Joskus tulee mieleen, että oikein rakeeton ja terävä kuva olisi vaihteeksi mukava. Eri yhteyksissä on tullut esiin saksalainen Spur HRX-3 kehitin, jonka pitäisi olla paras tähän tarkoitukseen. http://www.freestylephoto.biz/pdf/SPUR_HRX3_Datasheet.pdf Onko joku ehkä kokeillut? Käyttökohde olisi ainakin kinokoon APX-100 jota tuli ostetuksi loppuunmyynnistä aika hyvänkokoinen pumpsi.
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Spurin DSX:n mukana tullutta kehitettä on tullut kokeiltua sen minkä se riitti (käytännössä 1 filmiin). Spurin omalla sikatarkalla filmillä jälki oli hienoa - mutta oliko kehite ihan samaa kuin tuo HRX3, sitä en osaa sanoa. En kyllä lähtisi APX-100:sta hakemaan sitä terävää ja rakeetonta jälkeä erikoiskehitteillä vaan jostakin filmistä jolla on siihen kunnon mahdollisuudet. Itse koen ongelmaksi noissa harvinaisissa erikoiskehitteissä sen, että niistä on hyvin vähän tietoa liikkeellä - se vähä mitä on, on RFF-tyylistä huhun kumuloitumaa. Lisäksi yleensä kehitteet ovat kalliita ja niitä saa vain todella pienissä erissä (esim. Adox CHS 20:n kehite, joka sekin taitaa olla SPUR:lta).
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Tuossa Spurin datasheetissä APX-100 on mainittu yhtenä "Sehr Empfelenswert" vaihtoehtona samoin kuin TMax 100/400 ja Acros yms. 125ml+125ml satsi maksaisi noin kympin ja sillä saisi äkkiä väärin laskien noin tusinan satsia tehtyä. Onhan se toki Rodinalia kalliimpaa. Mutta jos kellään ei ole mitään sitä vastaan niin laitan henkiselle tilauslistalle.
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? taisit Vuokko saada multa ilmaisen näytteen jota et edes viitsinyt kommentoida, joten se siitä... Mablo, on noita vielä neljä jääkaapissa, tuu hakemaan pois, muut älköön vaivautuko !
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Ok, Kiitos Jukka. Kyllä sopii. Mielellään tarjoan lounaan tai pullakahvit tms. vastineeksi. --# mablo
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Spur dsx 32:sta on kyllä jossain foorumin uumenissa mun samplet. Taisi käydä niin että verrokkina olleen toisen hitaan filmin huonou pärjääminen vei lähes kaiken huomion spurin paremmuudelta. Editti: Löytyihän se: http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... .msg286864"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,37094.msg286864
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Joo, sori, olihan se kommentti siellä. No eipä kukaan lämmennyt aikanaan. Aika kaukana on tuo käsiteltävyys muutenkin passelista. muuten hyvä huomio oli tuo Maco/rollein jäykkyys: Tarpeeksi pähkäiltyäni selvisi syy miksi Rollei IR :llä tuli aina välillä naarmua, vaikka Leica kasettiin latasin. Filkka on niin jäykkää että ottopuolella raapi rungin kammion seiniin missä siis emulsio puoli naarmuttui. Senverran alkoi vituttamaan, että enää käytän vaan 70mm kamaa hasselissa, kun ei tartte taipua tuo matsku väärinpäin (Leica rungossa). Tuosta käpristymisestä. Suorana pysyy kun antaa kunnon alapään painoilla varustettuna kuivua kunnolla yön yli. Hyviä puolia on skannattavuus ja säilyvyys. No ei tuo rakeettomuus ole koskaan ollut mulle tavoite...
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Kannattanee hommata jotain hienoa ja rakeetonta filmiä. Konventionaalisilla filmeillä raekoko kasvaa ihan emulsiopaksuudesta johtuen, akutanssi lisääntyy samasta syystä. Hienoraekehite vain suttaa tuota muuten niin skarppia kamaa. Filmiksi ehdottomasti ohutemulsioinen tabulaarifilmi, näillä tunnetusti raekeskittymät eivät hallitse. APX-100:sta voi tottakai kehittää hienoraekehitteellä, mutta t-max 100:n rakeettomuus on kaukana.
