Itse oon viimepäivinä taas elvyttänyt kuvausharrastusta. Siihen liittyy kerran päivässä pähkäilty (julkaistu) kuva. Otan sen oikeaoppisesti kameralla. Kännykkä on hyvä johonkin kuvaamiseen, mutta jotenkin se menee jollain apsilla kikkailuksi tai jotain muuta. Oon kyllä käsitellyt rumasti kamerallakin otettuja kuvia, mutta silti se tuntuu paljon mukavammalta kuin kännykällä napattu kuva. oon tätä samaa tehnyt monena vuotena ennenkin, sitten tuli kännykkä vahvasti mukaan mutta se alkas jotenkin hiipumaan. Saappanährä päästäänkö nyt vuosi loppuun...ja ehkä siitäkin eteenpäin.
En osaa vastata kysymykseesi, mutta kannykkäkamera on lähes aina mukana. Tulee räpsittyä kuvia tilanteista, joissa kamera tuskin on ollut mukana. Ei kai kukaan koko ajan kulje kamera kaulassa. Tuskin se on valokuvausharrastusta, mutta mainio tapa kerätä muistoja itselleen reissuiltaan. Ja tilannekuvaamiseen nykyiset kännykamerat ovat yhtä hyviä kuin mikä tahansa kamera.
Äkkipäätä veikkaisin, että yli 95% ihmisten harrastusmielessä ottamista kuvista on otettu puhelimen kameralla. Siinä mielessä alkuperäisen viestin kysymys on hieman outo. Puhelinkameroiden kuvalaadun parantuminen ja kuvaukseen tavalla tai toisella liittyvien sovellusten lisääntyminen lienevät molemmat kasvattaneet sekä puhelimella kuvaajien että kuvien määrää. Ainakin kännykkäkamerat käytännössä tappoivat takavuosien halvat digipokkarit pois markkinoilta. Siten kännykkäkamera on varmaankin vain lisännyt kuvausharrastusta; nyt jokaisella on kamera koko ajan mukana. Kommenttina Seppo R:lle: minulla on kyllä aina jokin filmikamera mukana (paitsi jos käyn vain viemässä roskapussin ulos, mutta muutoin kyllä Varmaan monella muullakin tämän forumin käyttäjällä. EDIT Eri keskustelunaiheita tähän liittyen voisivat olla esimerkiksi: - kännykkäkuvien säilytys ja varmistus - kuvaukseen liittyvien puhelinsovellusten estetiikka - kännykkäkuva mediana eri ikäluokissa ja sosiaaliryhmissä - joko viimeinkin filtterit, AI ja erilaiset huiputusalgoritmit tuhoavat "aidon" kuvan? - vai onko filmin renessanssi (?) osoitus kuvallisen kulttuurin entistä voimakkaammasta kahtiajakautumisesta? Jos, niin onko se sitten vain osa kultturisesta kahtiajakautumisesta?
Mulla on kolmenlaista kuvaamista. Työkuvaamiset joka on sitä mitä nimikin sanoo. Sitten harrastusmielessä otetut kuvat kameralla, enemmän mietittyjä kuvia. Sitten kännykkäkuvat, joista osa ihan muistiinpanoiksi ja sitten hyvä eteen sattunut tilanne tai sattumus. Kännykällä en kuitenkaan lähde jotain kohdetta kuvaamaan muutakuin muistiinpanomaisesti. Tuo harrastusmielessä ”tosissaan” otetut kuvat meinas välillä loppua kun kuvasin vaan kännykällä. mun kännykkä ei tosin ole viimeisen päälle....ja vaatiis uutta akkuakin.
Tuota muistiinpanomaista kuvaamista ja eteen sattuneiden tilanteiden kuvaamista kännykät ovat varmaankin lisänneet räjähdysmäisesti. Filmiaikaan tavallinen tallaaja ei oikein niin taajaan voinut juuri tuollaista kuvaamista harrastaa; filmihän ei ollut ilmaista. Ennen digiä ehkä kiekko- ja APS-kameroilla pyrittiin saamaan suuret massat kuvaamaan paljon ja jatkuvasti, mutta tuo aika taisi kuitenkin jäädä aika lyhyeksi? Eikös siinä käynyt suurin piirtein niin, että siinä vaiheessa kun kamerakaupat ja kuvaamot juuri saivat investoitua APS:ään, tuli digi ja teki investoinneista kannattamattomia? Toinen kysymys olisi se, mielletäänkö yllä olevan kaltaista kännykän kameran käyttöä miksikään kuvausharrastukseksi?
Parhaat puhelikamerat pesee pokkarit 6-0 ja "normaali"optiikkatasolla entry-levelin järkkäritkin. Toki hinnatkin ovat näillä puhelimilla korkeammat. Järkkärien edut tulevat esiin vasta pitemmillä polttoväleillä. Lisäksi puhelinkameroiden softat käsitellä kuvia enemmän kuin monet järkkärikuvaajat omiaan. Ja se puhelin on aina mukana, jolloin se on myös se tilanteen "paras" kamera.
Digipokkarikuvaamista en oo harrastanut juuri ollenkaan. Hitaalle ukolle ei käy hitaat kamerat. Kuvalaadussa meidän pokkarit on ollut aika kuraa. Ittellä oli Nikon Coolpix 990 hyllyssä 2 vuotta. Meinasin sillä kuvata jotain järkevää mutta ei se kelvannut mihinkään. Sitten tuli D100.....Heti valmis kamera jonka jälkeen pokkarilla ei ollut mitään jakoa. Puhelin on hidas, järkkärikamera on heti valmis. Peili-Canonissa riittää kun painaa laukaisinta kun virta voi olla aina päällä. Siinä ei kännykällä ole jakoa. Puhelimelle hitauden antaa anteeksi, pokkarille ei mitenkään. mulla kännykkä on ipponi 6, uuren akun meinaan hankkia niin menöö taas pari vuotta.
Kännykkä ei yksinkertaisesti kykene korvaamaan "oikeaa" kameraa tietynlaisissa tilanteissa, joten kysyntää tulee aina olemaan eikä kuvausharrastus niiden vuoksi kuole. Itselläni on talo täynnä erilaisia kameroita ja kännykälläkin tulee kyllä kuvattua, mutta sillä otettavat kuvat ovat lähinnä a) muistojen taltioimista (kun laadulla ei ole väliä ja oikeaa kameraa ei ole mukana) b) muistiinpanojen tekoa (tyyliin "otanpas tuosta mainoksesta kuvan niin muistan perehtyä asiaan myöhemmin") c) skannerin korvaaminen nopealla laitteella (esim. kuittien arkistointi) Ei tulisi todellakaan mieleen edes yrittää kuvata maksavia asiakkaita taikka esim. urheilutapahtumia tai sirkusesityksiä tms. kännykällä.