Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kinodiasta negaan

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Vinterväg, 10 Elokuu 2008.

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Kinodiasta negaan

Jep, jälleenmyyjillä tuota varmasti vielä varastoissa on, mutta tehtaalta ei varmaan enää saa, tai jos saa niin ei kauaa.

Kyllä sen rakeen pitääkin näkyä, siellä filmissähän se on oikeastikin. Saa sen pois varmaankin jos haluaa, itse en haluaisi. Pienentäessä kuvaa sen näkyvyys varmaan muutenkin vähenee.

Saa kuulemma Snickersiä kaupan päälle kun ostaa Cyberiltä ;-D.

2. juza

juza Member

107
    0
    16

No höh.. mulle ainaskin tuli Bounty -patukka ;-)

3. Vinterväg

Vinterväg Member

43
    0
    6

Tuossahan sitä tuli jo monta hyvää ehdokasta, pitää ruveta kokeilemaan. Fujin Realaa ja Superiaa 800-versiona tuli tilattua, jälkimmäisessä ei muistaakseni ilmeisesti ole rakeessa suurta eroa 400:een, ja aikoinani olen sille pressiversiolle jotain kuvannutkin. 400F Proviallekin olen joskus kuvannut, nykyversio taitaa olla 400X, sekin voisi olla kokeilemisen arvoinen. Mainio revontulifilmi. Voisi olla yleisfilminä hyvä, mutta hintava.

Minilabrojen kuvatulostuksen laatu on tuttua, mutta ikäväkseni olen huomannut, että sen kerran kun teetin keskikoon värinegoista "ammattilabrassa" vastaavat kymppikuvat, niin kuvien laatu oli kerrassaan surkea, kuin netistä tulostettuja kuvia pikseleineen kaikkineen. Negoissa sen sijaan ei ollut vikaa, eli niistä irtoaa vaikka mitä. Sittemmin olen ottanut pelkän kehityksen, negat voi skannata kotona ja vedokset teettää erikseen. Dian projisointiin löytyy kaapista välineet, mutta en ole kahteen vuoteen niitä käyttänyt. Jos jotain hienoa filmille tarttuu, niin skanneriin vain.

Kinolle tuli hommattua vuosia sitten skanneri, Minolta Scan Elite 5400, ei kovin nopea, mutta riittävän hyvä kaikkeen kuviteltavissa olevaan käyttöön. Keskikoon juttuja skannailen kerhon Epsonilla, tosin painopisteen siirryttyä enenevässä määrin MV-keskikokoon, niin oman skannerin hankinta saattaa vielä tulla eteen. Pikana olen skannaillut pinnakkaiset digipokkarilla, jos tarve on tullut. Kätevää sinänsä.

4. grep

grep

92
    0
    0

Mä olen diggaillut Fujin ammattifilmejä, niitä jääkaapista ostettavia. 160S, 400H, 800Z. Kodakin vastaavilla taitaa olla oma vankka kannattajakuntansa.

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Itse suosin vähän periaatteestakin Fujia. Juurikin samat yllämainitut filmit on olleet sellaisia, joista oon tykänny paljon. NPS160 erityisesti, joka oli tuon 160S:n edeltäjä. Jotenkin kai vaan sen kanssa sattunu onnistuun kuvat hyvin. Voi ne kodakit tietty vähän neutraalimpia olla, mutta tuskin muuta suurta eroa. Lämpimämpää saa negasta aina, kun mitään oikeata valkotasapainoa niissä ei varsinaisesti ole.

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Hiljattain tein minäkin kokeellisen siirtymän diasta värinegaan ja kuvasin ensimmäiset värinegat sitten 80-luvun.

Kokemuksista voisi sanoa, että jotkin negafilmit yllättävät rakeisuudellaan - itselleni Agfa Vista 400 oli todellinen järkytys. Toisaalta sitten taas Fujin Superia 1600 ja Natura 1600 ovat herkkyyteensä nähden yllättävän pienirakeisia.

Näppituntuma on kuitenkin, että nega on diaa rakeisempaa - vaikka iät ajat lehdistö on antanut minun ymmärtää asian olevan juuri toisin päin.

Yleensä nega tietysti vähän paranee ja loivenee ylivalotuksella, mutta kaikki negat eivät ylivalotuksesta pidä. Esim. aiemmin mainittu Fujin Natura 1600 menettää ylivalotuksessa paljon värikylläisyyttään.

Dian ja negan valotus... hyvän negan valotus on mielestäni yhtä vaikeaa kuin dian, vaikeus vain piilee varjoissa eikä huippuvaloissa. Tietysti negan suurempi toistoala auttaa vähän, mutta ei se ainakaan mulla ole antanut valotusvirheitä anteeksi.

Itsellä suosikiksi on ehkä alkanut nousta Fujin Superia Xtra 400 (kuten myös Superia Venus 800 - varsinkin kun vanhaa kunnon 800z:aa ei nykyään saa kuin 120-koossa).
    400H on myös hyvä, mutta onko sille pro-lisähinnalle mitään katetta verrattuna Xtra 400:aan onkin sitten toinen kysymys. Se kuitenkin pitää todeta, että sekavalossa nuo Pro-sarjalaiset vetävät voiton.

Eli ulos Superiaa ja salama yms. kissanristiäiskuviin Pro 400H.

Mikäli tarkoitus on skannata tulos niin silloin negat kannattaa pelkästään kehityttää ja ehkä pyytää indeksi-printti vielä lisäksi. Silloin hinnat pysyvät dia-tasolla tai allekin.

Omia skanni-testejä voi silmäillä Color negative film scans

7. Ihmemies

Ihmemies Member

454
    6
    18

Itse tilasin kesällä Coolscan V:n Cyberfotosta. Tuotetta oli varastossa ja tilauksen tekemisestä meni about viikko siihen, kun paketti oli kotiovella.