma on lähinnä 114mm linssin löytäminen, mutta ilmeisesta 120mm ei vielä aiheuta kovasti heittoa mitä olen ohjeita lueskellessa ymmärtänyt.

5. Vs: Polaroid 360 kamerasta mahdollista tehdä 4x5 filmiä käyttävä kamera?

Nyt on 335 saanut lasilinssit jotka joutui eläkkeelle tuosta 360 mallista, pitäisi vielä saada varmistettua että tarkennus on kohdillaan jotenkin?
    Jostain pitää vielä suljin ja linssi löytää tuohon toiseen ja miettiä sitten että miten eteenpäin.