kertokaas kinoa enemmän kehittelevät millä tavoin agitoitte? Oma keskikoossa (ja yhdellä kino-spiraalilla) hyväksi havaittu liikuttelu aiheuttaa useampaa rullaa kerralla kehittäessä ikäviä ylikehitys-rantuja ylimmän rullan perforoinnin kohdalle Liikuttelu yksinkertaistettuna 1. Minuutti rauhallisesti ylös-alaisin ja jatkossa 3 inversiota joka minuutin alussa. Alustavasti voisin ajatella, että tämä liikuttelu on kinolle liian rauhallista?
Kehitän seuraavalla tavalla sekä kino- että rullafilmit. Kehitteenä käytän Pyrocat HD, ja käytän vähäisen liikuttelun kehitystä. Eli sama kehitevahvuus kun normaalikehityksellä, mutta 50 % lisää aikaa. 4 - 5 min presoak vedessä Alkuun 1 minuutti agitointia noin 2 kiepautusta / 5 s Joka 3 minuutti 15 s agitointia = 6 kiepautusta Toistaiseksi en ole havainnut mitään ym. ongelmia...
Mä teen tolla tavalla kinollekin - paitsi että alussa liikuttelen vain n 30-40 sek (riippuu kuinka nopeaa saan kehitteen kaadettua tankkiin). Yleensä rullia on 1-5. Riippuen tankista ja rullien määrästä käännän purkkia joko varovaisemmin tai vähän reilummalla kädellä, mutta jokatapauksessa sykli on 3 käännöstä 10 sek sisällä minuutin välein. Itse käännän purkin ihan ylösalaisin.
Tästä perforaation kohdalle tulevasta ylikehityksestä käytiin aiemminkin keskustelua, ja taidettiin tulla siihen lopputulokseen, että se johtui vääräntyyppisestä agitoinnista, mahdollisesti yhdistyneenä liian harvaan agitaatioon, ei niinkään yksistään agitoinnin taajuudesta. Siis yksinkertainen kääntely/ravistelu saattaa aiheuttaa rantuja, mutta kun liikkeeseen lisää kierrettä, niin raitoja ei tule, vaikka heiluttelu olisi vähäisempääkin.
itse teen siten, että heti kaadettuani kehitteen, pyöritän pönttöä n. ½-1 min, jonka jälkeen joka 30s 2-3 pyöräytystä ylös-alaisin. ihan hyvää jälkeä olen mielestäni saanut, ja jos jotain ongelmaa tullut, johtunut se vääristä kehitysajoista on. Mutta näin aika rankasti off-topic: onko kokemuksia Tmax 400:sta piinattuna 3200? kuinka pitkä kehitys??
Mulla tuli mustaa reunaa, kun kääntelin 4 nurin/takas veivausta minuutissa, kaksi ylös/alas settiä 30s välein tms. Mustaa raitaa ja ikävää raetta tuntui tulevan myös, jos kääntöjen *jälkeen* pyöräytin purkkia rivakasti koko kierroksen. Tuntuisi että liian kova sekoittelu lisää tummumista reunoilla selvästi ja pahentaa raetta, liian vähä taas tekee kehityksestä epätasaisen. Tätä väitettä on tullut nähtyä myös kirjallisuudessa. Minä käännän alussa kolmesti, sen jälkeen kerran minuutissa, 10min jälkeen yleensä kerran kahdessa minuutissa. Kääntöni tapahtuu n. 5-6s ajassa siten, että käännän rauhallisesti (n. 2s) purkin nurin päin, kiertäen samalla 1/4 kierroksen käännön aikana. Sekunnin tauko ja rauhallinen kääntö takaisin pohja alaspäin, ilman kiertoa. Kierto tapahtuu eri suuntiin joka toisella kerralla. Toimii mulla niin kinolla kuin rullafilmillä. Kiertotapaan tuntuu vaikuttavan nestevirtaukset purkissa. Ainakin fiilistelen, että AP:n purkilla tulisi hieman erilaista jälkeä eri sekoitustavoilla kuin Jobolla. En ole jaksanut tutkia tarkemmin, kun AP on se harvoin käytetty hätävara. Erot tuntuisivat korostuvan muutenkin vain isommilla sekoituksilla kuin minä käytän. Mun hento sekoitustapa tähtää korostamaan akuutanssia, jos mahdollista. Joillain kehitteillä tuntuisi olevan vaikutustakin, joillain taas en ole edes huomaavinani mitään. Yksinkertaisuuden vuoksi en ole jaksanut tutkia systemaattisesti eri sekoitustapojen vaikutusta eri filmi/kehite kombinaateille. Nykyinen on riittävän hyvä mulle ainakin toistaiseksi. Prosessilämpötilana mulla on 20,0C (vesihaude), hämmästyisin jollei tuokin vaikutaisi jotain sekoitustavan valintaan. Rullia yleensä 2kpl kerrallaan ja mun kehitteillä/filmeillä kehitysajat 10-13min luokkaa yleensä. Olen hiljattain havainnut, että 2-3 ensimäisenä spiraalille menneen ruudun densiteetii on 0,1 verran loppurullaa korkeampi, ainakin Jobolla. En ole vielä ihan varma johtuuko nesteen liikkeestä vai esim. hyvin vähäisestä valon tihkumisesta filmirullan tiivisteissä tms. Veikkaan molempia yhdistelmänä. [Edit] Mustaa reunaa perforaation luona ei tule mun harvalla sekoitustavalla, vaikka tuon kierron jättäisikin pois, riippumatta vaihteleeko kääntösuuntaa vai ei. Siis mekaaninen samansuuntainen kääntökään ei sitä liipaise minulla sekoitustempolla 1krt/min, mutta se näkyy tuolla mekaanisella sekoituksella ja runsaammalla kääntelyllä.