Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kiinnityslaippa prosessilasille

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Aladdin, 2 Marraskuu 2016.

  1. Aladdin

    Aladdin Member

    86
    19
    8
    Maailmalla liikkuu kasapäin prosessilaseja yms, joiden kiinnitys tapahtuu rungossa olevalla kierteellä. Mikä olisi helppo tapa tehdä sopiva kiinnityslaippa moiselle? Sorvi ja Sugru on poissuljettuja. Jollain epoksi/muovivalullakin taitaa tulla entinen objektiivi.
     
  2. ---

    --- Member

    46
    0
    6
    Bondic voisi toimia:
    https://m.youtube.com/watch?v=xTsfwL61CR8
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Meinaatko viimeisellä että jos sekoittaisi epoksin tai muun muovin kovettumaan kierteeseen ja että jos sen saisi siitä irti kierrettyä sitten? Jos olisi tarpeeksi isoa kierrettä ja ei mitään kolhuja siinä niin rasvattu kierre voisi irrota hyvin. Vai voisiko?

    Mulla on kanssa yksi objektiivi projektissa ja ajattelin että sen kiertäisin juuri sopivan tiukkaan vanerireikään vaan. Siinä pysynee ja siinä syntyy jonkilainen kierre samalla mutta jos epäilyttää niin takapuolelle kierteeseen voisi laittaa nökäreet vaikka sikaa. Tai ihan siihen vanerireikään mutta vain niukasti irtiottotarvetta ajatellen. Tai että sikailee sen reiän ihan kunnolla ohuella kerroksella ja antaa kovettua. Siihen on sitten jo hyvä kiertää! :relieved:

    "Sikana" (polyuretaanimassana) olen suosinut nykyään Ratkaisumassaa, koska siinä on yksi lyömätön ominaisuus muihin verraten. Avattu patruuna pysyy käyttökuntoisena kuukausikaupalla. Taisi kerran olla yli puoli vuotta kulunut eikä silti pitänyt puukottaa patruunaa kyljestä auki viimeiseen palvelukseen. Saattaa toimia pitempäänkin.
     
  4. Aladdin

    Aladdin Member

    86
    19
    8
    Ajattelin silikoniöljyllä sipaista kierteet, mutta kun olen tällainen rähmäkäpälä, öljy levinnee vähän joka paikkaan... epokseista puhumattakaan. Mutta onhan tässä aikaa ihmetellä. Kaikki massat vaan epäilyttää.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Missä mielessä epäilyttää? Kovettunut massa on kuin kumia. Omassa ratkaisussani luotan kuitenkin vanerin tiukkuuteen kun reiän tarkkaan työstää ja tuo massa on siinä sitten varalla jos tarvitsee.

    Itse en lähtisi objektiivin kanssa kokeilemaan sen kierteitten käyttämistä muottina. Jos haluat välttämättä muoviset valetut kierteet, kokeile ensin muilla kierteillä miten esim. epoksi siitä irtoaa. Itse epäilen tätä niin epoksin kestävyyden puolesta kuin vaivalloisuudensakin takia. Tämä saattaa toki johtua kokemattomuudestani vaikka epoksilla olen liimaillut paljonkin muunlaisia juttuja. Ostin hiljattain uuden satsin sitä. ( SP106 3 KG. Myös piituhkaa ja mikropalloja)

    Vaan noin muuten sopivan kiinnitysrenkaan löytymisenkään kanssa ei kannattane ihan helpolla luovuttaa. Sellaisen etsiminen lähtisi siitä että identifioidaan se kierre.
     
  6. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Ja paskan marjat. Erehdyin ostamaan tuollaisen ja yritin korjata silmälasin sangan. Kaksi minuuttia ja irtosi. Sitten vielä kaksi yritystä ja sama tulos.

    Kapa