Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kiinnostaako keskikoko?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana keegan, 16 Joulukuu 2011.

1. CeRa

CeRa

43
    0
    0
    Vs: Kiinnostaako keskikoko?

Kyllä Hasselilla ja Graflexlla voi edelleenkin kuvata käsivaralta. Joskus niin on tehtäväkin. Riippuu tilanteesta.

En vain ymmärrä, mitä tekemistä tällä " käsivaralta " tarinalla on tässä yhteydessa.
    Huippu optiikkaan ja korkealuokkaiseen kalustoon sijoitetaan rahaa siksi, että laitteiston piirtokyky olisi paras mahdollinen.
    Mikä järki sitten on  "ryssiä " paras mahdollinen lopputulos ilman tukea ?
    Tämän tyyppisellä raskaalla ja osin hankalalla kalustolla otetaan pääsääntöisesti tarkaan suunniteltuja valokuvia. " Näpäyksiin ja turistkuviin " on saatavilla kevyempiä ja näppärämpiä laitteita esim. digi-puolelta.

Keskustelu piirtokyvyn ja optiikan laadusta on aina aiheetonta, jos kuvat on otettu käsivaralta. On halvempaa hankkia kunnon jalusta kuin vaihdella optiikkaa ja muuta kalustoa.

2. Vs: Kiinnostaako keskikoko?

Hyvä CeRa: paljonko olet kuvannut noilla hasseleilla ja leicoilla, ja kuinka usein olet kuvanut niillä jalustalta?
    TEORIASSA asia on kuten sanoit. Niissä useissa uutiskuvissa joita olen nähnyt, 40 luvun shoteissa, Speed Graphic ei ensimmäisessäkään ole ollut jalustalla. Hasselikin oli minulla jalustalla vain silloin kun studiokuvauksessa stailaukset ja muut säädöt olivat niin hankalia, että tarvitsi valokuvaajan mennä sörssimään ja laukaista hasseli pitkän johdon välityksellä

3. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Hasselia en ole edes montaa kertaa nähnyt IRL, niistäkin suurimman osan hasseli on ollut lasikaapissa ison hintalapun kera.... Mutta vastavalla Bronicalla kuvaan kyllä paljon käsivaralta, kaiken 'tavallisen kuvaamisen'.

Joskus apuna on myös yksijalka. Maisemakuvat yms. tarkkaan suunnitellut tietenkin jalustalta.

Speed Graphic taas on etupäässä käsivaralla tai yksijalalta. Vakiolinssinä oleva Optar 4.7/135mm on itsessään jo sellainen 'taiteellinen', ettei sen kanssa jaksa lähteä hieromaan kuvaa jalustan kanssa.
    Paremman optiikan (ja modatun tiltin) kera speedi toimiikin jo lähes fieldin korvikkeena.

Pointti kuitenkin siinä, että jokaisella on tapansa. Mulle keskikoon kamera on se käyttökamera jolla otetaan synttäriräpsyjä myöten suuri osa kuvista. Samoin jos reissuun pitää ottaa vain yksi kamera, se on keskari. Jos on mahdollisuus muuhun, silloin valinta kallistuu laaka-fieldin + pienen kinarin tai digin yhdistelmään.

4. Vs: Kiinnostaako keskikoko?

Olen viime aikoina hankkinut laaka kalustoa: mamiya 6X9 pressin ja siihen laaka kasetteja , sitten pinhole kameran jonka moddaan senkin käyttämään 6x9 laakaa. 6X9 on kiva formaatti: 8x10 laakasta saa leikattua juuri sopivasti 6x9 laakoja kun laittaa pyöröleikkuriin sopivat rajaajat että onnistuu myös täysin pimeässä.
    8x10 tai 4x5" graafiselle ortho laakalle siten vetää pinnakkaisena ja laittaa "valokaappi dia" näyttelyn joita voi sitten toonata ja maalata päälle mielin määrin. Tulee mustapohjaisia jyrkkiä "valoprinttejä"

5. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Jos osaisin, tekisin puusta 6x9 -koon fieldin joka olisi 1:1 kopio Hasemi/Ikeda Anba/Nagaoka :sta. Painaisi noin kilon ja kokoon taitettuna todella pieni.
    Jotta kamera olisi kätevä, siihen pitäisi saada technika-etuladat kiinni. Se määrittääkin ensisijaisesti sen, miten pieneksi fieldin voi tehdä.

Arcalla on kiva 6x9 palkki, tosin etuja ei enää niin hirveästi ole.. Painaa se kuitenkin. Menee sentään pieneen tilaan.
    Mulla on yksi 6x9-palkki, mutta liian kankeakäyttöinen. Joskus yritän keksiä siihen fiksumman 'palkin', ehkä puisen tms. jotta härvelistä saisi helposti kuljetettavan.

6. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113

Alkaa mennä hieman OT muttei toivottavasti vaarallisesti.
    Kun täällä näyttää olevan laaka-ihmisiä enemmänkin, niin kysyn nyt kun ollaan puhe-etäisyydellä.
    Ruokahalu kun kasvaa syödessä, niin olen alkanut tuntea lievää mielenkiintoa myös laakaa kohti. Mutta kun ei lähimaillakaan ole käytettävissää laakaan venyvää suurennoskonetta, niin mietityttää mitäpä sillä kehitetyllä laakakuvalla sitten tekee?
    Mitä te teette? Pinnakkaisia vosi tietysti, mutta tuntuisi hiukka hassulle. Mikään firma tuskin skannailee laakaa. Epsonilla voisi tietysti skannata, mutta se on sitten Epson se.
    Sanalla sanoen, mitä teette valmiille laakakuvalle, miten sitä hyödynnätte?

