Pitkään on ollut kamerat hyllyssä, mutta nyt kiinnostaisi taas kuvailla, tai ainakin hankkia kalustoa. Caffenol hommat olleet pienessä kokeilussa, mutta 120-koon filmi alkaa käydä kalliiksi. Vieläkö täältä löytyy filmikuvaajia? Olen miettinyt vaihteeksi kinokoon kameraa ja Nikonin F6, F80 ja F100 olleet mielessä. Canonilta en osannut heti nimetä suosikkeja, näyttäisi että tuotanto siirtyi digiin vähän Nikonia aiemmin. Kriteerinä kameralle on, että saisi olla hyvin toimivat valonmittaukset ja muut elektroniikat. Siten myös akku tai patteri kunnollinen / mahdollista vaihtaa kunnolliseen. Kameran pitää myös olla melko järeä ja ei ainakaan kevyimmästä päästä. Objektiiveista en paljoakaan tiedä, onko Canon vai Nikon parempi vaihtoehto (objektiivien laatu, hinta, saatavuus). Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä. Mitä kinokoon filmikameroissa yleensä kannattaa katsoa?
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Konicaa on halpa. Canonia löytyy eniten. Nikon on laadukas. Tämmösiä näkemyksiä minulta. Joku saa kumota nämä väitteet.
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Katselepa esim. täältä. Takuuhuollettuja vaihtolaitteita Kamerahuolto Mustonen & Laine http://www.saunalahti.fi/kamerahu/page3.html
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Tuosta listastasi minulla on F100 käytössä ja se kyllä täyttää nuo listaamasi ehdot, olen siihen tyytyväinen. Se ei ebayssä hirveitä maksa, on sen verran yleinen. Nikonin oma lasitarjonta on määrällisesti ja laadullisesti riittävä, ja onhan siihen piraattejakin. Jos et automaattitarkennusta välttämättä tarvitse, niin Nikonilta voisit ainakin speksien puolesta tarkistaa F3:n (klassikko, kestää ja kestää, pitkäaikainen ammattimalli) ja miksei FE:n, FA:n ja FM:n eri variaatioineen. Niissä ei ole yhtä kehittynyttä elektroniikkaa kuin F100:ssa vaan ne ovat eri tavalla viehättäviä. Pentaxin kehittyneita filmirunkoja olivat lähinnä Mz-5n, Pz-1p ja Mz-S. Ne eivät kuitenkaan ole samalla tavalla "jämeriä" kuin esimerkiksi Nikonin F100, mutta kaksi jälkimmäistä ovat elektronisesti hyvinkin komplisoituneita. Mz-S taitaa tosin olla aika vaikeasti löydettävissä ja luultavasti kalliskin. Pentaxeilla kuvaan itse aika paljon, sillä puolella taas päinvastainen (täysmekaaninen) ja hyvin viehättävä malli on KX. Canoneista minulla ei ole juurikaan kokemusta. Edullinen ja ehkä nykyään hieman eksoottinenkin tapa olisi sitten ostaa joku M42-runko joihin saa pikkurahalla monenlaisia ja hyviäkin laseja (nuo M42-lasit käytävät adapterilla Pentaxeihin suoraan ja lasillisen adapterin kanssa huonommin vaikka Nikoneihin (moniin muihin myös)) No, jos nyt olisin ostamassa vaatimuslistasi mukaista runkoa, niin ostaisin edelleen tuon Nikon F100:n. EDIT: Ehkä kannattaa (ellei lähde sitten tuolla M42-tielle) keskittyä filmiajan keskeisiin merkkeihin, korjausmahdollisuudet lienevät paremmat ja jos laite kerta kaikkiaan hajoaa tai häviää on helpompi hankkia uusi tilalle, samoin optiikkavalikoima ja -saatavuus on parempi. Tämä tarkoittaisi vähintään aluetta Canon - Nikon - Olympus - Pentax - Contax. Leica on sitten oma (eikä ihan halpa) tarinansa. EDIT2: Kannattaa myös etukäteen katsella sitä, missä määrin runkoon on lasitavaraa saatavissa, järkkärin idea kun on tuossa lasien vaihdettavuudessa... Itselleni sekä laseja että runkoja on vuosien saatossa kertynyt aivan liikaa, eikä loppu ole näkyvissä vieläkään.