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? vaikea uskoa että tolla kehitteellä mitään sen ihmeempiä sais irti normi filmeistä, se on kehite joka on tarkoitettu dokumentti/ortho filkoille, eli kovakontrastisiin filmeihin.. en edes usko että toimis normi filkoilla kovin loistavasti? Kehitysajat vois ainakin olla pitkiä... Eiköhän se hienous noissa tule siitä filmistä, joka kehitetään sille sopivalla litkulla. Jos oikeen fiiniä haluaa, niin osta tolle kehitteelle orth filmiä kaveriksi. Semmoselle kamalle se on tarkoitettu mun tietääkseni.
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Olis ny voinut edes vilkaista tuota liittämäni datasheettiä ennen mutun työntämistä. Datasheetissa ei edes mainita dokumentti/ortho filkkoja. Ihan normifilmejä vain. Ja kehitysajat ovat pikemminkin lyhyitä kuin pitkiä. Tuo mainitsemani APX-100 on erikoisesti mainittu "Very Recommended" filmien joukossa. Joutuisi toki valottamaan ASA 40 mutta eipä tuo mikään ongelma olisi.
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? No niinpä eipä näykään esim. Technical Pania (ATP 1.1), jolle yksi kehite olisi ATP DC (document type developer) (SPUR Technospeed)
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Tuossa on joitain esimerkkejä. http://www.flickr.com/photos/tags/hrx3/show/ Normaalia Flickr-scheissea luonnollisesti suurin osa mutta seassa on helmiäkin, joista voi kyllä aistia erottelukykyä ja rakeettomuutta (vaikka se onkin ruudulla vaikea nähdä).
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Kiitokset! Täytyypä tutkia tuo SD2525 vaihtoehto. APX:ää riittää kyllä
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Raportoihan tuloksista sitten. Olen vähän skeptinen sen suhteen että pelkällä kehitteellä saisi filmistä puristettua irti sen enempiä, rakeet kun siellä on sitä kokoa mitä ovat. Pienemmäksi niitä ei saa. Sarjassa olisi mielenkiintoista: Nimittäin APX-100 tuollaisessa ja sitten jossakin Pyrocat-HD:n tapaisessa värjäävässä kehitteessä ja molemmista pimiövedokset. Tuottaako värjäyksen raetta maskaava efekti rakeettomamman lopputuloksen?
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Toi oli itellä kans vähän ajatuksena, ei ne rakeet siitä pienene... hienoraekehitteillä voi saada jotain aikaan.. mutta se on aina kompromissi loppupeleistä. Taikaluodin jahtaus on tietty eri asia... Rakeet ei tosiaa siitä pienene, siksi ortho nimenomaan on hyvä tie rakeettomuuteen. Koska siitä puuttuu täysin ne suurimmat punaherkät rakeet jotka pääasiassa näkyvät. Tää oli siis toinen pointti, että jos oikeasti haluaa sitä rakeettomuutta Ite luulin tosiaan mututiedolla että tää olisi kehite noille teknisille ortho tyyppisille filkoille, tai joku spur erikoisfilkka tuli mieleen
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Väriherkkyydellä ja rakeen koolla ei ole MITÄÄN yhteyttä, eikä eri rakeet ole eri väreille herkkiä. Ortokromaattiset emulsiot ovat hienorakeisia siitä yksinkertaisesta syystä että ne vaan ovat hitaita - kukaan ei vaan valmista herkkää eli isorakeista ortokromaattista emulsiota...
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Taitaa skeptisyytesi olla hivenen harhassa kahdestakin syystä. Rakeet kehittyvät ja kasvavat kehityksen aikana, ja toisaalta hienoraekehitteet liuottavat rakeita pienemmiksi. Filmin "rakeisuus" riippuu aika paljon kehitteestä ja kehityksestä - niinkuin kyllä oletan sinun tietävänkin. Vaikkapa vanha kunnon Tri-X Rodinalissa tai D-76:ssa kehitettynä on aika lailla eri näköistä.