7. Vs: Kiinnostaako keskikoko?

Höblä on vallan mainio käsivarakamera. Itse olen kuvannut paljon käsivaralta kiperissäkin paikoissa: merivoimien harjoituksia meriolosuhteissa, ilmasta ilmaan, ym.

T. K.

8. Vs: Kiinnostaako keskikoko?

Epsonin valitukset, rajoitettu laatu jne koskee lähinnä kinosta skannauksia. 6x6 ja 4"X5" on jo ihan näyttelytasoa. Siitä vaan kuvaamaan ja skannaamaan-Jos optimi laatua haluaa, vetää pinnakkaisen 4X5" laakasta kiiltävälle paperille ja skannaa märkänä kuva rullattuna skannerin lasia vasten niin ettei ole ilmakuplia.
    Kyllä latua pukkaa...

9. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Samaa mieltä JW:n kanssa,kyllä esim V700 skannaa aika hyvästi laakan.8x10 laaka skannautuu jo "riittävästi".Tuota paprujuttua en ole tainut testata.

10. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113

Kiitoksia J.W.:lle ja Kimolle, tällaisia kokemuksia kaipailinkin. Täytyy kuitenkin ensin laittaa V700:aan tuo AN-lasi keskikokoa varten ja katsoa mitä siitä tulee. Mutta laaka kyllä ajatuksena viehättää.

11. sodeto

sodeto Active Member

704
    100
    28

Vielä vähän enmmän OT:tä, mutta keegan aloitti:^)
    Keskikoosta jo jonkinverran kokemusta Hasselin, Autocordin ja folderiden kautta. Minuakin kiinnostaa isommat formaatit, mutta ei ole yhtään mitään kokemusta / tietoa siitä. Voisiko ajatella että joku / jotkut teistä kokeneimmista laakakuvaajista joskus voisi pitää jonkinlaisen perehdyttäistapahtuman meille noviiseille? Ei tarvitsisi olla mitään tarkkaan suunniteltua. Jos vaikkapa pääsisi mukaan kuvausmatkalle katseluoppilaana. Varmasti moisesta syntyisi jonkilainen ahaa- tai oho-elämys joka voisi sytyttää kipinän tai sitten ei. Mutta tulisi jonkilaisen käsitytys mistä on kyse. Onko täysin mahdoton ajatus?

12. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No mulla on esim Sinarin 4x5" ja 8x10", kyllä mä voin myös näyttää niitä ja kuinka ne toimii, jos jotain kiinostaa. Itse asun Helsingissä, eli täällä on mahdollista katsoa ja kokeilla.

13. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Itse asun Virtasalmella,pienessä kylässä Pieksämäen lähellä  jonne elämä on pyöritellyt.Kyllä kuvaushetki palkilla järjestyy kunhan kelit valkenee.Kamerana 8x10 Cambo

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

SWC on loistava käsivarakamera.
    Myös muut hasselit 400 asan filmillä.

15. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Mamiya RB:kin on hyvä käsivarakamera kun siihen laittaa käsikahvan. Ja tietysti pysty/vaakakuvat yhdellä otteella.

16. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Itse tykkäsin enemmän Rb:stä kuin Rz mallista

17. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Mun on pakko tykätä RB:stä kun en omista RZ:aa.

RB:ssä ei ainakaan oo patterihuolia, ja yksinkertainen käyttää.

18. J.Vuokko

8 192
    63
    48

V700 skannaa 4x5 -laakaa jo mukavasti, 8x10 pitää ongelmaksi tule newtonin renkaat, joita vastaan ainoa toimiva lääke lie AN-lasi negan yläpuolella ja nega teipattuna tähän lasiiin. Sitten tarvitaan pienet korotuspalat pitämässä AN-lasi + nega -yhdistelmää irti skannerin lasista.

AN-lasia vaan ei suomesta saa...

En ole megakokoisten printtien ystävä, 8x10:stä usein riittää pinnakkainen. Se on jo ihan 'taulukokoa'.
    4x5 on nyt vähän huonossa jamassa koska sopivaa suurennuskonetta ei nyt ole.

Värikuvat tietysti menevät keskarista laakaan V700:n kautta. Eihän sillä kaikkea saa irti, mutta riittävästi mun (ja monen muun) käyttöön kuitenkin.
    6x6:sta saa kuitenkin 5480 x 5480 -skannin joka on skarppi. Suurenpaankin pääsee kunhan nega on tasossa ja korkeus säädetty kohdalleen ja jaksaa kaivaa USM:llä ne detaljit näkyville.

Teoriassa tuolla saa keskarista kohtuu tarkan 50-60 -kokoluokan neliöprintin... Useimmille se riittänee.

Ne ikävämmät puolet ovat samat mitkä aina skannauksessa; Rakeesta tulee ylikorostunutta ja kohinanpoistimet taas tekevät kuvasta helposti liian muovisen.

Suuntaukseni vedostamisessakin on menossa kohti noin 24-30cm kuvia, joten skanneistakaan ei juuri sen isompia tule tehtyä.

19. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

No tiedät kyllä sitten miltä 8x10 pinnakkainen näyttää,ei oikein tehtynä pimiössä jätä paljon toivomisen varaa.

20. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

Tosi off topicina kurkkasin ebaystä, kun itsekin vähän kaipaisin:

http://www.ebay.co.uk/itm/2x-box-Gepe-60x60-anti-newton-glass-slide-mounts-2-1-4-sq-120-620-roll-/200688865394?pt=UK_Photography_Slide_Viewers&hash=item2eb9fd1072#ht_500wt_1290

Noista varmaan purkaisi ja rakentaisi 6x6 skannauksiin aika kivasti lasipidikkeet (aika monta kymmentä :)). Sääli että tarttisin itselleni 6x9.