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Nikon F100 varmaankin on aika hyvä standardi hinta-laatu akselilla. Kameran mittaripuoli on kyllä järjestyksessä kunhan muistaa, että F100:n "Nikon Matrix" on hyvä dialle ja keskipainotteinen valotus on se paras mv- ja värinegatiivifilmille. Jos järeää kalustoa halajaa niin F5 on silloin oikea osoite. Hinta ei ole paljon korkeampi mutta painoa ja aika harvoin tarvittavia ominaisuuksia saa paljon lisää. Ei ollenkaan huono vaihtoehto.
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Totta tuokin. Iipeissä näyttää F100:en bin-hinnat lähtevän noin sadasta eurosta (mikä on naurettavan halpaa) ja F5:en vastaavasti noin kahdestasadasta (mikä on naurettavan halpaa).
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Kolme nousee ylitse muiden: uusimmat Minoltat, Nikon ja EOS sarjan Canonit. Niitä voi saumattomasti käyttää vastaavan digikaluston kanssa ristiin. Minoltan suku jatkui Sony tuotemerkin alla. Canoneista tietenkin EOS-1 sarjalaiset ovat ne järeimmät. Niistä EOS 1V oli viimeiseksi tuotannossa vuoden 2013 alkuun asti. http://www.kenrockwell.com/canon/eos/1v.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS-1v Vanhempia FD Canoneita kuten F-1 saa aika halvalla tänä päivänä. Mutta ei pidä unohtaa tietenkään muitakaan merkkejä ja niiden parhaita malleja. Olympukset ja Pentaxit ovat edelleen pieniä ja siroja. Leican R sähkömallit ovat suorastaan ilmaisia, niihin tosin uppoaa rahaa kun lasitavaroita kerää paketin. Selailin juuri käytettyjen listaa, jossa R3 ja R4 rungot maksavat alle satasen SL mallin saa 150€ hinnalla.
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Pitkälti samoja mielipiteitä, mutta en ehkä menisi M42 runkoa ostamaan, koska siihen sopivat lasit on aina manuaalitarkenteisia, K-bajolle sitä vastoin on tarjontaa edelleen ja ehkäpä jopa FF puolelle jos huhut FF rungosta joskus toteutuvat. Minoltaa pidän A bajolla erittäin hyvänä vaihtoehtona, kaikki lasit on AF laseja ja kaikki sopivat edelleen myös Sonyn A-runkoihin ja SLT sovitteella nexeihin ja uusiin a7 runkoihin. Pitäisin Minoltan lasitarjontaa aavistuksen laadukkaampana kuin Pentaxin K-sarjan AF lasitarjontaa, mutta kyse on pitkälti siitä millaista settiä on rakentamassa, Pentaxin primet vastaa haasteeseen paremmin kuin Pentaxin zoomit. Nimimerkillä: Pentax/Minolta vekotinhullu
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Onko johonkin merkkiin laseja valmiina? Nikonin f100 on hieno peli ja käytettynä saa suht edullisesti. T Jukka
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Kinokoossa ehdoton oma suosikkini Contax AX. Melkoisen järeähkö mukana kanneltavana, mutta toisaalta tekeekin sitten sillä uniikilla tavallaan myös kaikista manuaaliopiskoista automaattitarkenteisia. Adaptereillahan siihen saa C/Y linssien lisäksi myös muita vaihtoehtoja käyttöön. Käsittämättömän hyvä ja varma laite ja ainakin itselleni myös tosi hyvin käteen sopiva kinari. http://photo.net/equipment/contax/ax Viime kesänä louskuttelin myös useammankin rullan hankkimallani Canon EOS 3:lla, joka myöskin mukava käyteltävä. Toi Canon EOS 3 jäänyt kuitenkin itselläni Contaxin takia sittemmin tyystin hyllylle ja käyttelemättömäksi ja pitänyt laitellakin sitä myyntiin, mutta en sitten ole vain vielä saanut aikaiseksi. Muuten olen itse viimeaikoina leikkinyt kinokoossa pienemmillä Fed-3 ja Zorki-6 kameroilla, jotka toki eri kategoriaa.
