Sydänhalvaus oli taas lähellä kun yksi ilta käväsin hertellissä. Litran Agefix pömikän hinta oli 17e, viimeksi ostamassani Agefix pullossa oli hintalappu 12e (keväällä ostettu varmaan). Ennen kuin Agfa piti taukoa mv-tuotteissa niin 5L pöttö Agefixiä maksoi 25e. Eli aikamoinen hinnannousu on Agefixissä ollut. Kodakin kiinniteet T-max fix ja polymaxfix näyttävät olevan aika edullisia. Onko jollakin kokemuksia noista kiinnitteistä? Voiko molempia kiinnitteitä käyttää sekä papereiden, että filmien kiinnittämiseen? (Telfoton sivuilla on aika nihkeesti tietoa) Ja millaisia laimennussuhteilla noita käytetään? Ja vielä tietääkö joku kaupan josta saisi Agefixiä 5l pöntössä?
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) ;Mulla on rollei neutral fix RXN ja hapan fiksi RXA kummatkin 12 ekeä, laimennussuositus 1+9 nyt vielä tammikuun -10% inventaarioale, mutta kemiaa kyllä riittää, alefilkat alkaa olla jo nihkeään päin.
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) macodirect.de Näyttäisi tarjoavan 5l pönikkää postikulujen(22.61€) hinnalla jos ostaa 5l Neutol WA:ta
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Joo tilaa sieltä vaan, ei tartte mun kävellä postiin, kengätkin kuluu...
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Tulisipa tänne itärajallekin Itellan (tahi Matkahuollon, mutta kun ei, kotia on tuotava) kautta, lähetille ei viime kerralla puhelinnumero välittynyt tai sitten ei vain soittanut... Muuten homma pelasi hyvin. Tule Jukka pois sieltä ruuhkasuomesta tänne missä kuulee omat ajatuksensa ja rauhaa piisaa niin pitkälle kuin katse kantaa, niin helpottuu kemioiden hankinta
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Toimiiko noi Rollein lirut negallekkin?
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Jukka tietänee näistä enemmän mutta ainakin Macon ecofix (näyttäisi samalta kamalta kuin Rollein hapan fiksi) toimii.
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Nostetaan vähän ylös, kun tuli itselle ajankohtaiseksi. Olen aikaisemmin käyttänyt Agefixiä ja Ilfordin Rapid fixeriä. Rapid fixin käyttöä oisin varmaan muuten jatkanut, mutta kun litra maksaa täällä yli 40€.. Onko kellään käyttökokemuksia Adolux Adofixistä? Hinta näyttäs olevan tuolla saksassa sopiva opiskelija budjetille niin kiinnoistais kuulla myös toimivuuudesta. Myös muita vaihtoehtoja voi esittää uudeksi kiinnitteeksi.
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Kun mä enemmän noitten kanssa puljasin, niin käytin kiinnitteenä tota Calben A300 jauhetta, mitä fotoimpex myy. 5 litran paketti maksoi alta neljä euroa ja kyllä se asiansa ajoi. ps. oho, olipas kätevä toiminto toi linkin lisäys, tommoinen wp-tyylinen.
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Kiinnite on aika simppeliä kamaa (kemiallisesti), eiköhän ne kaikki toimi. Ostaa vaan halvinta peruskamaa mitä löytyy, ni eiköhän se siitä.
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Kiitti vastauksista. Tuota Calben A300 vois tosiaan tilata ihan kokeilumielessäkin, kun on noin edullista.
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Se Polymax on ihan hyvää. Calbe A300 on kanssa OK, olen käyttänyt sitä filmille ja paperille kolme tai neljä vuotta eikä ongelmia ole ollut. Säilyy altaassakin hyvänä vaikka kuinka pitkään. Fotoimpex on kai brändäillyt ainakin osan Calben kemppareista omalle Adox-tuotemerkilleen. Pari viikkoa sitten kun yritin tilata N113 -paperikehitettä, nimi olikin muuttunut muotoon Adotol Konstant.
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Mä ostin joskus Oskulta Agfan Rapid fixeriä, sitä on vieläkin jäljellä. Hemmetin riittoisaa.
