Kilahdin. Ostin foorumilta toyo45A:n ja etsiskelen siihen 4x5" kasetteja 9x12cm kasettien kaveriksi, jotta voisin hyödyntää paremmin tarjolla olevia filmejä. Nettikaupoissa näyttäisi kasetteja olevan tarjolla. Tiedustelisin foorumilaisten kokemuksia. Mistä olette tavaraa onnistuneesti hankkineet. Toyon kasetit kiinnostavat mutta muutkin toimiviksi koetut Toyoon sopivat mallit voivat käydä. Saattaisin ostaa niitä tarvittaessa isomman erän kimpassakin, jos jotakuta kiinnostaa. Minulla ei ole tilaa suurennuskoneille tms., joten pienet pinnakkaiset kiinnostavat. Millaisella telineellä, puristimella tms. värkillä olette niitä tehneet ja mistä niitä saisi? Olen paperipinnakkaisia kokeillut, mutta homma on mennyt nysväämiseksi, kun ei ole ollut riittävän tukevaa alustaa ja lasilevyä pytyn kannen päällä. Lamppuna minulla on ollut heikkotehoinen tavallinen lamppu ja pari keltaista muovipussia "Multigrade" -suodattimena siinä päällä. Valohoidon olen ajoittanut tyttären metronomilla, jonka mukaan olen räpsinyt kytkintä (terveisiä vaan suljinaikojen mittaajille - ei siinä sadankaan prosentin virhe pilaa kuvaa sataa prosenttia, kun ollaan suunnilleen oikean valotuksen hehtaarilla).
Vs: 4x5 laakafilmikasetista ja pinnakkaisista Kameratori https://kameratori.fi/linhof-9x12-cut-film-holder-4x5
Vs: 4x5 laakafilmikasetista ja pinnakkaisista Näitä siis minulla on, mutta haluaisin 4x5" filmikoolle sopivan kasetin. Sisuskalut ovat erilaiset vaikka ulkomitat ovat samat. Kameratori on toki minulle tuttu.
Vs: 4x5 laakafilmikasetista ja pinnakkaisista Esim tuosta löytyy jos jotakin http://www.ebay.co.uk/sch/Cameras-Photo ... _PrefLoc=3"]http://www.ebay.co.uk/sch/Cameras-Photography-/625/i.html?_from=R40%7CR40&_nkw=4x5+film+holder&rt=nc&LH_PrefLoc=3 Joillakin on vaan sekavasti kerrottu onko 4x5 vai 9x12 filmille. Silloin kannattaa kysyä vaan myyjältä kumpi filmi oikeesti käy.
Vs: 4x5 laakafilmikasetista ja pinnakkaisista pinnakkaisiin mulla on 13x18cm 4€:n valokuvakehys johon olen tehnyt maskin mihin filmi mahtuu melko tarkasti. Maski kehykseen lasin päälle ja filmi maskiin, sen päälle valokuvapaperi ja sitten pohjalevy, kehyksen taakse olen laittanut ruuvin joihin sujautetaan vanerisuikale ja sen ja pohjan väliin kaksi kiilaa. sitten vaan valottamaan.
Vs: 4x5 laakafilmikasetista ja pinnakkaisista ja optiikasta Kiitokset neuvoista. Maskijärjestelyä pitää kokeilla. Toyoon kiinnostaisi myös 90mm laajakulma tai laajempikin kohtuullisella hinnalla sulkimineen pääasiassa mv-maisemakäyttöön. Millaista ratkaisua kannattaisi harkita a) kohtuullisella hinnalla b) kohtalaisen hyvällä laadulla. Siis hintakategorioissa a) edullinen ja käyttökelpoinen tai b) laadukas mutta hinnaltaan vielä harrastelijan sietokyvyn rajoissa. Siis mitä olette itse arvioineet kokemusperäisesti hyviksi valinnoiksi ja mitä on kohtalaisen yleisesti saatavilla. Mihin seikkoihin pitäisi kiinnittää huomio?
Vs: 4x5 laakafilmikasetista ja pinnakkaisista Paras reissulaajis mielestäni on Schneiderin Angulon 90mm f6.8. - Pieni, kevyt, varsin laadukas mv-kuvaukseen. - Varsin edullinen hankkia Pieni on kaunista ja optiikka tulee otettua mukaan jos esim patikoi paljon. Mahtuu jopa paikallaan suljetun Toyon sisään.