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Jos pitää olla automaattitarkennus, F100 on yksi hyvä vaihtoehto, johon tutustuminen ei tule kalliiksi ja se on helppo hankkia. Samoin jos kiinnostaa VR tai yleensäkin G-sarjan objektiivit. Jos tietää että akkukahva tulee olemaan kamerassa yleensä kiinni, voipi F5 olla valintana. Virtalähteet eroavat kaikissa mainituissa toisistaan. F80/F100/F6 eroavat myös toisistaan mutta niitä yhdistää vaatimaton kapasiteetti ilman akkukahvaa. Kannattanee lueskella käyttökokemuksia virran riittävyydestä ja vaihtoehtoisista paristoista/akuista varsinkin jos pakkasellakin kuvataan. Itseäni alkoi kiinnostaa Nikonin digiin hankkimieni modernien objektiivien käyttö filmille siinä määrin, että ostaa napsautin toissapäivänä F100 rungon kokeiluun F3:n rinnalle. Mukana tulee sekä rungon paristopidin että akkukahva. Jos on suuntautunut manuaalitarkenteisiin objektiiveihin, runkovaihtoehdot lisääntyvät suuresti. Sopivien tähyslasien saatavuus kannattaa silloin myös tarkistaa, jos AF-ajan rungot edelleen kiinnostavat. Vaikka onhan niissä usein ne digeistä tutut merkkivalot kuitenkin...
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Kunhan jotain näytettävää syntyy. Pitänee alkaa parempaan mentaalivalmennokseen, jotta saa ajankäytön tavoitteelliseksi. Nyt kun katson taaksepäin muutamia vuosia, aikaa on riittänyt varusteluun, testaukseen ja kameroitten ulkoilutukseen ja vain jossain määrin filmien kehitykseen (perässä laahaa) mutta ei yhtään kuvien tekemiseen negoista. Siihen pitää tulla muutos. Onhan tuohon vaikuttanut mm. neljä muuttoa seitsemään vuoteen ja tietenkin sata muuta syytä. En pidä siitä, joten muutos nyt, tavoitteena ennen kevättä negat järjestykseen ja pimiössä pää auki. + digitointia negoista suoraankin
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Olen Canon EOS 700 filmijärkkärillä ja EF 16-35 f2.8 II putkella tehnyt yhden filkan. Ihan mielenkiintoinen rojektihan se oli. Varsinkin kun noita Canonin EOS filkkarunkoja saa melkein ilmatteeksi. Parilla kympillä siis.
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Ehdotan F100. Minulla on se ja siinä toimii hyvin minun D800 objektiivit, esim. Nikon AF-S Nikkor 16-35mm 1:4 G ED VR.
Vs: Kinokoon filmijärkkärit F100 on helmi. F80 myös kiva, mutta siinä on järkyttävä laukaisuviive. EOS-3 hieno vekotin ja EOS-1:n eri versiota voi käyttää vasaran korvikkeena. Yhtä kaikki, niin entisaikain ammattimaiset kinofilmikamerat ovat tällä hetkellä niin halpoja ettei kannata millään "välimallilla" tuskastella.
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Peilin vaimean äänen kustannuksella, mutta erittäin ali-arvostettu kamera. Lukee G -laseja, on pieni, kevyt ym . Myynnissä saa n 30 e-50 e . Itse möin ilman hv huutonetissä 18 e:lla , kyllä vitutti mutta peli on raaka. Itse pidän kyll'ä tärkeimpänä objektiivin ominaisuuksia, jos nyt kamera ei ole ihan hirvee.
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Tuollakin odottelee uutta omistajaa muutama runko: https://www.jaskamerakauppa.fi/fi/13-vintage-kauppa#/valmistaja-nikon/tuoteryhma-jarjestelmakamerat
Vs: Kinokoon filmijärkkärit Mikäli laukaisusormen välitön yhteys sulkimeen on itselleen tärkeä, kannattaa Nikon F80 unohtaa; laukaisuviive on todella hämmentävä. Toinen miinus tulee rungon äännekkäästä tarkennusmoottorista. Muilta osin F80 on loistokamera!