Onko kenellekään tullut vastaan simppeliä, toimivaa ja tietenkin ilmaista kirjanpito-ohjelmistoa? Pitäisi tehdä pienen yhdistyksen kirjanpito enkä jaksaisi tilikirjaan väsätä. Rahaa ostamiseen ei ole. Exceliinhän sen voisi turata, mutta ei jaksa kikkailla.
Varokaa Exceliä! Olen hankkinut ihan oikean kirjanpito-ohjelman, tosin silleen laittomasti, että se on alunperin yhden yhdistyksen hankkima ja minä sitten vaan "satuin" saamaan ne hetkeksi, ja ohjelma omalle koneelle. Toimii ihan sutjakasti ja on hyväkin. Mutta ei excelillä oikeasti voi kirjanpitoa pitää, siinä joutuu liikaa kikkailemaan ja kikkailussa joutuu opettelemaan kirjanpidon perusteet ja laskennat sen verran tehokkaasti, että tulee tehneeksi oman kirjanpito-ohjelman. Eikä se sittenkään ole samalla tavalla toimiva. Olen koettanut etsiä uutta ohjelmaa, mutta sellaisen halvan ja toimivan löytäminen on osoittautunut vaikeaksi. Jos pidettävällä on jotain 60-300 kirjausta per vuosi, tuntuu vähän koomiselta ostaa joku iso, konserniyrityksille suunniteltu ohjelma. Nimim. aikoinaan 7 sarakkeisilla tilikirjoilla tuskaillut.
Tuolla on jotain suomalaisia yhdistyksille/pk-yrityksille tarkoitettuja ohjelmia listattuna: Vapaatohjelmat.fi - Etusivu