Vs: Jäätä Voi herra jumala kun on hieno kuva sommittelultaan ja sävyiltään. Sulla on kyllä silmää, jokainen kuva oikein häikäisee. Mielenkiinnosta, millä kalustolla ja mahdollisesti filmillä ja millä skannattu. T Jukka
Vs: Jäätä Pentax 645 / 35mm ja himmenetty aika tappiin filminä Fuji Velvia 100F. Nikon coolscan 9000 ED ja leivottu fotarissa musta valkoiseksi.
Vs: Jäätä Onnittelut, hieno ja miellyttävä kuva. Kaikki elementit aika lailla kohdallaan. Mielenkiintoista myöskin kuulla kuvaus- ja skannauskalustosta. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että nämä tiedot tuovat kuvien katseluun mukavan lisäyksen, vaikka täällä monet ovat sitä mieltä että sillä ei ole mitään merkitystä.
Vs: Jäätä Jo vain, etualan kivet näyttää pukeutuneen ennen näkemättömiin valkoisiin asusteisiin, loppusilauksena valkoista lumihilettä. Kivien jälkeen avautuva monttu hyytävään veteen, taivaanrannan vaakasuora pilviputkilo, ylemmäs yläviistoon johdattelevat haituvat. Tässähän on kohta aineksia 4D kuvaksi (veden pinnan jälkeensä jättämät pystysuorat aikasiirtymät). Vaikee tätä on parantaa.
Vs: Jäätä Hieno kuva! Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että tiedot ovat hyvä lisäinformaatio. Vielä kun olisi aidolle mv-filmille kaapattu
Vs: Jäätä Olen tässä hiukan miettinyt, josko vielä lataisi mustavalkoista filmiä kameraan, kun tuli hankittua 4x5" fieldikin. Väri matskulle vaan on niin helppo kuvata>>>scannata, ettei ihan heti "pimiöpeikoksi" haluisi ryhtyä.
Vs: Jäätä Lataa ihmeessä, sitä kun ei mikään voita! Saathan sitten yhtä helposti negat skannattua ellei pimiötouhu kiinnosta.
Vs: Jäätä Kaksi näkökulmaa asiaan: 1) Kyse ei ole mielipiteistä. Tiedot tuovat _sinulle_ mukavan lisäyksen. Se on fakta. Yhtä iso fakta on se, että ne eivät tuota mukavaa lisäystä kaikille muille. Joitakin ne jopa häiritsevät. Jotkut pitävät niiden toistuvaa esilläoloa filosofisena virheenä. 2) Viestinnän onnistuminen. Hyvä viestintä tiivistää sanottavaa ja poistaa opäolennaisuudet. * Jos on kyse kuvista, kuvien viesti menee paremmin perille, kun katsojan mielen painotuksia muualle vievä oheistieto ei ole viestissä mukana (vaan ja vaikkapa kalustokuvailuun pyhitetyssä viestiketjussa). * Jos taas kyse on välineistä, kuvat voisi poistaa prioriteeteiltaan vähäisempinä...
Vs: Jäätä Kyllä kuvan tallennustiedot ovat hyvä lisä. Tekniikka on osa valokuvausta. Ainakin joillekin, minä mukaanluettuna. Jos ne jotakin häiritsevät, jättäköön lukematta. Sama asia kuin televisiossa. Virta pois, jos tulee huonoa ohjelmaa. T Jukka
Vs: Jäätä Eihän se kiinnosta miksi tai miten kuva on otettu. Toivottavasti kuva kertoo miksi se on otettu. Mutta miten tieto millä se on otettu voisi huonontaa kuvan viestiä, ärsyttää tai olla jopa filosofinen virhe? Naurettavia väitteitä, mietitte liikaa näitä juttuja. Vai menikö tässä nyt jonkun kuvaelämys täysin pilalle kun timppis kertoi millä kuva on otettu?
Vs: Jäätä se on vähän sama asia, kuin se, että taikuri ei paljasta temppujaan. vaikea selittää, mutta joskus tekniikkatieto syö osan magiasta.
Vs: Jäätä Kuvaa arvioitaessa ei teknisillä tiedoilla ole merkitystä, mutta jos halutaan selvittää kuinka ja miten se on toteutettu, niin silloin tiedoista on hyötyä. Mielelläni kerron kysyttäessä nämä tiedot, mutta automaattisesti en niitä kuvaan lisää. Olen aika varma, että kuvaan suhtaudutaan eri tavalla, jos kuvan alla lukee Deardorf 8x10" tai Canon ixus.
Vs: Jäätä No jos kuvaa arvioitaessa teknisillä tiedoilla ei ole merkitystä, miksi sitten suhtauduttaisiin kuvaan eri tavalla jos sen alla lukee Deardorf tai Canon Ixus? En nyt jaksa sen kummemmin tästä asiasta väitellä, se lisää tiedot joka näin haluaa tehdä. Jos tallennustiedot jonkun mielestä on Top Secret, olkoon sitten näin. Jotenkin vaan tuntuu turhalta kysyä erikseen "hieno kuva - millä otit?". Ja minä en suinkaan ole ainoa kysyjä. Ei se tallennustieto kuvaa huononna - eikä paranna. Se vaan antaa mielenkiintoista lisätietoa miten kuva on tehty.
Vs: Jäätä Kompositio on upea ja kuva on hieno, riippumatta siitä, millä se on otettu. Etualalle kaipaisi hiukan lisää skarpiutta, tilttioptiikka olisi poikaa tämmöisissä. Tosin, nettikoosta nyt on turha yksityiskohtia tiirailla.