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Hmm, toi on kummaa inffoa. Ohan noita hitaita filmjeä (25iso) ja orthot on ne aina peitonnut... vaikea uskoa että ois kyse vain hitaudesta. Mun käsityksen mukaan se punaherkitäminen nimenomaan kasvattais raekokoa. Ja joo, mv filkat ei näe värejä... No, pitää kattoa.. mul on tossa tota adoxin cms 20 filkkaa jonka pitäis siis olla pankromaattista. Ja pari rullaa orthoa testissä sen kanssa.
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Varmaan joku näistä miljoonista legendoista... Tuota en kyllä muista ennen kuulleeni. Rakeet tehdään eri vaiheessa, alussa, ja aivan prosessin lopussa lisätään herkistinvärit, joiden molekyylit vaan tarttuvat rakeiden pintaan, absorboivat niille tyypillistä aallonpituutta ja pumppaavat energian rakeeseen, joka itse osaa absorboida ainoastaan sinistä. Herkistinvärit huuhtoutuvat pois kehityksessä ja itse rae on täysin samanlainen ja samankokoinen, oli sitä herkistetty tai ei. Itse asiassa, herkistäminen herkistinväreillä luonnollisesti LISÄÄ rakeen valoherkkyyttä, nyt kun suurempi osa spektristä voidaan käyttää hyödyksi - ja näinollen samaan ISO-lukuun pääsemiseksi voi rakeet tehdä hieman pienemmiksi. Näinollen ortokromaattisen filmin pitäisi olla hieman rakeisempaa saman ISO-luvun pankromaattisiin verrattuna, jos jotain. Mutta mahdotonhan noita on verrata kun kyse on aina monilla eri tavoilla erilaisista tuotteista. Ero siis johtuu varmasti jostain muusta. Identtistä pan- ja ortokromaattista filmiä ei taida olla kenelläkään tarjota.
Vs: Spur HRX-3 kokemuksia kenelläkään? Tuossa esimerkissähän kärjistetysti sanottuna Rodinal näyttää rakeet sellaisena kuin ne ovat ja D-76 (laimentamaton) huomattavasti pehmeämmiksi sulatettuina. Hienoraekehitteillä voi rakeisuuden vaikutelmaa saada huomattavasti vähäisemmäksi, tosin yleensä terävyysvaikutelman kustannuksella. Paras vaihtoehto löytyy usein sieltä välimaastosta tai kuten mainitsin, mielenkiintoisena vaihtoehtona pyrocat-HD ja vastaavat katekoli-pohjaiset värjäävät kehitteet, jotka pitävät rakeen terävänä, mutta värjäys toimii suojavärinä moniastepaperille peittäen rakeiden välisiä "rakoja". Kiinteäjyrkkyisille tarvitaan sitten pyroa. Pidemmällä kehityksellä saadaan rakeisempi tulos. Perinteisen teorian mukaan pitkän kehitysajan myötä rakeet klimppiytyvät, mutta mitä nyt olen seuraillut juttuja niin tuo lienee ainakin (valta)osin myyttiä. Syy lienee enemmän sivuvaikutusta suuresta kontrastin kasvusta jota kompensoidaan usein vähäisemmällä valotuksella (aka prässäys). Itse raekoko on periaatteessa lyöty lukkoon aika pitkälti filmin valmistusvaiheessa: Tietty herkkyys vaatii tietyn pinta-alan omaavia rakeita. Kyse on filmin perusominaisuudesta johon ei hirveästi voi vaikuttaa. Toki välttämällä alivalotusta voidaan välttää suurempien rakeiden tulemista näkyville - asioita joista A.Alhonen osaa kertoa selvemmin. Perinteinen ISO 100 ei vain pääse hitaampien tasolle vaikka mitä ihmeaineita käyttäisi. Moderneita litteitä rakeita käyttävä voi päästä helposti, ilman ihmeaineitakin. Esimerkiksi Acros 100 voittaa Panf+:n tässä suhteessa miten päin vaan.