Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Lookin saa kun kuvaa negalle keskipäivällä ulkona. Kova jyrkkä valo, ei niinkään filkka tai prosessi... Ehkä loivuutta hakisin prosessilla ja jyrkkyyttä valoilla.
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Loppuhuuhtelu / loppupesu (ennen stabia) taitaa ohjeestasi puuttua. Myös välihuuhtelua harrastetaan aika yleisesti. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,77063.0.html
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Kysynpä täällä kun en viitsi aloittaa uutta lankaa: Haluaisin maisemakuvaukseen hienorakeisen ja kohtuullisen matalakontrastisen mustavalkofilmin (120-koko). Tähän mennessä on kokemusta vain Ilfordin HP5:stä, ja nyt haluaisin jotain matalammalla kontrastilla. Mieluiten herkkyydellä 100. Mitkähän olisivat hyviä vaihtoehtoja?
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Yleisesti toi menee siten, että nopeat filkat ovat matalakontrastisempia.. hp5 on hyvinkin matalakontrastinen. Jos haluat vielä matalakontrastisempaa, niin valota ja kehitä 200iso mukaan. Mut hienorakeista sä et siitä saa, joku across 100:nen on varmaan jotain mitä etit... veikkasin et paras filkka tohon tarkoitukseen..
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Niin kontrasti kuin rakeisuuskin vähenevät kehitysaikaa lyhentämällä. Se Hp5 tosiaan ISO 200, ja hienoraekehite. Perceptol on aika hyvä.
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Juuri kuten SakkeM sanoo. Jos Hp5:a haluaa käyttää, niin 200 on sovelias E.I. mutta sitten pitää kehitteen olla sen mukaan. Jos jauheita sietää, niin Perceptol.
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Ei mulla varsinaisesti mitään tarvetta ole siinä HP5:ssa pysyä, tällä hetkellä ei edes ole sitä yhtään rullaa.
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Anteeksi etukäteen jos kirjoitan sinulle jo selviä asioita. Oletko varma, että kontrastiongelmat johtuvat filmistä? Mustavalkoisessahan pätee tuo "expose for the shadoes, develot for the highlights". Usein jo pelkästään zone III:n mukaan valottaminen voi auttaa aika paljon. Jos haluat kokeilla toista filmiä (osa mustavalkokuvaajista kokeilee jatkuvasti eri filmi/kehite-kombinaatioita, osa etsii sitä yhtä oikeaa (tästä ei pidä tehdä parisuhdeanalogioita)), niin ehkä voisit testata Fp4+:n (ja kaikilla muilla on omat, vähintään yhtä hyvät ehdotuksensa). Itse yritän nykyään keskittyä siihen, pidän sen rauhallisesta tonaliteetistä.
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Rautalangasta saa ja kannattaa vääntää, koko filmikuvaus on mulle kokonaan uusi juttu. Tällä hetkellä en valitettavasti pysty kehittämään filmejä itse, joten siihen puoleen en valitettavasti pääse vaikuttamaan. Ehkä paras ratkaisu on yksinkertaisesti kokeilla vähän kaikkea, kunnes mieluinen löytyy.
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Aivan hyvä ajatus Filmi on kuitenkin vain väline, kuvaamisen ja kuvien hauskuus on paljon tärkeämpää
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Filkan kehitys kiinnostaa: macolta seuraava setti ostoskorissa: Patersonin purkki Valotiivis säkki Kodas hc-110 Kodak photo-flo Agfa fix-ag Maco ecostop Purnukkaa, mittalasia ja hyvää lämpömittaria on. Ruisku apteekista kehitteen mittailuun. Pärjääkö noilla filmeille: Neopan 400 T-max 400 Ilford hp5+
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta pärjää, mutta ota saman nopeuden filmiä vain yhtä sorttia niin saat kehityslaadun tasaiseksi. Neopan 400 ja hc110 sopivat todella hyvin keskenään Dilution-H 1+63, satasen filmiksi suosittelen fuji acrosta. Mulla oli tuo säkki myös alkuun mutta minulla hikosi kädet siinä kun ei hengitä, joten sain vinkin tilata Roger Luo:n säkin UKn ebaystä ja se on parhaita ostoksiani.
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Kiitoksia. Pussi tilattu, macolta tilaus vielä viimeistelyyn iltasella. Syy filkkan päällekäisyyteen on haalitut rullat jääkaapissa...
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Ok, no neopan 400 on ilmoitettu lopetetuksi nyt, joten jos on vielä jostain saatavilla niin suosittelen ostamaan.
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Lähdenpä tästä viikonlopuksi filmikuvaustyöpajaan... Pitäisköhän puhallella pölyt Rollikasta, vai olisiko erilainen nuori ja ulkoiluttaisi vain digivehkeitä. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä, mitä vanhan liiton porukka puuhailee. Kai filmikuvauksesta voi kiinnostua noin "Näkee sen täältäkin"-periaatteella, vai pitäisikö siihen sekaantua ihan itse?
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Tarpeet matkalla, jännä nähdä mitä tästä syntyy. Askel tuntemattomaan mut into ja kiinnostus on iso!
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Mestari näyttää mallia iltavalaistuksessa.... Kim Weston, RB67 ja malli. .
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Kannattaako ostaa Canon EOS-1 filmikameraksi, vai riittääkö vähempikin, esim. EOS 1000F, jos kuvittelee kuvaavansa vain pari rullaa vuodessa? .. kameratorin hinnaston perusteella halvimmat Canon EOS-rungot (esim 1000F) ovat 19e ja EOS-1 huippumalli 159e.. kameralaukussa EOS-1:siä on taidetty myydä satasella? .. kumpi kannattaa ostaa, menneiden aikojen edullinen malli, vai paras, jos hintaeroa on 100e ? Saako tavallinen pulliainen enää kehityksiä ja kuvia helposti ja riittävän edullisesti valokuvausliikkeiden kautta?
Vs: Kiinnostuin filmikuvauksesta Edullisuus on henkilökohtainen näkemys, mutta itse sanoisin ettei saa. Mutta toki voi olla mielekästä kokeilla asiaa niinkin. EOS-1 on järeä ammattilaisrunko vuodelta 1989 ja sillä on kaksi seuraajaa jotka ovat kalliimpia ja "huipumpia": EOS-1N (1994) ja EOS-1V (2000). Sulla lie EOS-objektiivi(t) valmiina?