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Jauhekiinnitteet ovat yleensä natriumtiosulfaattia, nesteet yleensä ammoniumtiosulfaattia. Kaikki otsikossa mainitut ovat ammoniumkiinnitteitä. Ammoniumtiosulfaattikiinnitteet ovat paljon nopeampia. Ero on noin kaksinkertainen. Jauheissa on tietenkin omat etunsa: menee pieneen tilaan ja kätevä postittaa, mutta en itse sellaisia käytä heikon tehon takia. Eron syy on se, että kun kiinnite liuottaa hopeahalideja pois, syntyvät ammoniumyhdisteet ovat pienempikokoisia kuin natriumyhdisteet ja poistuvat filmistä helpommin. Tästä syystä myös pesu voi olla ammoniumkiinnitteellä hieman lyhyempi. Lisäksi kiinnitteiden happamuus vaihtelee happamasta neutraalin kautta vähän emäksiseen, oli vaikuttavana aineena sitten natrium- tai ammoniumtiosulfaatti. Tässäkin on puolensa ja puolensa, joskin lähellä neutraalia olevien suosio on kasvanut viime aikoina eikä hapanta enää välttämättä tarvita. Kuvaan valitulla kiinnitteellä ei ole mitään vaikutusta. Oleellisia tekijöitä ovat siis saatavuus, teho/nopeus, hinta, säilyvyys ja mahdollisesti haju. Itse tekisin valinnan ihan hinnan perusteella. Kannattaa myös vilkuilla värikiinnitteitä (C-41 tai E6) - ne toimivat myös MV:llä, ovat nopeita, neutraaleja ammoniumfiksejä ja saattavat olla isoissa määrissä hyvinkin edullisia. Joka tapauksessa kehittyminen olisi syytä saada loppumaan jo ennen kiinnitteeseen menoa - joko käyttämällä stoppia tai sitten nopeilla, tehokkailla pesuilla (veden vaihto vähintään 4 kertaa) jos stoppia ei halua käyttää.
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Esim. Hopeavedos(.fi) myy myös sellaista lievästi emäksistä kiinnitettä, joka on aika nopeaa (pitoisuuksia en osaa vertailla esim. Agefixiin tai vastaaviin). Se on myös huomattavasti hajuttomampaa, tuoksahtaa vain läheltä. Emäksisen kiinnitteen etu tuon hajun vähyyden lisäksi on se, että ne kuuleman mukaan säilyvät hyvin ja peseytyvät helpommin pois emulsiosta kiinnityksen jälkeen. (Oon tänne johonkin kirjottanu, että yks satsi meni vanhaks aika nopsaan mulla, mutta se tais vaan taas johtua haitaripullon huonoudesta ja sinne jääneistä mömmöistä, sillä tää toka on jo ollu tosi pitkään ja vieläkin pelaa hyvin.)
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Jostain Vatasen ohjeesta olin ymmärtävinäni että ainakin Rollein neutraalin fiksien elinkaari riippuu aika voimakkaasti kehitteen pääsystä fiksiin, ohjeessa käskettiinkin käyttämään papereiden kanssa aina stoppia tai fiksi on hyvin äkkiä förbii. t. smn
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Nestepuolelta voin todeta kokemuksesta että ainakin Ilford Rapid Fixer lantraamattomana tiivisteenä tuntuu säilyvän ainakin vuoden ongelmitta alkuperäisessä pullossaan jatkuvassa käytössä (=pullo on vajaa). Ei siis haitaripulloa tms. apuvälineitä. Samaten käyttöä varten lantrattu liuos säilyy puolen litran pullossa ainakin kuukauden tai pari iskussa. Aine on nopeaa, alkaen 2 min per filmi. Eikä stoppia tarvita käytännössä, sen kun kiinnittelee vaan. Litran pullollisesta riittää ainakin sataan filmiin. Pullollinen maksoi jonkun 15 euroa. Kiinnitteet on kaikki niin halpoja, että käytti mitä hyvänsä, rullakohtainen kustannus on olematon. Itse suosin tuota Rapid Fixeriä kerrotuista syistä.
Vs: Kiinnite asiaa (Agefix. Polymaxfix, T-max fix, Rapidfixer) Haitaripulloja kannattaa välttää. Paljon pinta-alaa, vaikea pestä, poimuihin jää aina jotain jne... Muovikin on sitä huonompaa laatua. Mulla on toi Hopeavedoksen emäksinen kiinnite nyt menny jo useita kuukausia (saattaapa olla 6kk, siis käyttöliuos). Filmejä kun ei ole paljoo mennyt läpi tässä kämpillä kehittäessä (kun kerhon pimiöllä niitä on tullu tehtyä), niin sitä on vielä uskaltanu testin jälkeen käyttää. Stoppia en oo käyttäny mv-filkoilla oikeastaan ikinä alkuaikojen kokeilun jälkeen.