Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana sahlmvil, 22 Marraskuu 2007.

    olen kuvaillu kinojarkkarilla jonkin aikaa ja olen tassa siirtymassa 2000-luvulle ja digiaikaan. olen tutkiskellut erilaisia digijarkkarivaihtoehtoja mutta yksi asia kummittelee mielen syovereissa. pystyyko missaan digijarkkarirungossa kayttamaan kinon objektiiveja? olen kovasti talla hetkella mielistynyt canonin 400d:en, mutta kun nuo objektiivit tuppaavat olla aika kalliita niin ajattelin ottaa selvaa tasta asiasta. kiitoksia kaikille vastaajille.
     
  1. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Ratkaisevaa on, mitä kinon objektiiveja aikoisit käyttää. Kyllä melkein kaikissa digijärkkäreissä voi käyttää joitakin (järkevästi, tai ainakin jotenkin).
     
  2. Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Pystyy.
     
  3. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Esim. Canonin FD-objektiivit on aika ongelmallisia.. kun taas M42-kierteellä tai Pentaxin K-bajonetilla olevat saa hyvin Pentaxiin ja jotenkin Canoniin. Canoniin saa myös esim. Contaxin(/Yashican) tai Olympuksen objektiiveja. Nikonit saa Nikoneihin mutta kaikki järkkärit ei toimi niin kätevästi manuaalisten lasien kanssa kuin kalliimmat järkkärit (valonmittaus).
     
  4. Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Kannattaakohan tässä kaikkia vaihtoehtoja maailmasta, näillä lähtötiedoilla käydä läpi?
     
  5. jupe74

    jupe74

    39
    0
    0
    Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    No ainakin kaikki Canonin valmistamat EOS järjestelmäkameroille tarkoitetut objektiivit (= Canon EF) toimivat sekä filmi- että digirungoissa. Sitten on erikseen vielä EF-S objektiivit jotka on tarkoitettu EOS 300D, 350D, 400D, 20D, 30D, 40D sekä tuleville pikkukennoisille digirungoille. Suurin osa EOS järjestelmälle tehdyistä Sigma, Tamron, Tokina jne. objektiiveistäkin toimii uusien digirunkojen kanssa, mutta poikkeuksia on ja niistä on hyvä ottaa selvää ennen ostopäätöstä. Kyllä nuo Sigmat ja muut siis kiinnityksen puolesta sopii, mutta ongelmat tulee sitten elektroniikkapuolen yhteensopivuuden kanssa...

    Nikonin digijärkkäriin taitaa sopia kiinni kaikki vanhat filmiajankin Nikkorit, mutta vain paremmissa rungoissa toimii kaikki niinkuin pitääkin. Pentaxiinkin sopii vanhat filmiajan optiikat ja Sonyyn vanhat filmirunkoihin tehdyt Minoltat. Olympus taitaa olla digijärkkäreistä ainut johon ei sovi saman merkin vanhat objetiivit suoraan, mutta niillä on sovite tarjolla.
     
  6. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    ei
     
  7. Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Ja tietenkin tuo Sony/Minolta digirunkoihin käyvät Minoltan AF kakkulat, mutta MC / MD linssejä ei noihin laitella...
     
  8. Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Faijalla on vanha Tamronin putki mihin se oli hommannu joskus Nikonin sovitteen. Näytteli että ihan parilla ruuvilla pitäisi lähteä irti. Väitti vielä että siihen olisi kai olemassa sellainen sovite että kävisi Canonin kanssa. Tiedättekö onko tällainen mahdollista?
     
  9. Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Onhan se. En ole varma mitä tarkoitat tässä ruuvailulla, mutta tuskin Tamron teki/tekee erilaisia putkia eri runkoihin, sama pohja, eri sovite. Noissa vanhoissa Tamroneissa on lisäksi sellainen Adaptall -sarja, jota itse käytän melko paljon. Eli on Tamronin Adaptall -putki, johon voi nakata paikoilleen eri kameramerkkien kuten Nikonin tai Canon FD:n sovitteen, EOS:ta ei Adaptallista taida löytyä.
     
  10. Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Nikon F objektiivit <COLOR color="red"]eivät sovi digi-Nikoneihin.</COLOR> Niissä on pieni kaulus, joka ulottuu taaemmaksi kuin bajonetin takareuna. Oheisena esimerkki ko. objektiiveista Nikkor-H f/2 50 mm.
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Kerro mitä opiskoja sulla on niin eiköhän joku canonisti kerro sopiiko ne 400d:hen.
     
  12. Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    400d etsin on sitten sitä luokkaa että sillä ei paljoa linssien m moodissa kuvailla.
     
  13. kurg

    kurg Member

    55
    0
    6
    Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Ei pidä unohtaman poikkeusta, eli D40/x:ää :) (oli jopa merkittävä tekijä kameraa valitessani).
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Tähän mennessä olen kuullut että objektiivit saa kiinni. 

    Kuvassa Nikkor 2,5/105mm Ai.  Sen ulkokehän (himmenninrenkaan) ulokkeet, jotka ulottuvat bajonetin pohjan taakse, puuttuvat esimerkkikuvasi objektiivista.
     
  15. aminof

    aminof Member

    55
    0
    6
  16. Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Tuo on eri asia. Pre-Ai eli F-objektiiveissa, kuten kuvan mallissa, on koko bajonetin ympäri taaksepäin ulottuva kaulus. Optiikan saa väkisin kiinni, mutta himmennintä ei voi kääntää pienemmälle kuin f/5.6. Ei kannata rikkoa D80/D200/D300/D3 -runkoa. 
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    En ihan usko. Kuvassa nyt pre-Ai 50/2, johon on vaihdettu vain himmenninrengas Ai-malliseen huollossa.

    (Sen kyllä arvasinkin että tarkoitit F:llä pre-Ai:ta.  Mutta että niitten välillä olisi jotain muuta eroa kuin himmenninrenkaan ulokkeet, on ihmeellisen uutta minulle. ;) 
     
  18. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Eli suomeksi: eivät sovi suoraan, mutta modaamalla saa sopimaan? =)
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kinojarkkarin objektiivi digitaaliin

    Tästä ei ole kyse tässä viestienvaihdossa Tapiolan kanssa osaltani.  Modaus pre-Ai:ksi on vain himmenninrenkaan vaihto minun tietääkseni.  (Tai Ai -ulokkeiden lisäys vanhaan renkaaseen.)  Oikokaa vanhoja käsityksiäni!  :)