Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

kirjapainon suurennuskoneen linssit

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana ilkkis, 16 Heinäkuu 2011.

    Minulla on kirjapainosta poistetun surennuskoneen linssejä 4kpl 1:2,8 f=90mm Rodenstock rodagon, 1:5,6 f240mm rodenstock rodagon. 1:5,6 f=150mm rodenstock rodacon. 1:9 f=360mm rodenstock Apo-Ronar.Nämä objektiivit ovat olleett kiini metalli alustassa peräkkäin ja sivuttain levyä siirtämallä haluttu objektiivi tuli käyttöön. 1:2,8 f=90mm objektiivin yläpuolen linssin sisäpuolella on valkoisia pieniä kiteitä(olisiko kuivunutta linssin asennuksessa käytettävää kittiä.Aikanaan otin ne talteen kun ajattelin rakentaa niistä laatikkokameran johon olisi laittanut filmilevyn tai valokuvapaperin laatikon takaseinälle.Linnssit ovat odottaneet projektia jo 15 vuotta.Kun katselin esitteitä eri kameroihin saatavia soviterenkaita,tuli mieleen että olisko niillä käyttöä myös 0lympus OM4 tai olympus E 3 :ssa
     
  1. c

    c Well-Known Member

    5 360
    103
    63
    Vs: kirjapainon suurennuskoneen linssit

    Palkeiden päähän vaan niin kyllä niillä kuvaa
     
  2. Vs: kirjapainon suurennuskoneen linssit

    Vielä tähän aiheeseen liittyvänä olisin kysynyt mistä palkeen pituudesta kannattaisi yrittää lähteä liikkeelle noin suunnilleen ja kumpaa kuvauspuolta linssit tukevat paremmin macro vai luonto/muotokuvausta.Linsseissä ei näytä olevan värikalvo pinnoitetta.Olisko kellään mitään tuntumaa esim. jostain värisuodattimesta, jonka vois laittaa etummaisen linssin eteen,tai onko se nyt edes tarpeellista,kun nykyään tyntuu olevan kuvankäsittelyohjelmia jos jonkinlaisia.
     
  3. c

    c Well-Known Member

    5 360
    103
    63
    Vs: kirjapainon suurennuskoneen linssit

    Et sä mitään värisuodattimia tarvitse (pinnotuksella ja värisuotimilla ei ole mitään tekemistä keskenään), ja palkeen pituuden määrittää polttoväli & se kuinka lähelle haluat tarkentaa. Välttämättä et tarvitse kovin pitkää paljetta, ainoastaan tarkennukseen ja sitten noi pitemmät lasit (apo ronar) esim vaan sopivan putkenpätkän päähän joka tulee palkeiden päähän. 90mm lasi esim. tarvitsee sen 90mm etäisyyden himmentimestä filmille/kennolle äärettömään tarkentaessa.

    Noi on optimoitu lähietäisyyksille, että vissiin se optimi etäisyys olisi siis joku portretti etäisyys. Mulla on 480mm apo ronar 8x10 kamerassa käytössä ja se on ainakin julman terävä portrettilasina!

    Mutta mitä suurennoskonelaseja yms. kokeillut.. ne on olleet kaikki erittäin hyviä ihan pitemmilläkin etäisyyksillä. Mutta en usko että sä varsinaisesti voitat noilla mitään suhteessa sun normi optiikoihin. Ellet esim. halua kikkailla jotain tilttihärpäkkeitä, noissahan on piirtoympyrää aika mukavasti kinofilmille.
     
  4. Vs: kirjapainon suurennuskoneen linssit

    Kokeile sitä etäisyyttä. Seinästä vedät ulospäin, kunnes ikkunan maisema on tarkka, ja sitten vaan mittaamaan, ja kas, sepä oli sama kuin mitä objektivin kyljessä luki ;-)
     
  5. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: kirjapainon suurennuskoneen linssit

    Tilttihärpäke syntyy tuollaisesta objektiivista aika kivuttomasti. Ensin bongataan e-baysta kuolleen merkin huippupalje (Minolta sr), jossa on liikunnat valmiina ja pari sovitetengasta. Suurennuskoneiden objektiiveissa on usein käytetty m39 jenga. Sen saa sovitettua Minoltan sr bajonettiin. Värkin perään Minoltan palkeeseen sopiva, makrokäyttöön tarkoitettu soviterengas tai pari. Ja niin oli syntynyt hyvä ja halpa tilthärpäke, jolla voi kuvata sekä kaukokohteita että lähijuttuja.

    Miksi Minolta sr? Ne ovat hyviä ja halpoja kun eivät suoraan sovi mihinkään nykykameraan. Ilmeisesti Mamiyan 645 palje olisi säädöiltään monipuolisin, jos sellaisen löytää.

    jk